Full version: äppelträd antonovka
Agge_90
Jag funderar på att starta en äppelodling någon gång i framtiden och skulle redan nu vilja börja driva upp några grundstammar eftersom träden ändå tar lite tid på sig att växa... Bor i zon 5 så jag har fastnat för sorten Antonovka som grundstam, problemet är att jag inte har någon aning om var jag kan hitta fröer att såconfused.gif Jag hittar bara plantor som redan är ympade och färdiga, och det är ju liksom det jag vill göra själv. rolleyes.gif Finns det någon som vet var man kan få tag på fröer till antonovka, eller var man kan köpa hela äpplen? Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få! smile.gif
Kutas
Välkommen till Forumet.

Alt 1, kontakta Apelkonsulten, han säljer Antonovka ympris så han borde ha kärnor också:
http://apelkonsult.se/index.php?page=ympris

Alt 2. Kontalta någon lämplig genbank, lista finns här, länkar ej uppdaterade:
http://www.karnhuset.com/genbankny.htm

Alt 3. Blomkvists Plantskola (Finland) ympar på Antonovka, så de borde veta varifrån man får kärnorna:
http://www.blomqvistplantskola.com/index.php?link=2

Alt 4, kanske någon på Forumet erbjuder kärnorna. Men då måste du kolla äpplen noga, många träd i gamla trädgårdar är inte vad de anses vara.

Och se upp för troll på detta forum, moderator håller tyvärr inte koll på dem spam.gif
Bengt i Särö
CITAT (Agge_90 @ 10-02-2011, 11:12) *
Jag funderar på att starta en äppelodling någon gång i framtiden och skulle redan nu vilja börja driva upp några grundstammar eftersom träden ändå tar lite tid på sig att växa... Bor i zon 5 så jag har fastnat för sorten Antonovka som grundstam, problemet är att jag inte har någon aning om var jag kan hitta fröer att så :confused: Jag hittar bara plantor som redan är ympade och färdiga, och det är ju liksom det jag vill göra själv. :rolleyes: Finns det någon som vet var man kan få tag på fröer till antonovka, eller var man kan köpa hela äpplen? Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få! :)

Hej.
Märkligt här pratas om frö till Antonovka.
Vi har alltid änvänt YMPKVISTAR.
Det kanske är Naturvårdsverket som har uppfunit något nytt.
:confused:
Jan af Lisö
CITAT (Bengt i Särö @ 10-02-2011, 14:59) *
Hej.
Märkligt här pratas om frö till Antonovka.
Vi har alltid änvänt YMPKVISTAR.
Det kanske är Naturvårdsverket som har uppfunit något nytt.
confused.gif

Bengt

Förstår inte riktigt din kommentar. Jag har tolkat det hela att Agge_90 skall ympa sina träd på Antonovka fröstammar, som han själv skall dra fram. Jag ser inget konstigt i det ?

Eller menar du att det blir ingen riktig "Antonovka" av fröstammar i å med att det har någon annan pollinerare ? Sant i å för sig, men borde fúnka ändå, med risk att några enstaka träd blir inte härdiga nog. Men det borde han märka innan han ympar om han planterar sina frögrundstammar utomhus.

Om du tänker pån ågot annat så utveckla det gärna !!!
Agge_90
Tack så mycket för tipsen Kutas!!! ska genast kolla upp alla alternativen biggrin.gif

Precis som du säger Jan så är min tanke att driva upp egna grundstammar av antonovka och sedan ympa mina träd på dem... Som jag förstår så får man oftast längst livslängd och bäst härdighet på de stammar som är sådda direkt från frön, (kärnor från ett äpple, alltså). Frukten blir väl oftast ingen höjdare på dessa träd, om man inte har väldigt tur och får fram en ny god äppelsort vill säga, och det är ju därför jag ska ympa in andra sorter på dessa grundstammar. Något oklart, Bengt?

Anledningen till att jag är på jakt efter frön och inte köper ett antonovkaträd, väntar tills det bär frukt och sedan börjar så, är för att jag helt enkelt är lite otålig och vill kunna sätta igång med äppelodlingen så fort som möjligt!
Jan af Lisö
Låter som ett djävligt kul projekt !!!

smiley_small_hug.gif

Yes, du får mest livslängd och härdighet på frögrundstammar, samt relativt låg kostnad, plus glädjen och tillfredställesen att gjort allting självt från början !!!

Lycka till !!!!
kal
Hej, intressant projekt, skall också ta fram antonvska grundstammar här framöver,
Köper nog plantmaterial och förökar upp grundstammar ifrån det.
Grejen med att dra upp äppel ifrån frö är att, att de är svårt att veta vilken sort som pollinerat, och därmed blir avkomman oviss, och oregelbunden, något som kanske inte är så önskvärt, vid ett projekt som ditt.
dock kan vi alltid prova,
Åsa, mälardalen zon 2
I vårt grannland i öster är det inte helt ovanligt att yrkesodlare använder frögrundstam från Antonovka (=fröet är skördat från Antonovka, själva fröet ger ju inte upphov till någon Antonovka eftersom det ju blir en genblandning). Så jag gissr att Antonovka brukar funka bra för det ändamålet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon