merlin68
Ni som kan mycket om myntor kanske kan ge mig ett tips på vilka sorter som är milda med låg mentolhalt? Har provat den schweiziska och engelsk mynta men de var rätt så starka i smaken...
ingrid fuxwall
Själv är jag förtjust i äpplemynta
ingrids
Hade också tänkt skriva äppelmynta, men kompletterar med ingefärsmynta istället.
Eva i Skåne
Måste hänga på med en fråga om mynta.
Vilken mynta är det som man kan köpa torkad och ha i matlagning? Inte oregano alltså, utan den brukar bara kallas mynta.
Piccante
CITAT (Eva i Skåne @ 12-02-2011, 19:33) *
Måste hänga på med en fråga om mynta.
Vilken mynta är det som man kan köpa torkad och ha i matlagning? Inte oregano alltså, utan den brukar bara kallas mynta.

Grönmynta är vanligast i matlagning. Den är inte lika stark som pepparmynta.

Annanasmynta tycker jag är god till te.
merlin68
Ska testa äppelmynta om jag kan hitta den. Någon kanske har ett skott att avvara? Jag kan bya mot eau-de cologne-mynta, marrokansk, engelsk eller schweizisk mynta som växer som ogräs här tongue.gif (zon3-4). Är inte ananasmynta en brokbladig form av äppelmynta? Är det samma smak på båda sorterna eller smakar/luktar de ananas resp. äpple?
Mentha-Arvensis
Jo, som många redan poängterat
är gracilis & suaveolens i olika varianter bra.

Spicata och dumetorum är också bra.
Peztis
Har du provat den vanliga temyntan? Den som man annars brukar ha i rabatterna för de vackra blommornas skull? För den är rätt god, tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon