Full version: Om du åker taxi
Margith
Om det bara är du i taxin, sätter du dig i framsätet eller i baksätet?

Och varför väljer du det ena eller det andra?

Det drar ihop sig till Älvsjö-mässan och jag lyxar mig med att åka taxi till och från flygplatserna.

Att sätta sig i baksätet i taxin till flygplatsen här hemma visar att jag inte tänker beblanda mig med så lågt stående varelser som taxi-chaufförer, alltså en ren förolämpning. Jag sätter mig i framsätet och vi brukar få en trevlig resa till flygplatsen med lite allmänt småprat.

När jag sen kommer till Arlanda och av "gammal vana" sätter mig fram även i den taxin, ser taxi-chauffören ut som om han tänker ringa polisen direkt. När han inser att det är en kärring 50+ lugnar han sig och städar upp framsätet från kvällstidningar och diverse mellanmål laugh.gif

Nu har jag lärt mig att i Stockholm ska man sitta i baksätet. Vilket får till följd att det "allmänna småpratet" (det tar en stund att åka Arlanda-Älvsjö) måste ske halvt skrikande för att jag ska höra.

Rånade taxi-chaufförer och våldtagna passagerare är inget storstads-fenomen, så det kan inte vara förklaringen.

Hur gör ni och varför?

fuchsian
Jag sätter mig bredvid chauffören som regel, om platsen är ledig. Endast några gånger har jag satt mig bak, orsaken att chauffören stinker rök, eller att jag får gåshud när jag ser den som ska köra mig. En naturlig reaktion för min del.
Har haft sjukresor hit och dit under vissa perioder och mött de mest goaste och de mest olämpliga chaufförer. ...Fuchsian .....
(inte att glömma ett våldtäcksförsök av en ytis, men han åkte dit)
Red Top
Jag sätter mig alltid i baksätet. Det innebär ju inte att jag inte tänker prata med chauffören, utan jag trivs helt enkelt där. Kan bre ut mig som jag vill och slipper sitta med väskan i knäet. Jag har ofta långa och trevliga samtal. Chauffören ser ju mitt ansiktsuttryck bättre om jag sitter i baksätet.

Jag åker rätt ofta till och från olika sjukvårdsinrättningar. Eftersom det är samåkning, som gäller när man åker sjuk-eller färdtjänstresor är det många som blir glada. De flesta vill sitta fram, för där är det bättre benutrymme.

Ett annat skäl till att jag åker i baksätet är att jag annars hjälper till att köra när jag ser trafiken hela tiden. Dvs jag bromsar ofta och drar efter andan. giggle.gif

Inbillar mig dessutom att det är säkrare att sitta i baksätet om det smäller.

Jag tror inte taxichaufförer upplever det som förnedrande att folk väljer baksätet. Vore jag chaufför skulle jag tycka att det är rätt skönt att slippa ha någon bredvid mig.

Jag vet inte hur det är i England numera, men när jag var där satt chauffören ju alldeles för sig själv i en egen liten hytt.

Jag bor förresten i Fjollträsk och resorna blir ibland rätt långa.
malcolm
Alltid i framsätet bredvid chauffören om jag åker ensam, annars i baksätet.
Anma
Jag åker sällan taxi, men då det händer sitter jag fram om jag är ensam, annars bak tillsammans med mitt sällskap. Om vi inte är felr än två, då hamnar en i framsätet helt automatiskt.
Aqvakul
Oftast där bak..
Alexander-VG-zon3
innan satte jag mig i framsätet men efter att jag åkte taxi en väldigt tidig morgon så var taxichauffören trött och lite sådär segt/dåligt morgonhumör, så det blev en väldigt obekväm och konstigt taxiresa. så baksätet sätter jag mig nu förtiden, känns bekvämare och risken att det blir en konstigt och spänd situation minskar (om det nu skulle bli det).
fuchsian
Dom flesta chaufförer känner igen mig och då är det så att man sitter där bredvid och håller låda. Väskan/väskorna har han redan slängt i bagaget, så där finns inget som hindrar en att sitta bekvämst.
Vid kiropraktorbesök har jag ensamrätt att sitta fram och körs raka vägen hem, inga medpassagerade tas upp.

När det gäller sjukresor, är det oftast större bilar och där är det en varierande klientel av chafförer, de kan rycka ut också när det gäller färdtjänstresor och det var under ett sådant resa jag råkade illa ut.
Jag var ensam passagerare i bussen och var på hemhållet efter en kurs och det var redan över 22-tiden som han backade upp bussen och det som hände, var skrämmande, men han såg en bil stående längre in på vår tomt och att det var upptänd för djuren i huset.
mitt i sitt försök att slita av mig kläderna frågade han att finns det någon i huset?? Ja visst gör det, då slängde han mig i backen (vintertid o snö) och rivstartade. Han hade inte kört mig innan, var för mig en helt ny.
Jag anmälde detta, men blev inte trott, men ett par veckor senare fullbordade han det med en handikappad tjej. Då fick jag rätt och ursäkt, men inget mer. Jag hade nog blivit galen om han hade lyckats med det. Jag var ensam, min dotters gamla bil fanns hos oss, men inga fler i huset.
Killen var ytis och lite över 20, och ansåg att han behövde det och att jag skulle ställa upp.... helvetes helvete .... devil.gif vilken situation!!!! ..Fuchsian ....
Meriona
CITAT (malcolm @ 10-02-2011, 12:43) *
Alltid i framsätet bredvid chauffören om jag åker ensam, annars i baksätet.

Så gör jag med. smile.gif
sommarhumla
Det varierar, kan inte säga någon speciell situation där jag sätter mig i fram- eller baksätet. Känner mig inte obekväm att sätta mig i framsätet, oftast är det ju lättare om det är så att chauffören behöver vägledning hur han lättast ska hitta hem till mig.
gnon49
Här var det alltid fram som gällde. Jag säger gällde för det är nog över tjugo år sedan jag åkte taxi.
Men är jag blir riktigt gammal skall jag utnyttja färdtjänst, så det så.
Suz
Sitter fram.
Precis som Sommarhumla säger är det lättare att guida chauffören, vi bor lite off så det är sällan de från stan hittar smile.gif
Och sen älskar ju jag att prata så även det blir lättare tycker jag!
Myosotis
CITAT (Margith @ 10-02-2011, 11:09) *
När jag sen kommer till Arlanda och av "gammal vana" sätter mig fram även i den taxin, ser taxi-chauffören ut som om han tänker ringa polisen direkt.

laugh.gif Det har jag också råkat ut för så jag fick för mig att det var förbjudet att sitta där framme... unsure.gif Jag vill helst sitta där fram, känns onaturligt att sitta därbak och inte se ut ordentligt, dessutom har jag lätt att bli åksjuk så jag vill se vägen.
Piccante
jag åker nästan aldrig taxi men jag trodde knappt man fick sitta i framsätet?
netha
Har inte åkt taxi på många år ... förutom sjuktaxi.
Kostar 300 kr att åka tur o retur centrum som ligger ca 3 km-4 km härifrån.
Sitter alltid i baksätet.
Motti
jag åker ett par gånger i månaden in till stan för att göra ärenden och shoppa och då sätter jag mig alltid i fram sätet ,skulle känna dumt att sitta där bak för efter två år här ute känner man igen Taxichafförerna lite,hade jag haft privatchafför hade jag valt baksätet för att inte bli för intim.
*Stintan*
Åker taxi en gång i månaden och då sitter jag i framsätet.
zaaritha
Baksätet
herkules
alltid i baksätet, snett bakom chauffören
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon