Full version: Beskära rosor tidigt
pleximaster
Jag bor i Lund Skåne och tycker att det där med att beskära rosor när björkarna har musöron är på tok för sent. (Zon 1 och på många ställen i trädgården zon 0. Vindskyddat av häckar och murar nere i sydvästsluttning.) När björkarna har musöron i trädgården har alltid alla rosor redan fått nya blad och och skotten har kommit en bra bit på vägen. Nu i februari mars brukar jag beskära träd och buskar (om de inte är blödare.) och det går ju bra. Min fråga är om nån har erfarenhet vad som händer med rosor om man klipper dem nu eller inom snar framtid? Vi kommer ju få ett antal frostnätter men troligen ingen permafrost. Det hade ju unterlättat att klippa nu innan alla lökar är fullt uppe och man skulle kunna rensa fritt i rabatterna. Senare i vår så är det ju så mycket annat som ska göras, fixas och planteras i trädgården så det skulle vara skönt om man hade klarat av detta tidigt. Någon som vet eller kan ha en kvalificerad gissning?

mvh plexi
Christina i Taxinge~
Jag vet inte, men gissar att om man klipper rosorna nu så finns fortfarande risk för riktig kyla.
Den kylan kan då krypa ner i de nyklippta stammarna/grenarna och då får du klippa en gång till, ännu längre ner.
Men nog kan man klippa innan björken fått musöron! Bara man känner sig hyfsat säker på att det inte blir rejält kallt ännu en gång.
Jag brukar börja klippa före musöronen.....hur ska man annars hinna varvet runt med ~300 rosor som ska klippas, gödslas osv innan midsommar. smile.gif
pleximaster
Tack, det låter klokt. Jag väntar nog några vecka har ju inte 300 (!) rosor men kanske 50...

mvh plexi
renate
Jag brukar börja i april med rosklippning här i zon 4.Klipper rosorna nu är på tok för tidigt även i Skåne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon