Hej!
Jag köpte en pelargon (roccoco) för tre-fyra år sedan. Den blommade och var fin men så upptäckte jag att den hade pelargonrost och tog då bort alla bladen som jag hade läst att jag skulle göra. Detta skulle resultera i utebliven blommning den säsongen. Nu har den fortfarande inte kommit igång, flera år senare. Den får några små knoppar ibland men de orkar inte blomma utan torkar ihop.
Vad ska jag ta mig till?
/apan
pelargonfreak
09-02-2011, 07:50
Ger du plantan näring och byter jord varje år och har bra belysning, det tror jag du har gjort, om jag vore som dig skulle jag kasta plantan och köpa en ny, för den är nog inte frisk
Åh, nej vad tråkigt. Jag hade letat så länge efter just den sorten.
Hej
Du gjorde bra att du borta och bränner alla skada delar men växter efter rost skada blir svag varför de kan inte ger bra blommor så jag tycker om du kan byta jord och ger bra näring och vatten för att växter blir starka och ger bra blommor.
Obs
Det finns stor chansen att de kommer tillbaka
H:Bassam
Läste igår kväll att om pelargoner får för mycket kvävegödsling så blommar de inte.
Om den inte visar mer tecken på att vara sjuk längre så skulle ju jag inte slänga den men däremot så kanske den bör hållas isolerad från andra peloargoner som du har.
Om du tar en stickling, vad händer då? Blommar den inte heller?
Ålgryte
11-02-2011, 13:22
CITAT (Peztis @ 10-02-2011, 21:02)

Läste igår kväll att om pelargoner får för mycket kvävegödsling så blommar de inte.
Om du tar en stickling, vad händer då? Blommar den inte heller?
Jag köpte 2 rosenknoppspelargoner för ett par år sedan. De har inte heller blommat ännu, inte ens visat några knoppar.
Förra våren tog jag sticklingar av dem men de har heller inte visat några knoppar.
Alla plantor är fortfarande vid liv och ser friska ut, men utan blommor...
Jag hoppas att de i år ska visa sin färg
Ge inte upp även om tålamodet tryter...
En del pelargoner - särskilt den engelska - vill ha en kallare period som motsvarar vintern i Sydafrika, dvs 5-10 grader men fortfarande ljust, för att blomanlagen ska skapas.
Kan detta var orsaken? Att den står för varmt?
Det ligger nog något i det där med kylan. Jag har mina pelargoner inne i lägenheten på vintern, jag kanske ska våga mig på att ha dem på den kolsvarta vinden nästa vinter. Fast det känns ju ganska riskabelt.
Jag vill ju inte ge upp, den är ju fin som grön också. Jag väntar nog med att slänga den.
Tack för alla svar.
/apan
Fast om du slänger upp den på vinden så får du nog ställa upp en lampa också för den vill ju ha ljuset också. Krångligt det där...
Prova med att ta en stickling och om den etablerat sig bra så kan du ju ställa upp den på vinden nästa år och se vad som händer med den.
Maria_z5
21-02-2011, 07:07
Hej!
Har du ett källarförråd eller ett vindsförråd? Där har mina stått.
Jag har förvarat mina i mörka banankartonger över vinterhalvåret i flera år med i princip inget vatten alls och med temperaturen på 5-10 grader.
Jag har fått klippa ner dem så de passar in i kartongerna men de har blommat snällt och överdådigt trots detta.
De har gått i vila och startat om snällt varje vår när jag har tagit fram dem i ljuset och börjat vattna dem i april någon gång.
Prova det nästa vinter och se vad som händer.
Lycka till.
//Maria
Pellisen
16-03-2011, 12:39
Ta lite sticklingar och testa sedan lite olika övervintringsmetoder! Se vad som ger bäst resultat för dig.
Det kan va så att du har plantan i för stor kruka. Då växer det massor med blad men inga blommor.
Pelargoner älskar gödning och enligt Maria som har Pelargonmuset i Bodafors så är Blomstra den bästa gödningen för Pelargoner för de vill ha mycket kväve.De gillar ju att stå soligt och de gillar inte att stå blöta hela tiden utan vill torka ut lite mellan vattningarna,sätter du sticklingar nu och det kommer blommknoppar på dom ska du blocka bort knopparna tills Pelargonnen tagit sig riktigt ordentligt ,om du sätter sticklingar i ny sättjord så ska du inte göda de första veckorna eftersom det finns näring i jorden då .
pelargonfreak
06-04-2011, 06:11
Sätt den i så liten kruka du kan, och vattna inte för mycket, är dom lite torra så börjar dom blomma eftersom dom tror att dom ska dö , och vill därför sätta frö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.