Peztis
På köpta påsar så står det ju alltid hur djupt fröer ska sås, om de ens alls ska täckas.

Jag förstår problemet om fröna hamnar för djupt ned i jorden. Då orkar inte den lilla grodden komma upp till ytan för att få energi av solljuset då den behöver mer för att fortsätta växa, energin i fröet räcker bara ett visst djup.

Men om man placerar ett frö för grunt då? Vad händer då? Blir det inte tillräckligt mörkt för den för att den ska gro?

Man brukar ju säga att ju större fröet är, desto djupare ned ska den i jorden. Men hur funkar det i naturen...?
Maggan H
Tror nog att de flesta fröer gror hur man än gör, utom de som verkligen är ljusgroende och hamnar i botten på en kruka.

Förra året hade jag en stor balja som jag planterade mina slanggurkor i i växthuset, den hade stått där bakom växthuset i flera år och hade lite jord på bottnen som jag lät vara kvar. Inte kom jag ihåg att jag hade slängt lite krafs i den.... slap.gif Det visade sig till min fasa ploppa upp den ena ricingrodden efter den andra fear.gif och jag grävde upp och kastade men det kom bara fler o fler-tills sist vågade jag inte ha kvar gurkorna däri utan baljan åkte ut rtfm.gif och gurkorna planterades om i 'ren' jord. Ricin är ju jättegiftig... sick.gif Och dom fröerna/bönerna låg låååångt ner, har aldrig sett såna långskaftade groddar förut (40 cm) innan hjärtbladen kunde utvecklas! wink.gif
Aqvakul
Om ett frö hamnar för grunt riskerar det också att torka ut, vilket är särskilt känsligt precis när det börjat gro...
kerstin z5-6
ytterst få frö är sk mörkergroende, dit hör ett fåtal primula samt några anrdra. Vet man inte? så på ytan o täck yterst lite.Stora fröklarar mer än små puttefrö--
Anki V
Det är sällan som jag täcker fröna över huvud taget……riktigt stora frön brukar jag täcka ytterst lätt för att minska risken för uttorkning.

Jag tänker så här…..Ute i naturen, vem går och täcker fröna med X antal mm jord?

I mina såbyttor brukar jag hälla i jorden ”luftigt”, se till att såytan är relativt plan….strö ut fröna och sedan knacka byttan försiktigt mot underlaget. Ska fröna stå flera år brukar jag täcka med någon mm fint grus för att minska risken för att det ska växa mossa i såbyttan.

Det flesta av de ”lätta” fröna brukar gro med en metoden. Sedan finns det ju svåra frön som behöver skogsbrand och/eller urin från en gravid kvinna…döda luffare och annat hokus pokus men då är nog sådjupet inte någon avgörande faktor.

/Anki
Peztis
giggle.gif

Men jag ser att du tänker på samma sätt som jag...
Kanske det finns små särskilda frö-tomtar som går och trycker ned dem lite i jorden eller strör lite löv och sand ovanpå?
fuchsian
Jag sådde mina pelargonfrön i söndags, och de är mörkgroende. Till min häpnad såg jag första grodderna igår!!!! Det var 3 krukor med samma sort av frön. De andra har inte kommit ännu, men jag fick flytta de 3 till ljuset. Det var snabba bud, verkligen .....

Tar ni in i rumsvärmen när ni bytt jord på era änglatrumpeter? Har enstaka fuchsior som verkar ha rötter, ska byta jord åt den också.
Anja Danmark
Jeg tror nu snarere, at det kun er få af frøene i naturen, der spirer, ud af de mange tusinde, der lander på jorden...

De, som spirer, er formentlig dem, der på den ene eller anden måde får de helt rigtige betingelser - f.eks. hvis der bliver skrabet jord hen over dem af et dyr...

Så jeg tror ikke, at det er lige meget, hvordan man gør - både hos os og i naturen vil frøene give de bedste planter, hvis de ligger i den rigtige jorddybde. I hvert fald som overordnet regel - selvfølgelig er der typer af frø, hvor det ikke betyder helt så meget.

Sådan er min teori i hvert fald - rene gætterier, men jeg synes selv, at det lyder rigtigt! biggrin.gif
Peztis
Ja Anja, det ligger nog en hel del i det med!

Man jag har svårt att tänka mig att ett frö bryr sig så där enorm om det ligger på 0,4 eööer 0,6 mm djup...
Anja Danmark
Helt enig - så præcist behøver det nok ikke være...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon