Hej
Jag sitter och skriver en labrapport och känner att det skulle vara bra med ett agrart lexicon för att slå upp svenska och engelska ord för översättning när jag skriver engelska texter.
Enligt uppgift så kan man hitta sådana på antikvariat. Odla brukar vara väldigt bra på alla sorters kunskap och undrar därför om det är någon som vet bra ställen att leta på eller som kanske har ett och vill sälja det till en agronomstudent =)
RibesRubusVitis
10-02-2011, 14:10
Jag arbetar som översättare men känner inte till något specifikt agrart lexikon; misstänker att ett sådant skulle bli svårsålt i dag och därför inte är lockande att producera. Skulle du hitta något äldre verk på antikvariat, finns risken att det är inaktuellt och därför riskabelt.
Däremot har jag en ”Engelsk-svensk teknisk ordbok” av Einar Engström, som utkommit i en massa upplagor. Här finns även skördetröskor och radsåningsmaskiner etc., liksom diverse kemiska termer, konstgödning mm.
En stor och modern ”vanlig” svensk-engelsk ordbok är nog vad du skulle ha mest nytta av.
RibesRubusVitis
10-02-2011, 14:32
Tack, ska ta och kika där =)
Kolla med Naturbruksgymnasierna. När jag gick på gymnasiet innehöll våra engelskalektioner just den typen av engelska, bland annat.
Vi var tvugna att ha den delen eftersom många av oss skulle jobba utomlands.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.