Full version: Rota orkidé?
Pius
Jag upptäckte att min vaniljorkidé såg lite hängig ut och att den börjat ruttna längst ner, har nog varit för flitig med vattningen.

Så jag klippte av rankorna och satte dem i vatten. Men nu funderar jag på om man verkligen rotar orkidéer så?

Rankorna som är ganska långa, har en hel del luftrötter, kan jag plantera ner dem i orkdéjorden?

Pius
skogstroll
Hej, jag vet inte hur det är med vanilj men med min dendrobium tog jag bort småttingarna när de fått 5 rötter på 1 cm vardera, sen satte jag ner dem i sand och jord tror jag (jag kommer inte riktigt ihåg). Små gulliga plantisar är det i alla fall som växer och frodas.
aldo
Min vaniljorchidé rotade jag i Spagnum !
Pius
CITAT (aldo @ 12-02-2011, 17:13) *
Min vaniljorchidé rotade jag i Spagnum !

Hm, tror jag har Spagnum någonstans, köpte när jag skulle rota hoyor, men jag misslyckades.

Hur går själva rotningen till? Ska jag ha mossan i en plastpåse med skotten eller?

Pius
Blomstertanten
Jag rotar hoyor i spagnum och har även rotat orkidéer i det.
Jag fyller en vanlig liten plastkruka med mossa och sätter ner orkidén i den ,trycker till lite och vattnar igenom. Låt inte mossan torka upp helt men inte heller vara jätteblöt hela tiden. Det brukar funka!
Lycka till!
elinh
sphagnum här med!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon