calluone
Hej! Jag undrar om ni kan tipsa om kryddor/örter som inte kräver någon skötsel som jag tänkte använda till ett litet projekt ute i skogen. smile.gif

Tack.
officinalis
Libbsticka konkurrerar bra och står länge utan nämnvärd skötsel. Men det beror förstås på under vilka förhållanden du odlar den.
Iren
Vanlig timjan och oregano är ju nästan ogräsvarning på så dom kanske klarar det läget... Myntor finns ju flera roliga som pepparmynts-, ingefärs- och eau de cologne mynta
smuleborg
Alla ovan är som sagt mer eller mindre ogräsvarning på, men kan funka i skogen. Andra som kan det här: Hur är det med balansen, kan t.ex. den aggressiva myntan "ta markandelar"? Förmodligen inte, men i alla fall.

...........

Timjan tycker jag inte är att beteckna som ett ogräs, men man får hålla den på plats. Vacker så.

Libbsticka kan möjligen betecknas som ett ogräs; vi har grävt bort vår (sådda) planta. Kanske mest för att vi inte tog hand om den (till matlagning). En överlevare är den i vilket fall, blir en ordentlig planta som kräver utrymme och kan kanske överleva det mesta.

Oregano och mynta är det, som jag ser det, verkligen ogräsvarning på.

Humle sägs vara ett "ogräs", kanske ska man då tänka ett varv till innan man planterar den i skogen.
Piccante
Kungsmynta och backtimjan är vilda men inga skogsväxter.
officinalis
smuleborg, libbsticka som är så fint. Jag använder den ganska mycket, men i väldigt små mängder. Jag har tre stora plantor. Knappast något jag behöver smile.gif Men de är fina!

Jag undrar föressten vad för ståndort du pratar om här? Libbstickan skulle knappast trivas i en tallmosse t.ex.
bellaobert
Gräslök och citronmeliss vore kanske något.
Mentha-Arvensis
(Bara inflikning.
Kungsmynta vill hellst ha ganska sandig jord.)

Prova med

Mentha suaveolens/rotundifolia Äppelmynta.

Mentha longifolia Gråmynta

Mentha 'Piperita' Citrata bla Eau de Colognemynta

Ocimum Kilimandsharicum Bergsoregano

Humulus japonicus japansk humle

lättare att ge råd om jag vet vad du är intresserad av.
calluone
Tack för alla svar! Jag hade tänkt att göra en liten upphöjd rund konstruktion av stenar som finns i närheten och fylla med planteringsjord från säck. Detta ska äga rum i en skog där jag bor nära en grillplats. Vill ha örter som man inte behöver vattna för att de ska klara sig. Och även växter som inte sprider sig allt för mycket och rubbar balansen i den naturliga miljön. Det vore ju inte kul!
Mentha-Arvensis
Timjan
Basilika
Oregano
Dragon
Salvia

dom behöver ju vatten ibland allihop,
men blanda en påse krossad ekologisk kol
och en kartong benmjöl i jorden
så kommer det gå bra.
calluone
Ahh tackar för det! Kom på att det roligaste och bästa vore om de dessutom var perenna. Det är alla dessa utom basilika. Men kanske skulle köra nån mynta också då? Vad har den krossade kolen för funktion?
Mentha-Arvensis
CITAT (calluone @ 10-02-2011, 14:55) *
Ahh tackar för det! Kom på att det roligaste och bästa vore om de dessutom var perenna. Det är alla dessa utom basilika. Men kanske skulle köra nån mynta också då? Vad har den krossade kolen för funktion?

kolen håller och fördelar fukt och näring
jämnt under en lång period.
Grundar gärna med ett lager vulkansten (eller annat grus).

Prova med en av 3 följande myntor.

M. Longifolia
M. Pulegioides (inehåller dock något ämne som inte ska överdoseras, googla alt. kolla Wikipedia)
M. Rotundifolia/Suaveolens

ingen av dom är specielt invasiva. smile.gif
Piccante
Vad är det för skog då? Är det löv eller barrskog? Det har väldigt olika pH-värde i jorden och är ofta olika täta med mer eller mindre ljus.
calluone
Tack, kul med alla svar. Marcus, det är i en bland-skog, men jag ska ta med odlingsjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon