refven
I höstas satte jag vårlökar i min balkonglåda som jag sedan gjorde i ordning för vintern genom att täcka jorden med pinjebark och sedan placera balkonglådan ovanpå ett tjockt lager frigolit på golvet på balkongen. Slutligen täckte jag alltihop med ett lager fiberväv, och så står det fortfarande. Häromdan upptäckte jag att några av lökarna nu tittar upp ett par centimeter ur jorden. Jag undrar om jag ska ta bort fiberväven nu och hänga upp balkonglådan på balkongräcket så att den får mer sol, eller är det fortfarande för kallt (bor i zon 1)? Kan vårvintersolen brännskada lökarna om de står för soligt (har söderläge)? Och ska lökarna vattnas någonting nu?

Kort sagt: När och hur avslutar man övervintringen och njuter av blommorna?
Alexander-VG-zon3
vänta lite till, det ska bli kallt nu längre fram även i zon 1. dom tål visserligen frost när dom varit ute hela vintern.

men blir det för hårdfrost kan bladen vissna lite/bli fula (inverkar dock inte på blomningen). och dom står säkert bra där dom står nu. slutet av feb-början av mars beroende på hur vädret är kan du sätta upp dom.
Lady Hamilton
Låt dem vara som de är men håll lite koll på dem När de sedan börjar att växa och ta fart DÅ kan du ta fram dem och placera dem där du vill. Det är alltså väder och vind som avgör när det är dax och det kommer du att märka. Och en anna sak, vattna INTE förrens de verkligen har börjat komma igång att växa
refven
Tack för svaren! Fast jag blev inte helt klok på hur mycket lökarna ska ha vuxit innan jag tar bort fiberväven. Som de är nu har vissa (mer senblommande) inte tittat upp alls, medan de mer tidigblommande tittar upp åtminstone 4-5 cm ovanför jorden. Ska de börja bilda blomknoppar för att man kan anse att tillväxten har "tagit fart"?
Och apropå vattningen: min balkong är inte helt täckt - är det dåligt om det regnar på lökarna i det här stadiet?
Alexander-VG-zon3
du får kolla hur vädret här, blir det ''vinter igen'' täck dom. blir det varmt sätt fram dom.

för mycket regn är inte bra nu, dock mer vår (mer dom blommar) det är desto mer vatten vill dom ha/tål.

orkar du inte täcka/täcka av och satta fram/sätta tillbaka så vänta några veckor till innan du sätter fram dom för gott. början av mars kan vara lagom då har våren även kommit i södra skåne. och några frostnätter tål dom. men hårdfrost gillar dom inte och heller ej långvarig frostperiod, och sådant väderläge ska det bli framöver även i sydligaste sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon