MaMaMade
Jag har planer för vår inglasade verande i sommar, tänkte försöka att odla meloner, gurka, physalis o chili där. Västerläge, sol från 11-tiden, väldigt varmt under soliga dagar. Tänkte ställa odlingen på bord framför fönstren o skugga med tunna gardiner.

Tror ni att melon o gurka kan trivas där? Har märkt att gurkan lätt får spinn i växthuset då det står helt i sol, det är svårt att hålla både jämnt temperatur samt fuktighet därinne.

Har inga lämpligt stora krukor och inga pengar att köpa nya för. Funderar på att odla i mindre svarta soppåsar, som jag ställer i plastbaljor med ett lager grus i botten. Tror ni att den kan fungera?
malcolm
Det är bara att köra, allt som går att odla i krukor/lådor går även att odla som du beskriver. Lycka till! tummenupp.gif
Peztis
Visst går det bra.

Man kan ju också snickra egna enkla lådor att odla i, där du stoppar ned hela jordpåsen - då ser det lite snyggare ut.

Kolla med företag som har en del leveranser, ofta får de leveranser på pall som sedan slängs (inte EUR-pall, alltså) och de plankorna är ju bara att slå loss och snickra ihop igen så som man vill ha det.
På brädgården har de ocfta fulare plankor som de har emellan lagren av plankorna de säljer. Jag brukar plocka åt mig dem på ByggMax för jag tänkte att det är bättre att sonen sågar och snickrar i dem än i det jag har betalat för. De slänger det i alla fall... Och jag har sedan hittat många användningsområden för dem själv! biggrin.gif
MaMaMade
Pallkragar har jag helst ute i trädgården och inte inne på glasverandan. Har inte råd till några inköp mer än frön och jord just nu, dessutom. Jag skulle gärna använda mina älskade fisklådor i frigolit men har inget som de passar att stå i för vattenavrinningens skull.

Undrade mest om växterna kommer att trivas i säckarna. Hur många och stora hål bör jag göra per säck, tror ni?

Kanske jag skulle testa att bottna dem med 2 dm torv i botten o vattna i plastbacken? Läste en tomatsida där killen bottnade sina tomattunnor med torv och vattnade sedan underifrån.
Peztis
Fast jag menade inte pallkragar... Jag menade att man av själva pallen kan snickra ihop fina lådor att stoppa ned hela jordsäcken i så man slipper se plastpåsarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon