rosentass i Göteborg
Jo, finns massor av trådar om detta - har sökt samt läser o läääser ... men blir inte riktigt klok.

En smultronschersmin har blivit alldeles för hög och vid och stor och spretig. Planterad i en rabatt (inte av mig) och stjäl nu utrymme från allt annat. Samtidigt är den underbar och jag vill inte kapa ned den helt så att jag måste vänta 1 el 2 år på förnyad blomning.

Så här då, efter vad jag förstått:
Man ska skära ned gamla grenar långt ned. Inte formklippa för då blir det fula kvastar av nya skott. OK?

Men nu har jag nog redan gjort fel vid tidigare (förträngt) tillfälle så det ÄR redan fula kvastar. Kan jag då skära ned sådana grenar - vare sig de är äldst el inte (hur jag nu ska veta det)? Hur långt ned isf? Kan jag göra det NU i dagarna? Och varför kommer det inte fula kvastskott också från den stumpen då?

Är som framgår ingen expert. Men villig att lära!
Ezereht
CITAT
Kan jag då skära ned sådana grenar - vare sig de är äldst el inte

Ja det kan du. Det kommer bli bra, skär långt ner, 1dm från marken eller så. Nya "kvastar" kommer då se ut som nya långa grenar bara, eftersom de börjar om nerifrån, samma som nya grenar gör.
Cilla
För tillfället ser de flesta schersminer ganska kvastiga och torra ut. I zon 3 brukar jag vänta till temperaturerna inte understiger -10 innan jag beskär, och det brukar ske i mars.

Jag har gjort misstag med åtminstone ett par smultronschersminer, och det var att försöka föryngra ungefär som man kan göra med syrén. Dvs jag tog en och annan gren från marken och glesade i övrigt ut det som såg lite torrt och risigt ut.

Resultatet blev att de stod och stampade osm ganska glesa buskar under många år. Det som ser mest risigt och torrt ut i en schersmin är ofta det som har blomanlag. Att bara ta grenar nedifrån backen tror jag ger bättre resultat.

I övrigt kan man med buskar som står i rabatter och tränger ut andra på bredden, smala av buskarna rätt ordentligt genom att helt enkelt skära av det som skymmer åt sidorna. Då hålls busken fortsatt tät.

En gles schersmin är inget vidare att se på. Visserligen kanske den bara har friska, levande grenar, men frodigheten och ymnigheten som de annars kan ha saknas, och det ger ett ledsamt intryck.
rosentass i Göteborg
Suveränt bra svar Ezereht och Cilla - stort tack! Nu fattar även jag. Och det är gjort.
Bara glömt att tacka! blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon