Full version: Heliotrop
imjoh
Köpte för några år sedan en Heliotrop som doftade helt underbart under sommarkvällarna, hade den i en kruka vid sittplatsen på altanen,har köpt en ny varje år sedan dess men ingen doftar som den första, finns det olika eller vad beror det på att det blir doft eller inte? Vill gärna få en sådan igen, det var en fröjd att sitta där med den underbara doften på kvällarna.
Hoppas att någon vet, jag har fått så mycket hjälp och råd förut, det finns så mycket kunskap här på odla.
strandskatan
Ja, det finns olika sorter, det ska tom finnas i olika färger. Jag frösår mina, det är lätt, sorten jag odlar är "Marine" från Impecta, den doftar gott och mycket.
imjoh
Får du plantor som hinner växa sig stora i sommar om du sår nu? Prövade häromåret men det blev små ynka saker, trodde de plantor man köper var äldre.
strandskatan
Ja, det gr bra, du kan så nu, det behövs extrabelysning. Ställ sådderna svalt på natten så gror de bättre.
Helen i Piteå Zon 5
Jag har frösått mina frön av Heliotrop i dag biggrin.gif
Efter omskolning av plantorna behöver man växtbelysning och ett svalt utrymme biggrin.gif
imjoh
Ska åka och se efter frö idag, spännande att se om jag också kan lyckas. Tack för hjälpen.
Monarda
Jag sår också "Marine" varje år, det tillhör numera traditionerna. Och fjärilarna älskar den!

[attachment=58298:P8090411.jpg]
imjoh
Nu har jag fått sått min heliotrop, håller tummarna för att lyckas. Måste fixa någon belysning bara.
Helen i Piteå Zon 5
Roligt!
Lycka till! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon