Steven&Gustav
09-02-2011, 20:26
Hej!
Vad använder ni för jordblandning för omplantering av hoya?
mvh
S&G
Blomstertanten
09-02-2011, 21:13
Jag använder vanlig blomjord. Men vissa sorters hoyor är mer torkkänsliga än andra, då blandar jag i lite vitmossa.
Men jag planterar inte om hoyorna så ofta som "vanliga" krukväxter. Några har jag inte planterat om på 2-3 år och de blommar emellanåt. För mycket näring ger stark tillväxt på bekostnad av blomningen, tror jag.
Steven&Gustav
09-02-2011, 21:45
Hej Blomstertanten och tack för svar!
Anledningen till frågan var att de inte brukar vilja ha så mycket näring, har hört att man ska näringsbevattna med orkidénäring och plantera om i en viss del torvmull?
mvh
S&G
kentbra
10-02-2011, 03:19
Jag brukar använda jorden som blev när jag omplanterar mina pelargoner.
Blandar i lite spagnummossa, orchidebark och vermeculit.
Blir luftigt, väldränerat, näringsfattigt och håller fukt.
Blomstertanten
10-02-2011, 05:29
CITAT (Steven&Gustav @ 09-02-2011, 21:45)

Hej Blomstertanten och tack för svar!
Anledningen till frågan var att de inte brukar vilja ha så mycket näring, har hört att man ska näringsbevattna med orkidénäring och plantera om i en viss del torvmull?
mvh
S&G
Det är därför jag inte planterar om så värst ofta! Näring ger jag inte alls.
Det beror på vilken kruka jag ska ha hoyan i. Jag använder mest självbevattningskrukor och det är olika jordblandningar till alla beroende på hur mycket vatten som jag vet av erfarenhet "dras" upp. Mycket poröst är det i alla fall. Till t.ex. Livley-krukorna är det hälften jord och hälften perlite för veken drar upp så mycket vatten.
www.sjalvbevattning.se
Använder du vanliga krukor eller självbevattningskrukor?
skånepåg
21-02-2011, 13:15
Jag har väldigt små krukor till mina Hoyor, vanlig jord och vatten kanske en gång i veckan. De är inte så kräsna de där fina sakerna ^^
Åsa K, zon 1
26-02-2011, 14:14
Jag använder inte jord alls!
En mycket duktig hoyasamlare använder Vulkansten, finns röd eller grå. Då slipper man också sorgmyggor.
http://www.christinashoyor.se/Vulkansten.htmJag har planterat nästan alla mina hoyor i det och nu är det jättelätt att se när de behöver vattnas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.