Full version: Rom
ogräset
Hejsan!

Var till Rom för ett par år sedan. Satt och tittade på bilder som jag tog, det är en fantastisk stad. Väldigt vacker, vi var där i fem dagar, räcker inte borde åka dit igen.

Birgitta cool.gif

Fontana di trevi.jpg

Aqvakul
Jag har varit i Rom mer än tio gånger, men upptäcker ständigt nya saker. Sevärdheterna och maten är fantastisk, men ändå är det de spännande stadsmiljöerna och det genuina folklivet lite vid sidan om de största turistattraktionerna som är höjdpunkterna.
ogräset
Hejsan!

Eftersom vi bara var där i fem dagar, så upptäckte vi Rom som riktig turister. Gick guidade turer och såg de sevärdheter man bör se.
Nästa gång blir det på egen hand.

Mvh Birgitta
Aqvakul
Återkom gärna om tips innan det bär av nästa gång..
Suz
Rom kan man utforska hur länge som helst!
Finns massor att se och massor av restauranger att "äta" sig igenom!
Italien överhuvudtaget är fantastiskt!

Jag har dock ett tips för er som eventuellt ska resa till Italien...kanske hyra bil eller bila ner.
Ett ställe ni inte får missa är en liten väl bevarad medeltidsby i bergen som är helt fantastisk
San Giminjano!!
Vi tog en övernattning där men jag hade velat stanna längre!!
En upplevelse!
San Giminjano

Edit, Finns inte så mycket roliga bilder på den länken men googla så ser ni!
xlxl67
En arbetspolare var där för 2 månader sedan som förstagångsbesökare och han hade mkt att varna för:
-Restauranger sätter fram saker på bordet och erbjuder saker för att man skall lockas ta och sedan betala dyrt - typ "vill du smaka?"...
-Försäljare bla paraplyförsäljare dyker upp från ingenstans så fort det börjar falla en droppe...
-Folk/Fotografer som erbjuder att ta kort...som man sedan skall betala för...

I övrigt var det förstås bedårande vackert och hänförande... wub.gif
Anma
Vi planerar att åka till Rom och träffa nätvänner för första gången IRL. (ja jag har lyckats få några såna på nätet, otroligt nog angel_not.gif )
En sak är vi varnade för. Aldrig aldrig aldrig åka taxi! De är tjuvar och banditer allihopa.
Man får väl ta och lita på en som bor 7 minuters gångväg från vatikansstaten. Antar jag.
Aqvakul
Märkligt, jag har åkt taxi massor av gånger utan problem..
Anma
CITAT (Aqvakul @ 11-02-2011, 20:54) *
Märkligt, jag har åkt taxi massor av gånger utan problem..

Han är inte så förtjust i sitt Berculoniland.... Kanske har han fördomar om sin egna stad? wink.gif
Vad han egentligen menar är att det är rövarpriser mot turister. Svarttaxi är livsfarligt.
Aqvakul
Jo, man blir varnad i alla storstäder. Men om man är lite bestämd, slänger sig lite med språket och försöker undvika att spela dum turist så brukar det funka bra. Man måste komma överens om priset i förväg om man åker från flygplatserna. Till flygplatsen kommer man överens om ett fast pris med hotellet, som faktiskt ofta fixar fram en "svarttaxi". Korta turer i stan är inga problem.
Huggorm
CITAT (Anma @ 11-02-2011, 20:56) *
Han är inte så förtjust i sitt Berculoniland.... Kanske har han fördomar om sin egna stad? wink.gif
Vad han egentligen menar är att det är rövarpriser mot turister. Svarttaxi är livsfarligt.

Klassikern är att ta allt annat än kortaste vägen. Händer överallt, jag tror inte Rom är värre än andra storstäder
Aqvakul
Det finns fasta priser från flygplatserna, men ingen chaufför vill köra till så låga priser..
Anma
Så är det ju, jag tar sällan taxi i för sig. Går eller åker kommunala medel. Vi är sällan ute sent på våra resor, pallar inte det. Men i Málaga tog vi taxi till flygplatsen tidigt på morgonen innan tågen gick och det gick ju bra!
Aqvakul
när vi skulle åka till Warszawa så sa mina polska elever att jag absolut inte skulle ta taxi till eller från flygplatsen. Men vi letade rätt på taxi kön och kollade upp att bilarna var rätt märkta och hade taxameter och transporterades elegant för ca 80 kronor per resa.
Anki på Öland
CITAT (Anma @ 11-02-2011, 20:49) *
............En sak är vi varnade för. Aldrig aldrig aldrig åka taxi! De är tjuvar och banditer allihopa...........

Det blev inte vi varnade för, däremot att åka buss och speciellt i rusningstid när bussarna var fulla. Att det var gott om ligor som ägnade sig väldigt skickligt åt väsk- och plånboksstölder.
Anma
CITAT (Anki på Öland @ 11-02-2011, 21:54) *
Det blev inte vi varnade för, däremot att åka buss och speciellt i rusningstid när bussarna var fulla. Att det var gott om ligor som ägnade sig väldigt skickligt åt väsk- och plånboksstölder.

Ja, det också.
Bee
Åh, Rom! Ja, dit vill man åka tillbaka smile.gif
Vi var där för några år sen. Åkte buss och tunnelbana ToR flygplatsen (Lågprisflygplatsen söderut). Inga som helst problem och billigt var det.
Enda saken jag vill säga är att åk inte i juli! Jag höll på att få solsting tror jag. Fick köpa en bättre solhatt plus att när vi frågade efter apotek på en cafeteria på Piazza Navone så var dom bara såå vana vid frågan! Det var runt hörnet smile.gif
Bästa minnet var promenaden i Villa Borghese samt gratis kallt vatten på Petersplatsen (man fick ha egen flaska med sig).
Värsta minnet var priset på öl, 12 Euro. Sa till servitören att vi inte skulle köpa stället, bara ta en öl och då ryckte han på axlarna. Han hade nog hört det förr. Hutlöst pris helt enkelt (stället vid den stora spårvagnshållplatsen bakom Vatikanen).
Motti
När jag var 18 år åkte jag till Rom till goda vänner till min morbror ,jag bodde på Via Del Corso nära Spanska trappan:)jag bodde hos :La familja Zenobi i 8 dagar vi var i Neapel och på Capri under mina 8 dagar där,Villa Borgese Vatikanen Via Appi Katakomberna mm.Kommer i håg att resan dit tur och retur kostade ettusenåttahundra kronor 1971 ;)Rom är en underbar stad och så mycket att se ,för att inte tala om maten där mums :)nu skulle jag vilja åka tillbaks dit i så att säga mogen ålder och se allt med mina mogna ögon smile.gif
Aqvakul
Bästa tiden att åka till Rom är maj eller oktober... 20-25 grader...

Öl kan vara förhållandevis dyrt speciellt på uteserveringarna kring de viktigaste sevärdheterna. Fast mer än 8 euro för en halvliter har jag aldrig betalt. Det du beskriver låter som Venedigpriser. En halvliter gott vitt vin kan du få för ca 4 euro på de flesta ställen. Observera att priset på dryck, speciellt kaffe, kan variera mkt beroende på om du tar det i baren eller serverat vid bord.
Anma
15-20, kan det vara det i mars? Jag gillar inte för varma städer. Málaga var alldeles lagom när det var 15-20 grader.
Varmare, ja då ligger jag hellre på stranden.
Huggorm
CITAT (Anma @ 11-02-2011, 23:21) *
15-20, kan det vara det i mars? Jag gillar inte för varma städer. Málaga var alldeles lagom när det var 15-20 grader.
Varmare, ja då ligger jag hellre på stranden.

5-15 är normalt i mars, 7,5-18 i april och 11-23 i maj. Det finns en tabell på wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rome
Anma
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 23:28) *
5-15 är normalt i mars, 7,5-18 i april och 11-23 i maj. Det finns en tabell på wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rome

De där tabellerna är svåra, sällan överensstämmande med verkligheten. Frågar min vän The Italian Stallion istället. smile.gif
Huggorm
CITAT (Anma @ 11-02-2011, 23:30) *
De där tabellerna är svåra, sällan överensstämmande med verkligheten. Frågar min vän The Italian Stallion istället. smile.gif

Tabellen för Göteborg verkar stämma hyggligt i alla fall, men jag har ingen aning om hur väl den för Rom stämmer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gothenburg
Bee
Ooohh.... - det börjar suga i resetarmen när jag blir påmind om Rom! Hm. Undrar vad det kostar att resa i maj....
Förresten, Vi bodde bakom Vatikanen, två hållplatser därifrån med tunnelbanan. Gångavstånd till V med bra skor. Har hört sen att det är bättre att hålla till Trastevere.
Synpunkter? Hur ser prisbilden ut där?
ogräset
Hejsan!

Kul med så många svar, man kan summera det hela med att Rom är en dyr stad. Det är inte bara att sätta sig vid ett bord och bli serverad, det kostar extra. Vi hade beställt taxi vid flygplatsen, men planet var kraftigt försenat. Så taxin var inte kvar, det blev svarttaxi till hotellet dubbelt så dyrt.
Har man detta i beräkning och gillar att vandra runt, så är Rom en underbar stad att uppleva.

Mch Birgitta
Aqvakul
Italien är inte billigt. Rom är dock inte värre än någon annanstans. Det gäller att kolla runt lite.

Jag vet flera ställen där du kan äta tre mycket goda rätter med vin för under 30 euro, vilket väl inte är jättedyrt. Det vi är bortskämda med i form av billiga luncher saknas ju, men det finns ställen där man på eftermiddagen om man betalar ca 5 euro får något att dricka och en rejäl antipastabuffé i baren.

Buss, spårvagn och tunnelbana är billigt. Från flygplatserna finns det direktbussar in till stan, som inte är särskilt dyra.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon