calluone
Jag undrar om ni har ideer om hur man bäst nu kan förbereda en lerjord inför säsongen som ej grävdes i höstas. Man har ju läst att lerjordar ej ska grävas på våren för att man då förstör strukturen som frosten har sprängt fram. Jag har funderat på detta och kan ändå inte riktigt förstå, för man måste väl ändå luckra och jämna till jorden på våren även om man har grävt för att kunna så? I vilket fall så hade jag inte möjlighet att gräva i höstas och undrar nu vad som är bäst att göra inför säsongen. Jorden behöver även mer näring så jag borde blanda i gödsel och även kanske lite organiskt material? Har ni några expertråd?
Preussen
det går att vårgräva lerjord men det bästa är att höstgräva.
om det går så gräv den och blanda i gödsel i mars. se upp med att gå på den grävda jorden så att du inte packar den, risken är stor om man gör det när jorden är blöt vilket den är om man gräver i mars.
calluone
Hej! Tack, då vet jag.

Då får det bli så. Blandar kanske ner lite löv och annat organiskt material som kan långtidsverka också.
Preussen
CITAT (calluone @ 11-02-2011, 10:22) *
Hej! Tack, då vet jag.

Då får det bli så. Blandar kanske ner lite löv och annat organiskt material som kan långtidsverka också.


precis. tänk på att lerjord sväljer mycket organiskt material innan det blir skillnad. täckodling med gräsklipp gör ju även det susen. gröngödsling av delar av landet är ingen dum idé, använd gärna en blandning med växter som har djupa pålrötter, det luckrar upp på djupet. lycka till.
officinalis
Varför gräva redan i mars när jorden inte har börjat reda sig? Det är väl då man löper störst risk att förstöra strukturen genom sulor som bildas av redskapen?
Jag skulle gräva när jorden har rett sig istället. Eller rättare sagt: jag hade tänkt att göra så, eftersom jag står in för samma uppgift i vår.
Preussen
CITAT (officinalis @ 11-02-2011, 13:08) *
Varför gräva redan i mars när jorden inte har börjat reda sig? Det är väl då man löper störst risk att förstöra strukturen genom sulor som bildas av redskapen?
Jag skulle gräva när jorden har rett sig istället. Eller rättare sagt: jag hade tänkt att göra så, eftersom jag står in för samma uppgift i vår.

visst är det så men de år jag grävt senare har jorden blivit mer känslig för torka, jag talar utifrån zon1. andra zoner blir det givetvis senare.
officinalis
Ok. För sent är nog som du säger kanske inte så bra. Risken är väl då att det bara bli stora intorkade lerkokor av allt.
Jag odlar i zon 3, kan tänka mig att den börjar reda sig i april någon gång. Har bara pysslat med sandjord innan i princip.
Men men. Vi får se. Jag har djupgrävt en bädd där i höstas, så det blir nog lärorikt att se skillnaden.
Ally
Jag blandade in lika delar barkmull och kogödsel med min lerjord (typ 5/100:- säckar).
Jag testade plantera 10 tomatplantor i det, och i dyr hasselfors "storsäck" jord "Odla",
och resultatet blev lika bra, med skörd och tillväxt....
beritskoloni
Mitt råd är att gräva när jorden rett sig, oftast i april i mellansverige. Jag har lerjord i min odlingslott men håller hela tiden på att förbättra den med kompost eller kogödsel. Efter 5 år så börjar nu jorden bli bra.
calluone
Tack för alla svar. Det har rett ut en del men får mig att undra hur man avgör Hur mycket gödsel man ska blanda i? Det finns väl heller inte bra att blanda i för Mycket gödsel? Tycker det är svårt att veta hur mycket näring det redan finns i jorden och hur mycket som behöver tillsättas. Finns det några tumregler?
ingelsgarden1
Hej!
Om du ska gräva i lerjord på våren är det viktigt att du inte gräver förrän jorden reder sig. Gräver du tidigt på våren och den får ligga och torka till så kan det bli problem att få sönder koklarna. Vänta till du kan bereda jorden färdigt för det ändamål som du ska ha den till. Om du vill förbättra den kan du gräva ner det mesta på hösten, löv, gräs, halvbränd kompost och stallgödsel, ska du tillföra torv eller liknande går det bra på våren.
Om du har styv lerjord är bäst att gräva på hösten så att tjälen kan hjälpa till, om det finns möjlighet.

Lyck till
blomkronan
Kraftig lerjord tar flera år att fixa till! en vår räcker ju inte sad.gif. Gräva och vända jorden är ett tungt jobb (hur stor yta pratar vi om?), det räcker med att du sticker ner en grep och bryter grepen bakåt, då får du in luft i jorden (om du har en stor yta). Sen skulle jag lägga den nya jorden/gödslet uppe på lerjorden, så fröna du sätter sen har det lättare att komma upp.
Jag själv gjorde den tabben! grävde ner min köpta jord första våren och hade inget kvar att lägga uppe på till fröna!! Har du mycket pengar så kan du blanda ner oxå smile.gif, tänk bara på att lerjorden slukar massor! Sen till hösten då du gräver, vänder du ner den jord du la på och en massa löv som du hittat. Kan du hitta löv nu på våren ta hand om det i en hög någonstans... Så har du fin jord att lägga på i höst.
Har du en hästgård i din närhet som inte kör bort hästskiten i container? Kolla någon kanske "slarvar" och dom blir nog bara glad om du tar hand om deras gamla skit som kanske legat i ett par år...
calluone
Tack så mycket. Men undrar hur mycket gödning vågar man gräva ner nu på våren utan att det riskerar att bli för mycket för mina sådder? Finns det några tumregler för detta?
officinalis
3-5 kg stallgödsel/m² skulle kunna vara en tumregel.
katah
Är det verkligen bra att mylla ner mängder av organiskt material i jorden,
jag har fått för mig att det " äter upp" näring och skpar bara obalans,
jag tror mig att det är bättre att marktäcka.

Hur hård lerjord är det?

Jag öppnade ett nytt land 4 år sedan på ett område med gräsmatta och lite blandat lerjord under.
Hårdpackat förstås, men inte den hårdaste leran.

Jag grävde upp bara grästuvorna på vände dom upp och ner som vallar mellan odlingytan.
därmellan greppade jag jorden ordentligt, luftade, men grävde inte upp, hällde på
vanlig köpejord lite överst så att det såg vettigt ut.

Det första året planterade jag dit kålplantor och täckte med klippt gräs.
och fick jättefina kålplantor!

Lerjorden innehåller ju mycket näringsämnen , så lite extra kväve och jag tror att det går fint.

Solrosen och majs har starka rötter så dom luckrar mycket med sina rötter.
men jag skulle inte börja med morötter och andra rotfrukter under första året, det blir nog för tufft for dom.

Men allt som växer mest ovanjord skulle jag våga mig!

Lycka till!
officinalis
Gräver man ner det organiska materialet för djupt kan det uppstå syrebrist, ifall man tillför för mycket kolrikt växtmaterial kommer mineraliseringsprocessen kräva kväve i anspråk.
Täckodling fungerar nog bra, förutsatt att man inte har problem med sniglar.
Bäst är nog att försöka mylla ned det organiska materialet något. Annars försvinner nog mycket kväve upp i luften.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon