I alla böcker, listor och på fröpåsar står de ju när man kan börja förkultivera men är de i genomsnitt för hela sverige så om man bor i mitten av sverige så följer man den anvisningen? Om de står att man ska börja förså i april så kanske man börjar en månad tidigare i södra sverige o en månad senare i norra sverige eller? Jag odlar i zon 4-5 och är lite osäker på vissa av mina fröer och dessutom kommer jag aldrig ihåg hur jag gjorde förra året:)
Helen i Piteå Zon 5
10-02-2011, 18:48
När man ska/kan/bör börja förkultivera beror nog även mycket på vilka möjligheter man har att ta reda på sådderna. Har man växthus, svala utrymmen och gott om plats under växtbelysning kan man starta enligt anvisningarna men även tidigare.
Har man inga av förutsättningarna kan man vänta någon/några veckor innan man startar.
Vilka sorters frön är det du undrar över? Berätta här så är jag säker på att någon vet vilken tid som är bäst
kerstin z5-6
10-02-2011, 20:22
Har man växtbelysning så blir det en helt annan sak.. annnars för man vänta länge /håller i övrigt helt med Helen
Jo jag har funderat på att försöka få till bra belysning och ett svalt rum men vet inte om jag lyckas.
T.ex skulle jag vilja kunna skörda tomater så fort som möjligt, i fjol provade jag en ny sort o den hann inte bli klar förrän sent på hösten och de vill jag inte riskera igen. Ett litet växthus har jag i år så kanske jag kan sätta ut dom lite tidigare eller kommer frosten in även där tro?
Chilin har jag faktist redan provat att sätta även om de är väldigt tidigt, vi får se helt enkelt.
Tack för svaren.
Crazy4Flowers
12-02-2011, 09:55
Det största problemet tycker jag här i norr är att man måste vara mycket tidigt ute om vissa blommor ska hinna med. Så det där med att vänta ju längre norr ut man är stämmer nog inte helt. Ju större växten är när det är dags att sätta ut ju mer hinner man se av blommorna. Chilli är det jättebra om man är riktigt tidigt ute med, vissa borde man eg. sätta redan i november-december men de snabbväxande kan man sätta i januari-februari.
Hmmm man skulle kanske ha satt lite tomat, bra med en påminnelse om det.
Lysrör eller annan belysning är ett måste när man förodlar i vart fall för mig.
Hej
Det är bra att man tänka på skydda dem från tjälen plus att blommor och frukt ska få tillräcklig ljus så det är bra om man har små växthus .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.