Pius

Den här söta lilla pippin såg jag först när jag var ute en sväng i trädgården, då sa den "kvitt, kvittkvitt".

Sen såg jag den inifrån köket när den hade hittat fågelmataren med solrosfrön, fotot är alltså taget inifrån, därför är det suddigt och inte så fint.

Pippin har vackert mönstrad rygg och röd hätta.

Vad är det för någon?

Pius
Ingela i Segersberg
Jag tror det är en Gråsiska
Olle A
En gråsiska. De brukar komma i små flockar till fågelbord framåt senvintern, men lever annars till stor del av björkfrö under vinterhalvåret.

Olle
Pius
CITAT (Ingela i Segersberg @ 08-02-2011, 15:55) *
Jag tror det är en Gråsiska

Det kan det nog vara, jag har kikat på bilder hos Ornitologiska föreningen. Det verkar som om denna lilla hanne har förirrat sig långt från norrland där det stod att den hör hemma eftersom jag bor i Visby. Men söt är den. thanks.gif

Pius
Olle A
Jag skulle tro att gråsiskor finns i hela Sverige, åtminstone under vinterhalvåret när de drar runt på jakt efter lämplig mat. Här i Bohuslän är det ganska gott om dem. En gång för kanske 20-30 år sedan såg jag en jätteflock på säkert en miljon gråsiskor i norra Skåne.

Olle
Thalassa
Här i Mälardalen finns det också gott om dem, ett helt gäng brukar besöka min fågelmatning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon