luzen
Jag har byggt två stora trälådor ca 30 * 100 cm, djup 40 cm, som står mot en tråkig (helvit utan fönster)husvägg. Tanken är att jag ska bygga höga spaljeer och fästa mellan lådor och husvägg, och därpå vill jag förstås ha någon snygg och snabbväxande klätterväxt! Väggen har norrläge och sol endast några timmar på förmiddagen. Jag bor i Åkersberga, tror det är växtzon 3.

Jag är "förstaårsträdgårdsägare", vet därför inte riktigt vad jag ska välja. Jag har barn så det får inte vara nåt giftigt och helst inget med kottar att sätta i halsen. Gärna nåt som är snyggt under lång tid på säsongen eftersom husväggen är där året om... finns kanske t.o.m nåt vintergrönt?

Går det att odla nåt som kommer igen nästa år utan att behöva ta in lådorna? Kanske nåt man kan äta?

Jätteglad för hjälp, är ny här på forumet! blomma.gif
octachoron
Skriv denna fråga i "Klematis och klätterväxter"-forumet så får du nog mera svar.
Själv vet jag tyvärr inte vad som passar i behållare, 40 cm kanske är lyte grunt för fleråriga klätterväxter?
Bassam
Hej

Det är bra om du har djup mellan 50 o 60 cm på den här sätt du kan välja många men själv kan jag ge en förslag VINDRUVER även om de är inte vintergrön .

Obs

man kan äta vindruvor blad o frukt, det smakar mycket god om du kokar bladet med ris o kött.

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
vinranka kan nog klarar sig på en norrvägg i zon 3, men vet inte om den skulle trivas så bra. dessutom kommer den nog inte ge så mycket vindruvor om den står mot en norrvägg och skulle det bli så blir dom nog inte så goda.

Humle är en som jag tänker på, tål det mesta vad gäller jord och läge. om nu inte jordvolymen blir förlite. växer snabbt tyvärr får ju honorna ''kottar''. inga riktiga kottar men undra verkligen om barn skulle ta och svälja dom.

annars murgröna, den är ju dock giftig om man äter den. men tror inte heller att barn skulle få för sig att äta murgröna.

Pipranka är ju en annan, vet inte om den är giftig. och den växer sakta/är trög i starten men trivs bra i skugga.

Kameleontbuske är en som dock verkar trivas bättre i sol och få finare färger men som klarar av skugga ganska bra.
luzen
Tack för svar! Murgröna kanske då.... hmm undrar om den klarar sig över vintern i lådan. Jag har några "småmurgrönor" i dem nu, kan ju bli ett bra test att se om de överlevt vintern! Är det någon risk för skador på husväggen om jag sätter spaljen 15 cm ut från väggen tror ni?

Vildvin är ju också snyggt -finns de i vintergrönt?
Krolliljan
Precis samma fundering har jag.
Jag ska också tillverka lådor och ha vid ett plank i norrläge, med klätterväxt.
Jag hade tänkt mig vildkaprifol.
Jag vet att jag läst någonstans om ngn clematis som tål att stå i skugga confused.gif g.gif

merlin68
Kaprifol eller klätterhortensia? Humle klarar de flesta lägen smile.gif
merlin68
Kom sent omsider på att du har skrivit att du har en vit husvägg och då skulle det bli fint med en honungsros som ju klarar ganska skuggiga lägen. Det finns sorter utan taggar, bra när man har barn. Blomningstiden är inte så jättelång men det mörkt gröna bladverket i sig är en prydnad.
Krolliljan
Klarar honungsrosen så lite sol. i så fall snor jag den idén. coolgleam.gif
merlin68
CITAT (Krolliljan @ 20-02-2011, 15:54) *
Klarar honungsrosen så lite sol. i så fall snor jag den idén. coolgleam.gif

-
Varsågod rose.gif Min honungsros står väldigt skuggigt - på sommaren får den visserligen sol några timmar men står helt skuggigt från oktober-april. Det är en Lyckefund (osäker på stavningen) inga taggar alls dessutom tummenupp.gif
Felicia M
Alpklematis fungerar. Jag har en i skuggigt läge och den trivs. Bokharabinda är en annan möjlighet. Fast ingen av dem är vintergröna.
luzen
Tackar för tips! Honungsrosen ser fantastisk ut. Men blir det snyggt med vita rosor mot en vit vägg? Och klarar den att bo i låda, även över vintern? Tänkte försöka isolera lådan efter bästa förmåga...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon