CITAT (Klura @ 09-03-2011, 21:51)

Beklagar det du varit med om Ramoth. Det är verkligen inget man önskar någon.
Anledningen till att han omplacerades hade inget med kattens sjukdom att göra.
De ville behålla honom men kunde inte av helt andra orsaker.
Iom att han är hjärtsjuk var det svårt att hitta ett nytt hem och avlivning var enda utvägen, tills vi dök upp.
Vi är väl informerade från både tidigare ägare och veterinären och har även läst mycket om sjukdomen på internet och i forum.
Han mår bra och han har inte visat några symptom än. Vi kommer gå på regelbundna undersökningar och vi kommer vidta åtgärder den dagen det visar sig att han lider.
Vi försöker att inte tänka på att han är sjuk och hoppas på att han får ett långt härligt liv på landet.
Det jag försöker ta reda på mer om är hur sjukdom nedärvs.
Om jag förstått det hela rätt så måste en av föräldrarna vara bärare av sjukdomen.
Men enligt uppfödaren så är hennes katter friska. Får inte ihop det riktigt.
Det finns mycket att läsa om HCM på nätet - även på svenska(!) Tror att det är maincoonklubben som har mkt bra info tillgänglig via sin klubbsida.
I mkt korta drag och från mitt minne, samt med reservation att kunskapen kan ha ökat under de senaste 2-3 åren:
HCM är ett dominant anlag, men en katt kan gå symtomfri under många år (hörde om en katt som var över 10år innan något visade sig! och då var det inte pga av att katten blev sjuk utan vid en ultraljudsundersökning) Oftast så visar det sig dock betydligt tidigare än så.
Uppfödare av raser där HCM finns (många raser), och man bestämt sig för att sluta hymla och istället göra något åt problemet, kontrollerar sina avelsdjur vid upprepade tillfällen under deras avelskariär. Men eftersom sjukdomen är så kinkig med att visa sig kan en katt vara mormorsmor innan man upptäcker att den bar på sjukdomen!

Inte helt lätt att vara kattuppfödare med andra ord.
Så din katts uppfödare kan ha kärnfriska katter, men helt uppenbart bär minst en av föräldrarna på HCM. Det har bara inte visat sig än.
Så ska man skaffa raskatt så är det klokt att höra sig för om sjukdomar i rasen.
Att en uppfödare inte ultraljudar sina katter betyder inte att han/hon har friskare katter än "grannen", utan att hxn inte gör något åt det!

OM det är en drabbad ras förstås.
Ja, jag har alltså fött upp en ras där HCM konstaterats. Med tanke på att tidigare generationers uppfödare kört "strutsvarianten" har dagens européuppfödare ett hästjobb med att vända skutan rätt. Men de, precis som seriösa uppfödare innom andra raser (exv skogis o maincoon) gör ett himla bra jobb. Sån´t här kan bara bekämpas med öppna kort och sammarbete.
Eftersom huskattstammen består av blandade raskatter är ärftliga sjukdomar lika utbrett där, men ingen kollar dem.
Hoppas att det kan vara till lite hjälp. Men som sagt det finns massor med information på nätet.