SueEllen
08-02-2011, 13:16
Jag har försökt gjuta några småprylar i formar jag köpt från Panduro Hobby. Använde A bruk och finbetong men prylarna bara smular sönder. Använder jag fel material. Är det en speciell betong eller cement som skall användas. Tacksam för alla svar. Jag har mycket jag vill gjuta i sommar.
Nettan8
08-02-2011, 18:52
Jag köper alltid finbetong från Byggmax när jag ska gjuta, funkar finfint!
kentbra
09-02-2011, 03:39
Du måste köpa färdigblandad cement.
Du har troligen fått ren cement och då smular den sönder.
Margith
09-02-2011, 10:16
Nja, är det inte så att hon ska köpa färdigblandad betong?
Köper hon torrbetong behöver hon bara blanda den med vatten, köper hon däremot cement måste den blandas med både sand och vatten (i för mig okända proportioner, men det står säkert på förpackningen)
Till små projekt är det finbetong som gäller.
SueEllen
09-02-2011, 10:36
Tack för alla svar. Nu tror jag att jag reder ut det
Hakar på här och visar mitt sista projekt...skall bli fem stycken som skall ligga nergrävda längs med trädgårdsgången...fyra med marshaller och en med taklökar..[attachment=62854:050bet.jpg]
Men vilken bra ide 4an! Kommer att bli snyggt vill se bild sen
fridsbacka
18-07-2011, 14:44
Vilket märke har du köpt ? låter som finjas oranga serie ? sen köpte jag och gjutit och det smular sönder bara , är 0 grus i den utan bara pulver och funkar banne mig inte , ska testa finjas 0-4 nu och om jag minns rätt skall det funka bra , har 2 säckar finja 0-8 men kanske blir för grovt ?
Jag använder Bauhaus finbetong....men var försiktig och ta inte i för mycket vatten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.