Red Top
I november 2010 köpte jag två billiga amaryllislökar, röda, på ICA för 29,90 st.

Kollade lökarna noga och valde de som såg ut att kunna bli tre stänglar. De har blommat med stora vackra blommor på alla tre stänglarna.

I mitten av januari ställde jag undan dem eftersom jag trodde att de blommat klart. Döm om min förvåning när de efter c:a två veckor började visa en ny stängel ur varje lök.

Fyra stänglar från vardera löken har gjort att det inte finns mkt kvar av själva löken, men vilken blomsterglädje man kan få även av billiga växter. yahoo.gif

Ska försöka pyssla om lökarna så jag kan få nya blommor i höst.

Köpte en annan billig lök i januari på Citygross för 19,00. En lite ovanligare. Den blommar nu med sin tredje stängel.

Jag undrar om alla amaryllisar har varit ovanligt blomvilliga i år.

Peztis
Inte mina... de struntade totalt i att det var jul i år!

Men vad fina dina var!!!
fuchsian
Jo mina, de vill inte till vintervila efter en enorm blomning (bilder kommer) och jag vet nu inte hur jag ska göra med de 3 som är så gröna och att på en känns en hårdnad ---- blomstängsel, eller???
De återsående 3 har varit "snälla" och håller på att vissna ner så sakterliga.

Alla 6 st. finns på min verandarum med ett lägre temperatur, men jag får nog kolla de envisa närmare för jag säger inte nej tack för fler blommor ... tummenupp.gif ... Fuchsian .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon