Jag tar mig friheten att lägga ut ett mail jag fick igår från Erold Coleman (ornitolog och polis) med uppmaning att sprida till så många som möjligt:
"För kännedom kan jag meddela att äggsamlandet äger aktualitet igen. Enligt Rikskriminalen bör vi hålla ett öga på våra stuphäckande fågelarter i Västra Götaland, främst då sannolikt Pilgrimsfalken. Helikopter lär tydligen användas. Två stora utredningar pågår för tillfället och annat verkar vara förestående. Du får gärna sprida detta faktum, d.v.s. att fågelintresserade bör vara extra vaksamma på bilar och personer, som ses på ställen där de väcker misstänksamhet. Ofta upptäcks ju dessa brott av vaksamma privatpersoner. Det stora problemet är svårigheten att spana och organisera sig mot brottstypen. Trodde i min enfald för något år sedan att verksamheten var tynande, men ack vad jag bedrog mig.
Erold"
Vilka idioter det finns! Plocka ägg från arter som är hotade, jag så arg av sånt här.
Vi har berguv i närheten, som tur är ganska svårtillgängligt men jagar man med helikopter finns det ju inget naturligt skydd som hjälper!
Hur kan man komma på en sådan vrickad tanke, att samla på sig fågelägg?
Ibland undrar man om vi människor verkligen är samma art........
niggle
Gossen Ruda
12-02-2011, 15:30
Nu tror jag att en hel del av dessa ägg som samlas in kläcks och de flygga fåglarna används till falkenering.
PeterDeleter
12-02-2011, 15:34
Vad elak jag blir läsa sånt här. Kanske dags mobilisera civilgardet och "samla" äggplundrare? Några stycken plundrare som råkar bli vådaskjutna skulle inte vara helt fel. Och hur böveln kan dom använda helikopter. Den måste väl gå att spåra och se vilka som hyrt den.
Gossen Ruda
12-02-2011, 15:50
CITAT (PeterDeleter @ 12-02-2011, 15:34)

Vad elak jag blir läsa sånt här. Kanske dags mobilisera civilgardet och "samla" äggplundrare? Några stycken plundrare som råkar bli vådaskjutna skulle inte vara helt fel. Och hur böveln kan dom använda helikopter. Den måste väl gå att spåra och se vilka som hyrt den.
Svårt att bevisa, troligen använder man helikoptrar för att spana av lämpliga berg. Sen återkommer man till fots. Att bara samla ägg är inte så lönsamt, att sälja en uppfödd falkenerarfalk till nån penningstinn arab är luckurativt.
Ja är inte straffet värre än när man vanvårdar djur så är det nog en ganska riskfri sysselsättning.
Det lönar sig med andra ord, även om man skulle åka fast någon gång.
zaaritha
12-02-2011, 20:55
USCH!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.