xlxl67
Jag har en kompis som haft ont i huvudet i omgångar under 2-3 månader. Det är inte migrän. Det är mer punkthuvudvärk säger hon och det poppar upp på olika ställen. Det har inte med bihlorna att göra heller. Hon har varit hos läkaren och de hittar ingenting. Hon hade högt blodtryck men nu är det nere och stabilt igen.

Har ni några tips?
Erfarenheter?
Gåsis
Sjukgymnast, tandläkare och akupunktur är det som hjälpt bäst mot min huvudvärk.
Alba
Sjukgymnast har hjälp mig när jag haft punktvis värk i huvudet.
Akupunktur är väldigt bra då man har ont på en punkt

edit - stavfel
ingrids
Håller med de ovan som rekommenderar akupunktur, men skulle också föreslå massage eller en kiropraktor eller osteopat. Massage kan funka om det är spänningshuvudvärk, kiropraktik och osteopati om det är en felställning i rygg eller nacke. Just snedhet i kotpelaren ger mig migränlikande huvudvärk mer än punkthuvudvärk, men det kan ju vara individuellt.
Att dricka lite extra vatten är aldrig fel när man har huvudvärk, minsta uttorkning gör värken värre.
xlxl67
Tack för alla tips!
Eva-Helene
Jag brukar få huvudvärk p.g.a. fel hållning (på huvudet - skjuter fram hakan s.a.s.). Jag får då punkt-huvudvärk och lite yrsel. Yrseln kan komma även utan nämnvärd huvudvärk iofs... Fick remiss till sjukgymnasten, som gav mig värme- tns- och massage-behandling + ett "gymnatik-program". Numera kan jag mota iväg den sortens huvudvärken enbart m.h.a. gymnastiken.
Annars får jag ofta huvudvärk p.g.a. att jag glömmer bort att dricka tillräckligt med vätska... blush.gif
Huggorm
Ja, att dricka för lite ger nästan garanterat huvudvärk. Och varma sommardagar när man jobbar med något tungt ute i solen, så är det svårt att dricka tillräckligt mycket
malcolm
Huvudvärk är inget att leka med och har man haft det länge bör man uppsöka läkare, jag hade ständig huvudvärk i december 2005, gick till vårdcentralen och fick starka tabletter (Citadon). Dagen efter pekade mitt högeröga så långt till höger som det var möjligt och jag hade ett dubbelseende som inte var av denna världen. Nytt besök till vårdcentralen och därifrån blev jag direkt remitterad till sjukhuset där de konstaterade att jag hade fått en stroke. Numera är jag väldigt uppmärksam på om jag får ihållande huvudvärk och nonchalerar inga symptom eftersom jag drabbades av samma sak i februari 2008. Nu vill jag inte måla fan på väggen men ett läkarbesök kan ändå rekommenderas.
malcolm
Huvudvärk kan bero på för högt blodsocker också.
andersen
CITAT (Huggorm @ 14-02-2011, 18:10) *
Ja, att dricka för lite ger nästan garanterat huvudvärk. Och varma sommardagar när man jobbar med något tungt ute i solen, så är det svårt att dricka tillräckligt mycket

Håller helt med, och det går inte att dricka "ikapp" utan man skall dricka före och undertiden.
gammelnalle
Alltid ta huvudvärk på allvar!!
Men vid spänningshuvudvärk har jag goda erfarenheter av att "tänka bort" den. Både på mig själv (som inte har så mycket att ha ont i.... en liten björn med liten hjärna crazy.gif ) och på andra.

Går ut på att personen med huvudvärk sätter eller lägger sig bekvämt tillrätta - gärna i ett tyst och något dunkelt rum.
Be gärna personen blunda- det brukar vara lättare då, enligt min erfarenhet.
Hjälppersonen (man lär sig snabbt att klara sig själv) frågar med låg/mild röst:
"Var sitter huvudvärken? "
Oftast är det inga problem att "lokalisera" var man har ont.
När det är gjort- INTE jäkta på- ta den tid det tar:
"Hur ser den ut-hur känns den"
Nu brukar det bli lite svårare- men oftast KAN personen i fråga faktiskt "se" eller känna en viss form- Man kan i bland få ställa ledande frågor typ: Är den rund, slät, kantig, stickig etc...
"Vilken FÄRG har den!!" Samma sak här- personen BRUKAR faktiskt kunna definiera en färg- ibland måste man fråga: Grå, grön, illröd??? Och BARA en färg i taget. Grön och grå dominerar de personer jag har testat- men även udda färger har dykt upp- och det är han/hon som "ser" inte du!!

Nu bör personen kunna "visualisera" sin huvudvärk - och nu kommer det intressanta:
Be nu att han/hon "rör" på huvudvärken lite åt något håll- bara någon centimeter- testa olika håll och olika längd.
När personen KAN röra på huvudvärken lätt - kan man låta värken rinna ut genom ett öra- håll gärna ett glas under örat och be personen luta huvudet!!!!

Skratta inte förrän ni har testat!!! Det är absolut gratis och helt ofarligt- vad har du att förlora??

Jag får gott resultat i minst 8 av 10 som jag testar på- dock inte på migrän!!! Och jag har säker testa på minst 25 personer.

b
Anma
Att ha huvudvärk vet jag allt om, men inget bot har jag för det.
Skruttis
CITAT (Anma @ 16-02-2011, 10:14) *
Att ha huvudvärk vet jag allt om, men inget bot har jag för det.

Samma sak för mig. sad.gif
Cacki
CITAT (gammelnalle @ 16-02-2011, 10:12) *
Men vid spänningshuvudvärk har jag goda erfarenheter av att "tänka bort" den. Både på mig själv (som inte har så mycket att ha ont i.... en liten björn med liten hjärna crazy.gif ) och på andra.

Går ut på att personen med huvudvärk sätter eller lägger sig bekvämt tillrätta - gärna i ett tyst och något dunkelt rum.
Hjälppersonen (man lär sig snabbt att klara sig själv) frågar med låg/mild röst:
Nu brukar det bli lite svårare- men oftast KAN personen i fråga faktiskt "se" eller känna en viss form- Man kan i bland få ställa ledande frågor typ: Är den rund, slät, kantig, stickig etc...
"Vilken FÄRG har den!!" Samma sak här- personen BRUKAR faktiskt kunna definiera en färg- ibland måste man fråga: Grå, grön, illröd??? Och BARA en färg i taget. Grön och grå dominerar de personer jag har testat- men även udda färger har dykt upp- och det är han/hon som "ser" inte du!!

Nu bör personen kunna "visualisera" sin huvudvärk - och nu kommer det intressanta:
Be nu att han/hon "rör" på huvudvärken lite åt något håll- bara någon centimeter- testa olika håll och olika längd.
När personen KAN röra på huvudvärken lätt - kan man låta värken rinna ut genom ett öra- håll gärna ett glas under örat och be personen luta huvudet!!!!

Skratta inte förrän ni har testat!!! Det är absolut gratis och helt ofarligt- vad har du att förlora??

Jag får gott resultat i minst 8 av 10 som jag testar på- dock inte på migrän!!! Och jag har säker testa på minst 25 personer.

b

Jag skrattar inte men småler eftersom jag tyckte att exprimentet verkar intressant. Jag har inte ofta huvudvärk men det händer. Måste komma ihåg att prova din metod då...man ska ju aldrig säga aldrig sägs det ju
Anma
CITAT (gammelnalle @ 16-02-2011, 10:12) *

b

När jag pluggade i vuxen ålder kom jag in i datasalen ett par minuter för tidigt och läraren frågade hur det var med mig. Han såg att jag inte mådde bra. Jag hade huvudvärk pga all stress som var just då. Han gjorde denna övning på mig, fast lite annorlunda. Det funkade! Sen gjorde jag den själv några gånger när jag fick spänningshuvudvärk med gott resultat.
Min spänningshuvudvärk var orange och oval. Jag brukade hälla ut den i slasken. smile.gif

Tyvärr hjälper den inte mot min huvudvärk som jag har för jämnan.
malcolm
Jag har i alla fall märkt att huvudvärkstabletter hjälper föga om man bara tar dem i farten och fortsätter som vanligt, man bör lägga sig ner i ca. 20 minuter, gärna i lite halvmörker för att de skall hjälpa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon