Full version: I Ruts spår
Blomstertanten
Ett rent helvete
sad.gif
Aqvakul
Grrr! ranting.gif
gnon49
Ja då förstår man hur svårt dom har det i hemlandet. Annars hade dom knappast stått ut med sådana förhållande i sitt arbete. Ett av många yrken i sverige där slavkontrakt existerar. Men så länge det inte gäller byggnads så bryr sig knappast facken om det.
*Stintan*
För jävligt ranting.gif
Lokan
Städtrafficking!!! thumbdown.gif
Huggorm
Men alltså, om man läser lite noggrannare så har de 9000kr kvar när boendet är betalt. Är det så dåligt? 8 timmars arbetsdag och äter medan de reser mellan arbetsplatser? Gör jag med. Får betala 2000kr för ett delat rum? På förra firman fick jag betala 3000-3500kr för ett delat rum.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 22:46) *
Men alltså, om man läser lite noggrannare så har de 9000kr kvar när boendet är betalt. Är det så dåligt? 8 timmars arbetsdag och äter medan de reser mellan arbetsplatser? Gör jag med. Får betala 2000kr för ett delat rum? På förra firman fick jag betala 3000-3500kr för ett delat rum.

Men det är ju upplagt så inga soc.avgifter betalas in. Ingen semesterlön mm. Dom arbetar utan att få del av det sociala skyddsnätet över huvudtaget. Firman utnyttjar dom och tjänar själv stora pengar på ett upplägg som dessutom verkar olagligt. Rut är bra, men städbolagen är en djungel av tvivelaktiga bolag som borde synas ordentligt i sömmarna. Många ser an chans att tjäna storkovan och struntar högaktningsfullt i gällande lagar o regler. Tyvärr ofta landsmän till dom som utnyttjas.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 11-02-2011, 23:10) *
Men det är ju upplagt så inga soc.avgifter betalas in. Ingen semesterlön mm. Dom arbetar utan att få del av det sociala skyddsnätet över huvudtaget. Firman utnyttjar dom och tjänar själv stora pengar på ett upplägg som dessutom verkar olagligt. Rut är bra, men städbolagen är en djungel av tvivelaktiga bolag som borde synas ordentligt i sömmarna. Många ser an chans att tjäna storkovan och struntar högaktningsfullt i gällande lagar o regler. Tyvärr ofta landsmän till dom som utnyttjas.

Men som jag förstår från artikeln är det inte olagligt, dom utnyttjar ett hål i lagen och därmed är det lagligt. Om byråkratins kvarnar malde lika effektivt som baltiskor städar så skulle problemet vara löst för länge sedan.
Blomstertanten
Men meningen med Rut var ju att komma åt allt fusk med svartjobb och att skapa jobb!
Det fuskas fortfarande och fler jobb är väl tveksamt om det gett. Jag har fått en timmes mer jobb!
I månaden!!!! 1 timme som jag får vara med och finansiera genom skatten sleep.gif
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 11-02-2011, 23:14) *
Men meningen med Rut var ju att komma åt allt fusk med svartjobb och att skapa jobb!
Det fuskas fortfarande och fler jobb är väl tveksamt om det gett. Jag har fått en timmes mer jobb!
I månaden!!!! 1 timme som jag får vara med och finansiera genom skatten sleep.gif

Du ja, men det är ganska många andra som fått jobb. Inte ens sossarna vill ju ta bort RUT eftersom det skapat så många arbetstillfällen
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 23:17) *
Du ja, men det är ganska många andra som fått jobb. Inte ens sossarna vill ju ta bort RUT eftersom det skapat så många arbetstillfällen

Konstigt att du måste åka till Norge och jobba då när du kan städa hos folk i Sverige unsure.gif
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 23:17) *

Jodå, kvinnor från de Baltiska staterna har fått slavjobb sleep.gif
Anma
CITAT (*Stintan* @ 11-02-2011, 23:28) *
Konstigt att du måste åka till Norge och jobba då när du kan städa hos folk i Sverige unsure.gif

Det var en väldigt bra poäng.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 11-02-2011, 23:28) *

Tyvärr saknar jag fallenhet för städning, du är välkommen att besöka mig om du vill se bevis
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 23:34) *
Tyvärr saknar jag fallenhet för städning, du är välkommen att besöka mig om du vill se bevis

Den fallenheten heter latmask och för övrigt tar väl inte AF någon hänsyn till att man inte har fallenhet för ett arbetet.
Anma

Det är skillnad på att städa hemma och ha det som arbete. Min man städade extra ett tag under tiden han pluggade för inget annat fanns att tillgå. Annars är ju fönsterputsning ganska manligt, det gjorde han också ett tag. Man får ju ta de jobben som finns, man ska inte vara kräsen.
gnon49
Hur man än lägger upp det kommer fusk alltid att finnas.Så även med rot. Det gäller att minimera fusket bara.
Och göra det svårare att utnyttja regelsystemet på ett sätt som inte var tänkt från början. Det är alltid lönsamt, sett ur samhällets synvinkel, att jaga skattesmitare eller oseriösa företag.
Huggorm
CITAT (Anma @ 11-02-2011, 23:39) *
Det är skillnad på att städa hemma och ha det som arbete. Min man städade extra ett tag under tiden han pluggade för inget annat fanns att tillgå. Annars är ju fönsterputsning ganska manligt, det gjorde han också ett tag. Man får ju ta de jobben som finns, man ska inte vara kräsen.

Jag är inte kräsen, och jag har precis tagit ett av de jobb som fanns. Det innebär 90 minuters körning för att komma till jobbet, jag får gå upp klockan fem för att hinna. När pendelkostnaderna dragits av har jag nog mindre kvar än de 9000kr den lettiska städerskan tjänar.
Anma
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 23:44) *
Jag är inte kräsen, och jag har precis tagit ett av de jobb som fanns. Det innebär 90 minuters körning för att komma till jobbet, jag får gå upp klockan fem för att hinna. När pendelkostnaderna dragits av har jag nog mindre kvar än de 9000kr den lettiska städerskan tjänar.

Jamen då får du flytta dit jobben finns. Tänk vad långt den lettiske kvinnan flyttat!
Huggorm
CITAT (Anma @ 11-02-2011, 23:48) *
Jamen då får du flytta dit jobben finns. Tänk vad långt den lettiske kvinnan flyttat!

Ja, sånt är livet nu för tiden. Det är synd att man inte föddes som fyrtiotalist, men man får göra det bästa av situationen
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 23:44) *

Men du betalar ju skatt också antar jag!
Och som städerska är man rätt van att gå upp tidigt, före 4 i bland.
Sen kan man få jobba några timmar, åka hem ett tag på dagen för att sen åka o jobba igen sent på kvällen.
Just nu har jag ett himla bra jobb på dagtid (visserligen deltid), men har tidigare jobbat 5.00-8.00, ledig och sen iväg igen för att jobba mellan 18.00-20.00. ledig 2 timmar o sen jobba igen 22.00-24.00 i flera år. Ensam, inga arbetskamrater eller andra sociala kontakter på jobbet!
Allt för att kommunala skolor och dagis ska slippa se städerskan! Och några 9000 hade jag inte kvar efter skatt!
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 11-02-2011, 23:58) *
Men du betalar ju skatt också antar jag!
Och som städerska är man rätt van att gå upp tidigt, före 4 i bland.
Sen kan man få jobba några timmar, åka hem ett tag på dagen för att sen åka o jobba igen sent på kvällen.
Just nu har jag ett himla bra jobb på dagtid (visserligen deltid), men har tidigare jobbat 5.00-8.00, ledig och sen iväg igen för att jobba mellan 18.00-20.00. ledig 2 timmar o sen jobba igen 22.00-24.00 i flera år. Ensam, inga arbetskamrater eller andra sociala kontakter på jobbet!
Allt för att kommunala skolor och dagis ska slippa se städerskan! Och några 9000 hade jag inte kvar efter skatt!

Hjälpte inte fackföreningen er i striden mot arbetsgivaren, alltså kommunen? Eller var det som vanligt samma gäng av gamla kompisar som drev fackföreningarna och all offentlig verksamhet?
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 12-02-2011, 00:04) *
Hjälpte inte fackföreningen er i striden mot arbetsgivaren, alltså kommunen? Eller var det som vanligt samma gäng av gamla kompisar som drev fackföreningarna och all offentlig verksamhet?

Ett fack som bara tillvaratog vissa yrkesgruppers intresse. Naturligvis männens i detta fall! Fastighets ville nog egentligen inte ha oss städerskor med och eftersom vi var anställda av privata företag fick vi inte vara med i Kommunal. Kommunal hade troligen varit bättre för oss.
Kommunens upphandlingar går alltid till den firma som lägger lägsta budet!!!! Det innebär ju att städningen ska ske på så kort tid som möjligt, ibland har det inneburit att man ska utföra den på halverad tid mot innan.
Stressigt som attan!!!! Helt omöjligt att hinna med allt som ingår.
Ibland undrar man hur man har stått ut! Men hellre det än att tvingas leva på det sociala!
Piccante

Ja, det är ju ditt öde som är född man. Kvinnor är av naturen bättre lämpade för att städa, laga mat, snyta ungar och gör det med glädje för 2000kr mindre / månad i snitt jämfört med en man.
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 12-02-2011, 00:24) *
Ja, det är ju ditt öde som är född man. Kvinnor är av naturen bättre lämpade för att städa, laga mat, snyta ungar och gör det med glädje för 2000kr mindre / månad i snitt jämfört med en man.

biggrin.gif Det är rätt. Kvinnor behöver inte lika mycket pengar som män. Och om de älskar att diska och tvätta måste de väl få göra det.
Anma
CITAT (Markus_H @ 12-02-2011, 00:24) *

devil.gif
Blomstertanten
Vilken himla tur att jag har fallenhet för städning! whistling.gif
Piccante
CITAT (Myosotis @ 12-02-2011, 00:27) *
biggrin.gif Det är rätt. Kvinnor behöver inte lika mycket pengar som män. Och om de älskar att diska och tvätta måste de väl få göra det.

Ja annars får de ju inte äta på rena tallrikar och ha rena kläder på sig. trostar.gif
Blomstertanten
Hyr lyxkock med rutavdrag

Det var ju inte riktigt tanken med rut-avdraget. Eller????? sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon