Alltid ta huvudvärk på allvar!!
Men vid spänningshuvudvärk har jag goda erfarenheter av att "tänka bort" den. Både på mig själv (som inte har så mycket att ha ont i.... en liten björn med liten hjärna

) och på andra.
Går ut på att personen med huvudvärk sätter eller lägger sig bekvämt tillrätta - gärna i ett tyst och något dunkelt rum.
Be gärna personen blunda- det brukar vara lättare då, enligt min erfarenhet.
Hjälppersonen (man lär sig snabbt att klara sig själv) frågar med låg/mild röst:
"Var sitter huvudvärken? "
Oftast är det inga problem att "lokalisera" var man har ont.
När det är gjort- INTE jäkta på- ta den tid det tar:
"Hur ser den ut-hur känns den"
Nu brukar det bli lite svårare- men oftast KAN personen i fråga faktiskt "se" eller känna en viss form- Man kan i bland få ställa ledande frågor typ: Är den rund, slät, kantig, stickig etc...
"Vilken FÄRG har den!!" Samma sak här- personen BRUKAR faktiskt kunna definiera en färg- ibland måste man fråga: Grå, grön, illröd??? Och BARA en färg i taget. Grön och grå dominerar de personer jag har testat- men även udda färger har dykt upp- och det är han/hon som "ser" inte du!!
Nu bör personen kunna "visualisera" sin huvudvärk - och nu kommer det intressanta:
Be nu att han/hon "rör" på huvudvärken lite åt något håll- bara någon centimeter- testa olika håll och olika längd.
När personen KAN röra på huvudvärken lätt - kan man låta värken rinna ut genom ett öra- håll gärna ett glas under örat och be personen luta huvudet!!!!
Skratta inte förrän ni har testat!!! Det är absolut gratis och helt ofarligt- vad har du att förlora??
Jag får gott resultat i minst 8 av 10 som jag testar på- dock inte på migrän!!! Och jag har säker testa på minst 25 personer.
b