mjonass
Jag tänkte skaffa någon form av växtbelysning, framför allt för att driva upp frösådder och plantor.
Jag har att litet växthus på 5 m2 och det handlar inte om någon proffsodling men ändå vissa fröer och pelargoner osv

Jag står i valet och kvalet att välja en högtrycksarmatur från Willabgarden
http://willabgarden.se/fullpost.asp?AvdID=...2223&page=1

eller lysrörsarmatur

http://willabgarden.se/fullpost.asp?AvdID=...0637&page=1.

Är det något man bör tänka på?
Jag köper hellre kvalitet och att det blir "bra" än snålar och sedan ångrar mig, men jag vill heller inte överdimentionera.

//M.

kerstin z5-6
LYSRÖRS armatur kallvita rör kan du köpa var som helst .. måste inte vara just willabs.De ska sitta 10 cm över sådderna och räcker utmärkt för de behov du beskriver.
malcolm
Behövs det någon extrabelysning överhuvud taget är min fråga, jag brukar ha mina minidrivhus i vardagsrumsfönstret (västerfönster) och det funkar alldeles utmärkt. När plantorna blir större ställer jag ut lådorna i växthuset och där får de stå tills det är dags för omplantering.
Lady Hamilton
Jag rekommendera också lysrör. Använder mig av Willab:s men som kerstin säger så spelar armaturen ingen roll. I mitt fall köpte jag Willab.s eftersom jag vill kunna använda dem även inne i växthuset. Och min erfarenhet är att sår man ocjh driver upp plant innan slutet av Mars så bör man ha tilläggsbelysning för att inte plantorna skall bli rangliga 99% av de frågor om taniga rangliga plantor här på forumet gäller plantor som drivits upp tidigt utan tilläggs belysning
(har även noterat att fröbolagen numera skriver om tilläggsbelysning bak på fröpåsarna......läser de här på forumet månne?? giggle.gif )
mjonass
Tack för tipsen!

Jag har också haft skott osv i fönstren inne.
Pelargonerna har det gått bra med, men vissa andra växter kan bli rangliga. I år tänkte jag testa att sätta på värme i min friggebod samt ha extrabelysning, så slipper jag ha alla blomkrukorna inne smile.gif

Men vad menar du med att du kan ha willabs i växthuset? Har det med IP beteckningen att göra då? Att man kan ha lysröret ute?

//M
kerstin z5-6
Om vi talar frösådd är resultatet 200% bättre med lysrör jämfört med ljus via fönster.. oavsett månad på året.
mjonass
En dum fråga kanske, men ska man börja belysa frösådden redan innan fröna kommit upp eller räcker det att när fröna precis grott?

//M
malcolm
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2011, 21:24) *
Om vi talar frösådd är resultatet 200% bättre med lysrör jämfört med ljus via fönster.. oavsett månad på året.

Mina frösådder har i stort sett kommit upp allihop utan extra belysning så 200% bättre där vore omöjligt. Jag har egentligen haft problem med att FÖR mycket kommit upp och jag har ju så svårt att kast om det har grott. För ett antal år sedan hade jag ett himla sjå att bli av med plantor till släkt, vänner och bekanta då det blivit på tok för mycket.
kerstin z5-6
[attachment=58116:1g4w1yyu...aag1wp4l.jpg]

[attachment=58115:39rylf63...n5jfqhop.jpg]Kommer upp gör de oavsett tilläggs belysning.Och ja jag brukar belysa dem ändå även om det inte är nödvändigt.
med resultat menar jag alltså hur plantorna ser ut.

Det är senare när plantorna växter till de blir långa smala elongerade..om man saknar extraljus.Särskilt viktigt är detta om man vill så perioden jan-april.
För de som vill se resultat av detta se bildlänken
Fuchisa Annabel efter två månader: - den vänstra på fönsterbräda utan extraljus, den mellersta under växthusbelysning 120 cm ovanför, och den högra under lysrör, 20 cm ovanför.
.
kenneth på Söders plantor o bild.
Jämförelse test
Alexander-VG-zon3
det beror ju på vad man ska så och var man ska så, själv använder jag inte extraljus i mars och framåt. och får ändå knubbiga och fina plantor (efter att dom grott ställer jag dom svalt i fönstret i mitt fall östfönster).

extraljus använder jag i feb och bakåt (även om jag sår i fönstret eller inte). har man plantor där det är sämre ljus eller sår i rum utan fönster då måste man ha extraljus hela tiden även efter mars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon