Full version: luktärt
Vignir
När är det dags att börja förkultivera luktärter?
Har tänkt försöka mej på detta i år, har aldrig gjort det innan. Vad skall man tänka på?
Alla tips emottages tacksamt.....
Irene_L
Här kan du läsa hur man gör i min "Blomster-tips" blogg:

Luktärt

Lycka till!
tristie
CITAT (Irene_L @ 08-02-2011, 16:33) *
Här kan du läsa hur man gör i min "Blomster-tips" blogg:<a href="http://blomster-tips.blogspot.com/2010/02/luktart-lathyrus-odoratus.html" target="_blank" rel="nofollow">
</a>
Luktärt

Lycka till!

Hej. Hur ser egentligen hjärtbladen ut hos luktärt? Jag sådde (alldeles för tidigt inser jag nu ) i en pluggbox och efter tre dagar så sköt ett antal av fröna i väg rakt upp utan att utveckla några hjärtblad. Nu när de är en 6-8 cm börjar blad utvecklas högst upp men de ser mer ut som karaktärsblad. Klarar dom sig utan några hjärtblad?
Rihane
Vänta och se. Blad kommer nog.
Dom brukar raka iväg så där om man sår för tidigt. Se till att toppa dom sedan för att hålla dom under kontroll. Kan lätt bli en djungel annars
tristie
CITAT (Rihane @ 16-03-2011, 17:57) *
Vänta och se. Blad kommer nog.
Dom brukar raka iväg så där om man sår för tidigt. Se till att toppa dom sedan för att hålla dom under kontroll. Kan lätt bli en djungel annars

Ok, Hoppades att det skulle räcka med att ge dom bra ljus för att de inte skulle dra iväg, trots tidig sådd, får väl gå hårt åt dem med toppning framöver.
Har frön som dessa någon biologisk klocka som säger hur de ska bete sig vid grodd olika tid på året, eller handlar det bara om tillgång till näring och ljus etc?
abbbe
CITAT (tristie @ 16-03-2011, 18:21) *
Ok, Hoppades att det skulle räcka med att ge dom bra ljus för att de inte skulle dra iväg, trots tidig sådd, får väl gå hårt åt dem med toppning framöver.
Har frön som dessa någon biologisk klocka som säger hur de ska bete sig vid grodd olika tid på året, eller handlar det bara om tillgång till näring och ljus etc?

Sår man innan vårdagjämningen (eller efter höstdagjämning) brukar grodder ränna iväg på höjden.
Wilmer
Det man toppar kan man ställa i ett glas vatten och hoppas på rötter. Jag har provat en gång men det gick inte, har sett hos en väninna att det funkar alldeles utmärkt! Så prova och se.
tristie
Jag tycker ändå inte att det verkar vara någon störr skillnad på hjärtbladen och karaktärsbladen. Många instruktioner säger att man ska toppa dem när de blivit 10 cm höga. Vissa av mina luktärter får då bara ett bladpar. Klarar de sig verkligen utan karaktärsblad efter toppning?
Wilmer
Jag hade inte gort det, men prova annars på en av dem?
modd1994
på vissa ärtväxter stannar hjärtbladen i fröet under jorden och karaktärsbladen utveklas direkt ovan jord utan några synnliga hjärtblad först
kerstin z5-6
En lång lång rothals med två hjärtblad högst upp tyder på aldeles för lie ljus..hjärtbladen ska ligga ovanpåjorden i princip.Har men ej tillskottsljus får man vänta betydligt längre till 1 maj minst innan det är någon idee att så inne
tristie
Om man nu har varit lite för snabb med luktärtssådden och kanske sått ett hel pluggbox som nu börjar bli för liten, vad tror ni då är bäst?
Ska man låta dom stå kvar och hoppas att några av plantorna som är lite grövre och senare klarar sig till utplantering, det ska ju tydligen vara känsligt att omskola för rötterna?
Eller ska jag omskola ett par stycken i något större krukor och sedan börja om med masssådden i lämpligare tid? Det känns märkligt att slänga bort plantorna. Jag har en ganska kraftig fotolampa som extrabelysning.
gnon49
Sår faktiskt mina luktärtor direkt på växtplatsen i mitten av maj. Skyddar dom och läggen glas över så dom får värme. Något senare kanske blomningen sker men det funkar bra tycker jag.
kerstin z5-6
Skola ut nu
Sätt den ända ner till hjärtbladen, ja djupa krukor...
ge ljus
avhärda ute så tidigt du kan
tristie
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-04-2011, 00:38) *
Skola ut nu
Sätt den ända ner till hjärtbladen, ja djupa krukor...
ge ljus
avhärda ute så tidigt du kan

Ja så ska jag nog göra. Men några plantor har förgrenat sig under det som jag tycker borde vara hjärtbladen. Ska man plantera om dem under jord i alla fall och hoppas att de kommer upp ändå?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon