Arthur
Kan man odla denna underbara blomma i växthus?
Övervintring inomhus? Mitt garage kanske är för kallt och så blir gärna växterna bortglömda där!
Giftig?

MVH / Birgitta Björnberg

Ps. Samma fråga gäller änglatrumpet
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag övervintrar mina i växthus och så står den utomhus vår sommar höst sedan.
Det bästa är att behandla alla växter som giftiga om man inte har exakt info om det motsatta. Jag skulle tro att Agapanthusen är giftig ja ...

Hälsar Ingrid
Arthur
Hej igen!
Tack Ingrid för snabbt svar.
Om du övervintrar blomman i växthus förmodar jag att du har det uppvärmt, eller?
Jag har just beställt växthus men ej frostvakt.
Vad krävs för att hålla värmen?
MVH / Birgitta Björnberg
Virgo
Agaphantusen är svagt giftigt.
Och tydligen är det bara marsvin som inte klarar den. Det är svårt att hitta korrekt info om växters giftighet, men det verkar som att katter o marsvin är mest giftkänsliga av de vanligare husdjuren.

http://www.fotocommunity.de/pc/pc/cat/199/.../display/636090

http://www.tiere-online.de/Gifte.htm
Ingrid på Västkusten
CITAT (Arthur @ 10-02-2004, 18:24)
Om du övervintrar blomman i växthus förmodar jag att du har det uppvärmt, eller?
Jag har just beställt växthus men ej frostvakt.
Vad krävs för att hålla värmen?

Todeloo,

När Du beställde växthuset så sålde de kanske växthusfläkt med. .....det gör sådana firmor oftast - kostar 5-600 kr. Frostvakt räcker inte. Agapanthusen kan man lätt förvara i nollgradigt och mörkt då den vissnar ner helt.

Vad som krävs för å hålla värmen beror på mkt bl a vilket växthusmaterial vart Du bor, etc etc. Generellt sett en fläkt och bubbelplast kommer man långt med. Å det skall INTE va byggfläkt - den är grym på elräkningen.

Hälsar Ingrid
Margaretha
Förra vintern tillbringade mina agapantus i en icke uppvärmd kolonistuga i mörker och vissnade ner helt. Men de levde efter vinterns vedermödor. Även om jag bor i zon ett så var förra vintern mycket kall - ner till 17 minusgrader och minus långa perioder.
Tyvärr gjorde jag det misstaget att jag började vattna för tidigt, så de ruttnade.

Köpte nya i somras och de har fått övervintra på min inglasade balkong, ljust men utan någon form av uppvärmning. En del andra växter har farit illa, men inte dessa. De har fortfarande sina blad kvar och visar inga tendenser till att ha frusit fastän även denna vinter - från jultiden och framåt har varit kall. Det har säkert varit flera minusgrader emellanåt även inne på balkongen. De har fått någon enstaka skvätt vatten ibland bara.

Så extremt känsliga verkar de inte vara.

Nu tänkte jag försöka starta upp mina balkongväxter för säsongen. vet inte riktigt hur bara, eftersom de ju inte behöver planteras om.

Har funderat på om de behöver näringspinnar tex?
åsgård
Vi köpte våra Blå liljor på Madera för flera år sedan. Vi har haft dessa planterade i en stor kruka menvi har inte lyckats få dom att blomma någon gång.
vi funderar på om vi skall ta upp dom nu och plantera om i trängre krukor som av vad vi förstår skall inverka på blomningen. Den har stått i vintervila relativt mörkt vid ca. 8 grader
Eva St
Har mina i ett kolsvart garage hela vintern med några få plusgrader de vissnar ner totalt varje vinter men kommer hur snällt som helst varje vår och blommar underbart på sommaren.
Eva St
Masaniello
CITAT (Arthur @ 09-02-2004, 22:33)
Kan man odla denna underbara blomma i växthus?
Övervintring inomhus? Mitt garage kanske är för kallt och så blir gärna växterna bortglömda där!
Giftig?

MVH / Birgitta Björnberg

Ps. Samma fråga gäller änglatrumpet

Släktet är är uppdelat i två sektioner med olika krav på kultur. De man finner i Svenska plantskolor är de som vissnar ned på hösten. De är anspråklösa växter och kräver inget växthus eller särskilt höga temperaturer. Övervintras frostfritt men torrt. Inomhusvärmen är oftast både för hög och konstant, vilket få Sydafrikanska växter uppskattar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon