calluone
Hej! Hittade inget passande forum för denna fråga så det fick bli här. Kanske skulle det finnas en avdelning för botaniska frågor?

Det jag funderar över är något som skedde förra säsongen när jag planterade ut en grön helig basilika (Ocimum tenuiflorum). Den ska normalt växa på varmare ståndort. Den klarade sig men växte dåligt samt bytte färg till lila. Vad beror detta på? Någon fysiologisk reaktion i plantan? Spännande iaf smile.gif

Piccante
Kan bero på flera orsaker. Dels har växter flera pigment både gröna och röda och halterna kan varierar beroende på hur mycket ljus de får. Sen kan mycket kväve i marken göra att fram för allt blommor får annorlunda färg men även gräs kan växla från "gräsgrönt" till blågrön färg om de övergödslas med kväve.
calluone
Okej! Tack för svar. Den kan inte ha fått för mycket näring för jorden som vi köpt in var väldigt näringsfattig. Och den måste ju fått mer ljus när vi flyttat ut den. Så kan det även ha med för låg temperatur att göra eller är det snarare någon näringsbrist?
Bassam
Hej

Det beror på gen som sina föräldrar haft under befruktade och den gen kommer på någon tid att visa sig.

H:Bassam

calluone
CITAT (Bassam @ 10-02-2011, 16:44) *
Hej

Det beror på gen som sina föräldrar haft under befruktade och den gen kommer på någon tid att visa sig.

H:Bassam

Hej! Intressant, men jag tror inte det eftersom att detta skedde med de 4 plantor i direkt samband med att jag flyttade ut dem, medan de 3 som jag hade kvar inne fortsatte att vara gröna. Sannolikheten att just alla de 4 som jag flyttade ut skulle byta färg p.g.a. gener låter otrolig. smile.gif

Kan det inte ha att göra med antingen temperaturen eller näringsbrist?
Eva i Skåne
Jag tycker det låter som den haft det lite kallt, men det är ren gissning.
Tycker jag haft annat som reagerat så, men kan inte komma på exempel just nu.
calluone
Eva, ja det kan säkert vara så.. jag är i sådana fall nyfiken på vad som sker i växten och varför den reagerar på detta sätt.
Eva 33c
Jag har sett både pelargoner och tomater som fått rödaktiga blad pga för låg temperatur. Så jag gissar också på det som orsak. Det är ju klorofyllet som ger den gröna färgen iblad, så det finns säkert nåt samband här mellan temperaturer och mängden klorofyll och säkert nåt med fotosyntesens mekanismer. Hoppas någon kan reda ute det. : )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon