Berith
Jag har lärt mej att om man kör i 90 km/tim så förflyttar man sej 25 meter i sekunden. Jag har också lärt mej att om bilen framför bromsar så tar det ca 1 sekund att reagera innan man själv bromsar. Ligger man då närmare än 25 meter så hamnar man ju i baksätet på bilen framför. Ganska obekvämt för båda skulle jag tro. Likt förbenat så ligger många bilar bakom mycket närmare än 25 meter.

Och om bilen bakom kör om och kör in närmare än samma 25 meter så är det ju plötsligt jag som ligger för nära bilen framför! nono.gif

Såg ett inslag på TV för ett tag sen där polisen var ute och bötfällde förare som inte höll avståndet. Tre-sekunders-regeln heter det väl? I det inslaget fick till och med polisbilen besök i baksätet av en som inte höll rätt avstånd... wink.gif

Nu när vädret och väglaget är minst sagt opålitligt tycker jag det är ännu viktigare att tänka på att hålla avståndet. Vad tycker ni?
Aqvakul
Instämmer verkligen! Tresekundersreglen är utmärkt. Men om man försöker hålla avståndet så kommer det ideligen bilar och kör om och då funkar det inte iaf..
theseraphim
CITAT (Aqvakul @ 08-02-2011, 09:21) *
Instämmer verkligen! Tresekundersreglen är utmärkt. Men om man försöker hålla avståndet så kommer det ideligen bilar och kör om och då funkar det inte iaf..

Det är en utmärkt regel men på starkt trafikerade sträckor omöjliga att genomföra för skulle man bromsa in sanbbt när någon kör om och lägger sig fem meter framför så kan man ju själv åka dit för vårdslöshet i trafiken.
Anma
Jag som har erfarenhet av att bli påkörd bakifrån är supernoga med avstånden. Är det en bil som kör om och lägger sig emellan sänker jag farten lite en liten stund. Man måste inte tvärbromsa. Ligger någon i arslet brukar jag leka blinkleken med bromsljuset. Det brukar fungera.
I rusning ser jag hela tiden till att jag har avstånd till bilen framför, de bakom är svåra att påverka men jag har i alla fall möjlighet att mjukbromsa och sänker därmed risken att bli påkörd bakifrån. Det gäller så klart inte vid krypkörning.
Bengalow
I Norge och Tyskland åker körkortet på plats om man ligger för nära...en bra regel!!!
Berith
Jag gör lite som Anma, ser till att avståndet till bakomvarande är ok. Men jag tycker ändå inte att det är min sak egentligen, att se till att h*n "håller" avståndet.

Kanske lite väl hårt om körkortet skulle ryka, men absolut fler böter!
Anma
CITAT (Berith @ 08-02-2011, 14:18) *
Jag gör lite som Anma, ser till att avståndet till bakomvarande är ok. Men jag tycker ändå inte att det är min sak egentligen, att se till att h*n "håller" avståndet.

Kanske lite väl hårt om körkortet skulle ryka, men absolut fler böter!

Men det är ju våra nackar som ryker vid eventuell olycka, så att det inte är min sak bryr jag mig mindre om. wink.gif
Peztis
Det där är det jag irriterar mig mest över - tillsammans med saknade reglage för blinkers i oerhört många bilar!

Jag blinkar och blomsar för att markera att de ligger för nära. Min man bli skogstokig och stannar bilen och skäller ut föraren om han har möjlighet.

EDIT:
Min man blinkar också för att visa att bilen ligger för nära och om denne inte backar bort så stannar han och skäller ut föraren i bilen bakom - inte mig, alltså. biggrin.gif
Christa
Så länge man uppehåller sig på allmän väg så är det självklart att man skall följa trafikreglerna.
AndersKbg
Självklart ska man hålla avstånd.
Ligger man närmare än en sekund efter så ligger körkortet i farozonen.
Med rätta.
Berith
CITAT (Anma @ 08-02-2011, 15:18) *
Men det är ju våra nackar som ryker vid eventuell olycka, så att det inte är min sak bryr jag mig mindre om. wink.gif

Jag menade att det är ju egentligen inte min sak att hålla avståndet åt föraren bakom, det är faktiskt hans/hennes skyldighet själv. Och dom där långtradarna med "annorlunda" nummerskylt är bland dom värsta man kan ha i nacken. Liksom en del personbilar som börjar på bokstaven V... Och dom med fem nollor... Och nån till... mad.gif
Aqvakul
Efter mer än 40 års mer eller mindre dagligt bllkörande, inser jag att det inte går att uppfostra sina medtrafikanter... Generellt tycker jag faktiskt att trafikbeteendet har blivit lugnare och säkrare. Men det är alltid ett fåtal som faller ur ramen och det inträffar oftare i rusningstrafik liksom vissa bilmärken är klart överrepresenterade. Så det är bara att försöka köra så bra man kan och undvika de värsta orosmomenten..
Anma
CITAT (Aqvakul @ 09-02-2011, 08:42) *
Efter mer än 40 års mer eller mindre dagligt bllkörande, inser jag att det inte går att uppfostra sina medtrafikanter... Generellt tycker jag faktiskt att trafikbeteendet har blivit lugnare och säkrare. Men det är alltid ett fåtal som faller ur ramen och det inträffar oftare i rusningstrafik liksom vissa bilmärken är klart överrepresenterade. Så det är bara att försöka köra så bra man kan och undvika de värsta orosmomenten..

Så är det ju. Den enda man kan uppfostra i trafiken är sig själv och eventuellt sin partner, men det sistnämnda med mycket sämre framgång. giggle.gif
Jag kör inte perfekt, det är en och annan fortkörningsbot som jag råkat få, men jag försöker att se till att jag är en trygg trafikant för mig själv och mina medtrafikanter för det.
Peztis
Och jag som haft körkort i över 20 år tycker att det bara blir värre och värre - i alla fall i Stockholmsområdet. Folk kör fortare med större bilar och mer vådslöst - de är ju säkra i sina förb... SUV:ar!
Berith
Och jag som haft körkort i mer än 20 men mindre än 40 fattar inte varför man måste köra för fort? Vore intressant med en förklaring.... wink.gif Visst, jag kanske inte hinner sänka från 90 till 70 före skylten men jag gör iaf ett försök. Ofta ofta så blir man omkörd för att man sänker till 70 där skylten säger så, innan man hunnit upp i 90 igen vid den skylten. (Om ni förstår hur jag menar här...) Jag har iaf aldrig fått nån fortkörningsbot.

Igår förresten, så blev jag omkörd av en buss när jag låg i 90 (visserligen på 100-sträcka) bara för att den en bit bort skulle stanna för Nypon-Stina. Vad var vitsen med det? Och fick bussen egentligen kör fortare än 90?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon