Thé
I somras fick jag barn och har inte hunnit läsa här sedan dess. Jag hann inte vattna rosorna heller, och flera dog medan nästan alla stod stilla utan att växa en centimeter. Min torra sandjord är rena döden för rosorna.

Jag har en rabatt som ska anläggas och eftersom jag är trött på att vattna tänkte jag fylla den med perovskia, nepeta och ulleternell. Men jag kan inte låta bli att tycka att det hade varit vansinnigt vackert med någon gul ros i kombination, typ Grace eller så. Men hur gör jag med torkan?

Tips?

För er som minns mig är jag förresten lycklig mamma nu, till en underbar dotter som blir sju månader nästa vecka happy.gif
Christina i Taxinge~
Grattis till den underbara dottern! wub.gif

Jag har inte direkt nåt tips om vilken sorts ros du ska plantera, det tror jag du kan välja själv! biggrin.gif
Men ett gammalt tips för rosgropar i torra jordar är att fodra gropen.
Gräv en rejäl grop, vilket borde vara ganska lätt i sandjord, och fodra gropen med tidningar på sidorna och i botten. Det hjälper till att hålla vattnet kvar så pass länge att rosen kan dricka.
Fyll gropen med bra rosjord, köpt i säck, eftersom du har så torr jord och plantera rosen. Du kan fylla på rosjord efterhand som åren går.
Beroende på hur sandig jorden är får du anpassa hur tjockt lager av tidningar du ska ha.
Är det ren sand skulle jag använda postorderkataloger i sidorna!! Men sååååå sandigt är det kanske inte? smile.gif
kerstin z5-6
Grattis till den fina frösådden:)
Aurora är en ros som vill ha sandjord,den är gul , doftar underbart , blir stor,gillar inte för blött..
Tyvärr kan den vara knepig att hitta men brukar finnas på Blomquists plantskola

ajuli raurora.jpg

Ezereht
GRattis till bebisen Thé. Jag gjorde inget första två somrarna efter baby. Det hanns liksom inte. Men en droppslan kanske? För vattning. Som bara ligger framme och ute, så du kan vrida på kranen utan att "stå och vattna".
Thé
Tack för era svar! Som den evige entusiasten kanske jag ska testa tipset med att fodra gropen... Gäller det bara ett par rosor (hrm) borde det vara enkelt att fixa smile.gif.
Kajsa
Hej The
Grattis till din lilla dotter blomma.gif
Jag har också sandjord, det har sina fördelar också, det är lättgrävt, hellre det än tunga lerjordar. Vi matkomposterar och köper en massa kogödsel varje år, samt det blir en hel del jord av den vanliga komposten, man får vara lite mera nitisk. Jag sparar banaskal, kaffesump, äggskal i en stor säck varje vinter, det är öronmärkt för nyköpta rosor och klematis på våren. Fodra gropar med tidningar är ett bra tips från Christina.
Thé
Men ni får gärna komma med tips på den vackraste tänkbara gula rosen också smile.gif. Den ska vara under 1 meter. Är det Grace? Eller är det någon annan ros? Jag har två stycken Valencia som för en tynande tillvaro vid husknuten, kanske kan jag flytta dem och göra två grupper med gula rosor, en med Valencia och en med... ja, vad då?

Kajsa, jag upplever att det inte hjälper mot torkan att gödsla. Jag gödslar med kogödsel och hönsgödsel och har även sparat bananskal, men rosorna torkar bort i alla fall.
Christina i Taxinge~
Gula rosor är mina favoriter! wub.gif
Austin har ju ett gäng fina gulingar......t ex 'Teasing Georgia', men den drar iväg uppåt och är ranglig hos mig.
Andra får alldeles för lätt svartfläckssjuka. Den enda gula ros som jag alltid är nöjd med är gamla, hederliga, vanliga 'Friesia'. Den är underbar tycker jag - riktigt mättad gul, blommar hela säsongen, doftar och håller sig frisk!

[attachment=58052:Dscn6908.jpg]

[attachment=58053:DSCN6919.JPG]

Kajsa

Grace är för underbar och under 1 m, tänk att den klarar sig här i zon 3 - 4

Gripsholm, dog här förra vintern. Slottsrosorna ska nog växa i zon 1 - 3

Golden Eye Cover, bara ca 50 cm, Poulsenros

Sun Cover, först gul sedan bleknar den mot vitrosa, ca 50 cm

Crocus rose Austinros, gillar jag mycket blir 1 - 1.20
Thé
Tack för förslagen! Friesia ser fin ut, men den är nog lite för gul smile.gif. Crocus Rose är vacker, jag undrar så om jag planterat den någon annanstans redan? confused.gif Minns inte! Innan jag fick barn tyckte jag att jag hade så gott minne, nu är det puts väck!

Det lutar nog åt Grace, faktiskt smile.gif.
annika wall
En fin gammal ros som är milt gul är Harisons Yellow, The yellow rose of Texas. Den kräver torrt och eländigt för att trivas.Hoppsan, det blev visst tre bilder! blush.gif
Kajsa
Harison´s Yellow blir 2 x 1.5 m enligt LÅG.

Rugosa rosorna klarar sandig och torr jord, en mindre Rugosa är Charles Albanel ca 1 m, men den är inte gul, om du vill se finns den i mitt Rugosa/album. Har också Gul Dagmar Hastrup den blir ca 1.20 dock, lite högre än du tänkt men gul.
Thé
Intressant! Jag ska botanisera bland rugosorna. Den där Harison's Yellow kanske jag kan ha på ett annat ställe smile.gif.
EKLO
Jag har bara två rosor - är ny på rosområdet. Det första jag köpte var en gul rugosa - Aicha. Den är så fin - har enkla vackra blommor och växer hos mig bra, men blommar lite väl tidigt eg. (juni) eftersom den står på sommarstället och jag sällan börjar semestern förrän en bit in i juli. Men den har ett flor av lite blommor även senare på sommaren, som jag hoppas ska öka med tiden?
Christina i Taxinge~
CITAT (EKLO @ 18-02-2011, 09:04) *
Jag har bara två rosor - är ny på rosområdet. Det första jag köpte var en gul rugosa - Aicha. Den är så fin - har enkla vackra blommor och växer hos mig bra, men blommar lite väl tidigt eg. (juni) eftersom den står på sommarstället och jag sällan börjar semestern förrän en bit in i juli. Men den har ett flor av lite blommor även senare på sommaren, som jag hoppas ska öka med tiden?

'Aïcha' är en underbar ros - bra att du köpte den bland dina första rosor! smile.gif
Att den blommar så pass tidigt beror på att den är en pimpinellros, alltså inte rugosa!
Floret på eftersommaren kan bli ganska rejält vissa år så jag hoppas du får chans att se det.
Rugosarosor däremot brukar börja blomma runt midsommar och håller sen på hela säsongen för det mesta.
Köp några såna också så är du garanterad blomning!
EKLO
Aha, se där vad ett kasst minne kan ställa till med - tack för rättningen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon