strandskatan
07-02-2011, 21:10
Groddar på blyblommorna idag, sådda 24/1, i såjord jag blandat lite små lecakulor i, har stått i 22 grader, ingen undervärme, frön från Impecta, jag är extatisk!
Jag har också sått blyblomma men det gjorde jag våren 2009 och jag har en planta som lever ännu. Men den har je blommat ännu
strandskatan
09-02-2011, 13:18
Att den ska blomma första året är nog inget att hoppas på, kanske inte andra heller. Vill gärna veta hur du övervintrar din!
Eva i Skåne
09-02-2011, 17:07
Jag köpte en som stickling för ganska många år sedan. Minns inte när den började blomma, men tror det var andra året. Jag övervintrade den inne på fönsterkarm så länge den fick plats. Det funkade jättebra.
Numera är min en stor buske och jag övervintrar den tillsammans med pelargoner, 2-5grader, och lite spilljus från pelargonborden. Bladen vissnar då, men förra året gick det jättebra. Klippte den lite på våren och satte ut när det inte var nattfrost längre. Jag hoppas detta lyckas även denna vår.
Jag köpte en planta från Odla i fjol våras som jag hade ute hela sommaren.
Jag tog in den i september och då började den blomma - blommade flera månader.
Därefter har jag skött den som en krukväxt i vanlig rumstemperatur. Den har stått i österfönster.
Den har klarat vintern bra och nu har jag gett den ny jord.
strandskatan
09-02-2011, 19:09
Då erkar den ju inte så kinkig att övervintra, ungefär som klockranka kanske - både rumstemp och svalt går bra! Skönt att höra!
Jag övervintrar min i rumstemp i söderfönster och funkar bra. Jag skall även prova att ha den ute över sommaren nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.