|
Full version: Dominant tik
Jag får hem min valp om ca 3 månader, men jag undrar hur det kommer att gå ihop med min tik eftersom hon är dominant. Är det något särskilt jag ska tänka på i och med att hon är dominant? Hur kommer det att gå med valpen? Hon är 2½ år. Tacksam för tips.
ingrid fuxwall
12-02-2011, 20:18
Du skriver att valpen flyttar hem till dig om tre månader, alltså är den inte född än och du vet kanske därför inte kön - Stämmer mitt antagande?
Hur det kommer att gå med en valp, det beror ju på dig. Att svara på så svåra saker över nätet är omöjligt. Är du bekymrad så tycker jag att du ska ta med dig din tik till en instruktör/hundkunnig person som tittar på hur Ni fungerar ihop och att den personen sedan kan ge dig råd.
Du verkar tveksam till hur din tik ska handskas med att det kommer hem en valp till Er, bara din tvekan gör att jag skulle avråda dig att skaffa valp. Missförstår kanske men jag får en känsla av att du är osäker på din hund och då ska man inte skaffa en ytterligare hund, först måste man kunna handskas med den hund man redan har. Men som sagt jag kan ha tolkat din fråga fel
*Stintan*
13-02-2011, 08:47
På vilket sätt menar du att din tik är dominant? Hur visar det sig?
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-02-2011, 20:18)  Du skriver att valpen flyttar hem till dig om tre månader, alltså är den inte född än och du vet kanske därför inte kön - Stämmer mitt antagande?
Hur det kommer att gå med en valp, det beror ju på dig. Att svara på så svåra saker över nätet är omöjligt. Är du bekymrad så tycker jag att du ska ta med dig din tik till en instruktör/hundkunnig person som tittar på hur Ni fungerar ihop och att den personen sedan kan ge dig råd.
Du verkar tveksam till hur din tik ska handskas med att det kommer hem en valp till Er, bara din tvekan gör att jag skulle avråda dig att skaffa valp. Missförstår kanske men jag får en känsla av att du är osäker på din hund och då ska man inte skaffa en ytterligare hund, först måste man kunna handskas med den hund man redan har. Men som sagt jag kan ha tolkat din fråga fel Du har rätt, jag vet inte kön på valparna än, men så omöjligt är det inte att det blir åtminstone en tik och jag är den ända som står på valp listan. Jo jag kan handskas med min hund, hon är jätte lydig, men tänkte ändå höra då hon är dominant. CITAT (*Stintan* @ 13-02-2011, 08:47)  På vilket sätt menar du att din tik är dominant? Hur visar det sig? Hon lyfter på benet när hon kissar, hög svans, öronen framåt riktade, bredbent vid hund möte, moppsar upp sig vid hund möte, tuff mot sina kompisar. Om inte det är domminans, så vet jag inte. Hur tolkar ni det???
*Stintan*
13-02-2011, 15:28
Svårt att säga när man inte ser hunden men jag är inte alls så säker på att din hund är dominant. Att tikar lyfter på benet när dom kissar är inte alls ovanligt och har inget med dominans att göra. Att hon mopsar upp sig vid hundmöte kan ju lika gärna bero på att hon är osäker och att du tillåter det. Är hon vaktig? Aggressiv? Hur är hon när hon träffar valpar? Vad menar du med tuff mot sina kompisar?
CITAT (*Stintan* @ 13-02-2011, 15:28)  Svårt att säga när man inte ser hunden men jag är inte alls så säker på att din hund är dominant. Att tikar lyfter på benet när dom kissar är inte alls ovanligt och har inget med dominans att göra. Att hon mopsar upp sig vid hundmöte kan ju lika gärna bero på att hon är osäker och att du tillåter det. Är hon vaktig? Aggressiv? Hur är hon när hon träffar valpar? Vad menar du med tuff mot sina kompisar? Vaktig...hmm...ja hon skäller ju vid dörren och om någon okänd kommer för nära mig. Aggressiv, nej mer osäker. Vi träffar inga valpar så det kan jag inte svara på. Tuff mot sina kompisar, hon tillåter inte de komma för nära hennes leksaker, en gång bet hon sin kompis i nosen för att han stod för nära hennes boll. Men när hon börjar göra utfall och skälla vid hund möte, hur förklarar jag då att hon gör fel? Tacksam för din hjälp.
*Stintan*
14-02-2011, 15:19
CITAT (boxer2 @ 14-02-2011, 12:58)  Vaktig...hmm...ja hon skäller ju vid dörren och om någon okänd kommer för nära mig. Aggressiv, nej mer osäker. Vi träffar inga valpar så det kan jag inte svara på. Tuff mot sina kompisar, hon tillåter inte de komma för nära hennes leksaker, en gång bet hon sin kompis i nosen för att han stod för nära hennes boll. Men när hon börjar göra utfall och skälla vid hund möte, hur förklarar jag då att hon gör fel?
Tacksam för din hjälp. Men du säger ju att hon är jättelydig  . Beröm när hon gör rätt. Ligg steget före. Hur är du själv i dessa situationer? Din hund läser ditt kroppsspråk så om du vid ett hundmöte "förväntar" dig att hon ska göra utfall och skälla så gör hon det. Har du gått någon kurs med henne? Om jag vore du skulle jag snarast kontakta en instruktör för att få hjälp. Inte bra att hon vaktar dig och saker när ni får hem en liten valp. Du behöver få hjälp med hur du ska bära dig åt för visa din hund att det är du och inte hon som tar hand om folket utanför dörren, mötande hundar, folk som kommer nära dig o.s.v.
CITAT (*Stintan* @ 14-02-2011, 15:19)  Men du säger ju att hon är jättelydig  . Beröm när hon gör rätt. Ligg steget före. Hur är du själv i dessa situationer? Din hund läser ditt kroppsspråk så om du vid ett hundmöte "förväntar" dig att hon ska göra utfall och skälla så gör hon det. Har du gått någon kurs med henne? Om jag vore du skulle jag snarast kontakta en instruktör för att få hjälp. Inte bra att hon vaktar dig och saker när ni får hem en liten valp. Du behöver få hjälp med hur du ska bära dig åt för visa din hund att det är du och inte hon som tar hand om folket utanför dörren, mötande hundar, folk som kommer nära dig o.s.v. Ja det har du rätt i. Vi har gått en kurs, allmänlydnad. Men den gav inget. Ja hon är jätte lydig så sätt att hon har börjat lyssna mer när vi är ute och kommer rätt bra på inkallning. Vi tränar även att inte skälla på andra hundar, med viss framgång. Ja jag förväntar mig att hon skäller när jag ser en hund, så felet är väl delvis mitt. Tack för all hjälp.
Jag kan berätta vad som hände hos oss när det kom en ny hund hem. För ett antal år sen hade vi en papillontik. När hon var ca 4 år så köpte vi en drevertik (till jakt), hon var 5 mån när hon kom till oss. Till en början var det lugnt men när drevern fick sitt första löp så märktes det att papillonen började vara mer uppmärksam på henne. Hon ställde sig ofta bredvid och liksom blåste upp sig och var allmänt kaxig. Drevern gick till en början undan eller brydde sig inte, men en dag blev det ett slagsmål som var bland det värsta jag varit med om. Papillon blev förstås mest skadad och det blev turer till veterinär. Efter den dan gick dom inte ihop längre och vi kunde aldrig lämna dom tillsammans igen. Det varade ca 1 år då papillon tyvärr blev överkörd av en bil och dog.
1 år efter köpte vi så en boxerblandning tik, hon var 10v, och det funkade några veckor. Sen började drevern att visa typ surhet när valpen kom för nära eller härjade som valpar gör. Hon kunde morra/skälla till och liksom trycka ner henne, men inga skador. Valpen blev rädd och sprang ifrån henne. Vi korrigerade båda och det lugnade sig snabbt.
Men sen fick denna valp sitt första löp och då förändrades allt till en mardröm. En dag sprang hon inte ifrån utan vände sig emot drevern och slagsmålet var ett faktum. Jag kan inte skriva om allt som hände under ett drygt halvårs tid, men det blev ohållbart så den ena måste flytta. Det var meningen att vi skulle omplacera boxern men det visade sig att det inte var så lätt att hitta en lämplig ägare så det blev drevern som fick flytta då vi hittade en småviltsjägare som hon tyckte om.
Idag är boxern extremt aggresiv mot hundar, hon är jättetrevlig mot allt annat tex leker hon med vår ara. Människor, barn och vuxna, älskar hon.
Men hundaggresiviteten gör ju att det blir mycket begränsningar när man ska vara ute nånstans eller att nån vill hälsa på. Vi kommer aldrig att ha två tikar samtidigt igen. Men det behöver ju inte bli så här för dig. Men vår erfarenhet är att slåss tikar så är det på liv och död, hanar är mer en kraftmätning.
Hoppas det går bra. Lycka till.
Samsara
24-02-2011, 12:06
Du kan alltid ha ett kompost galler mellan dessa hundar i två veckor och låter dem endast träffas på neutral mark, alltså där inte din tik brukar vara. Skickar med en länk här på tips som en annan fick som skulle ta hem en ny valp. I den här tråden på forumet kan du hitta lite tips på hur man kan göra. Introducera Valp
CITAT (cia58 @ 24-02-2011, 08:48)  Jag kan berätta vad som hände hos oss när det kom en ny hund hem. För ett antal år sen hade vi en papillontik. När hon var ca 4 år så köpte vi en drevertik (till jakt), hon var 5 mån när hon kom till oss. Till en början var det lugnt men när drevern fick sitt första löp så märktes det att papillonen började vara mer uppmärksam på henne. Hon ställde sig ofta bredvid och liksom blåste upp sig och var allmänt kaxig. Drevern gick till en början undan eller brydde sig inte, men en dag blev det ett slagsmål som var bland det värsta jag varit med om. Papillon blev förstås mest skadad och det blev turer till veterinär. Efter den dan gick dom inte ihop längre och vi kunde aldrig lämna dom tillsammans igen. Det varade ca 1 år då papillon tyvärr blev överkörd av en bil och dog.
1 år efter köpte vi så en boxerblandning tik, hon var 10v, och det funkade några veckor. Sen började drevern att visa typ surhet när valpen kom för nära eller härjade som valpar gör. Hon kunde morra/skälla till och liksom trycka ner henne, men inga skador. Valpen blev rädd och sprang ifrån henne. Vi korrigerade båda och det lugnade sig snabbt.
Men sen fick denna valp sitt första löp och då förändrades allt till en mardröm. En dag sprang hon inte ifrån utan vände sig emot drevern och slagsmålet var ett faktum. Jag kan inte skriva om allt som hände under ett drygt halvårs tid, men det blev ohållbart så den ena måste flytta. Det var meningen att vi skulle omplacera boxern men det visade sig att det inte var så lätt att hitta en lämplig ägare så det blev drevern som fick flytta då vi hittade en småviltsjägare som hon tyckte om.
Idag är boxern extremt aggresiv mot hundar, hon är jättetrevlig mot allt annat tex leker hon med vår ara. Människor, barn och vuxna, älskar hon.
Men hundaggresiviteten gör ju att det blir mycket begränsningar när man ska vara ute nånstans eller att nån vill hälsa på. Vi kommer aldrig att ha två tikar samtidigt igen. Men det behöver ju inte bli så här för dig. Men vår erfarenhet är att slåss tikar så är det på liv och död, hanar är mer en kraftmätning.
Hoppas det går bra. Lycka till. Jag beklagar verkligen hur det gick för dig. Jag har oxå funderat på om det är bättre med tik och hane eller två tikar. Någon som har bra erfarenhet av att ha bara tikar ihop? CITAT (Samsara @ 24-02-2011, 12:06)  Du kan alltid ha ett kompost galler mellan dessa hundar i två veckor och låter dem endast träffas på neutral mark, alltså där inte din tik brukar vara. Skickar med en länk här på tips som en annan fick som skulle ta hem en ny valp. I den här tråden på forumet kan du hitta lite tips på hur man kan göra. Introducera ValpJag tackar så mycket för länken, ska genast läsa den. Har ni kanske oxå några tipps på hur jag får henne att sluta skälla vid dörren? Blir lite jobbigt att ha två som skäller, för skäller en skäller båda, eller?
Vår papillon hade mycket nära till skall. Jag satte upp en lapp på dörren där det stod: Var vänlig vänta. Jag öppnar när hunden är tyst.
Sen stod jag och väntade ut henne helt enkelt. Kanske att jag sa nåt schh-ljud ibland. Och öppnade direkt när hon blev tyst. Hon blev ganska duktig iallafall.
CITAT (cia58 @ 24-02-2011, 13:42)  Vår papillon hade mycket nära till skall. Jag satte upp en lapp på dörren där det stod: Var vänlig vänta. Jag öppnar när hunden är tyst.
Sen stod jag och väntade ut henne helt enkelt. Kanske att jag sa nåt schh-ljud ibland. Och öppnade direkt när hon blev tyst. Hon blev ganska duktig iallafall. Ja det är ju en taktik, värt att pröva. Tack så mycket.
Eva-Helene
24-02-2011, 18:50
Jag har inte personligen erfarenhet av att ha två tikar, men har bekanta som har två eller flera tikar samtidigt utan problem. Det bör vara en fråga om dominans och ledarskap - om du som ägare är flockledaren så är risken för slagsmål hundarna emellan minimal.
*Stintan*
24-02-2011, 20:59
Har aldrig haft problem med att ha 2 tikar tillsammans.
När det gäller att skälla vid dörren så kan man ta hjälp av en kompis som får ringa på medan du under tiden lär din hund att koppla av och stanna kvar på lämplig plats t.ex. sin bädd. Upprepas många gånger.
Ja jag tycker väl att hon vet att det är jag som bestämmer, så då antar jag att det går bra. Tack även för tipset till skällandet vid dörren.
*Stintan*
25-02-2011, 11:02
Acceptera aldrig tjafs mellan hundarna och se till att valpen inte är FÖR PÅ och att den äldre har möjlighet att kunna vara ifred utan att hon för den skull känner sig utanför så kommer det säkert att gå bra.
Har i flera år haft 2 greyhoundtikar, varav den ena helt var helt klart mer "bossig", detta trots att hon kom in i huset efter den andra tiken.
Eftersom den första tiken var eftergiven accepterade hon utan vidare att den nya satte sig själv i högre ranking.
Efter några år (inga som helst bråk eller konflikter under dessa år) dog så den undergivna tiken. Den som var kvar blev helt paralyserad av att bli ensam, hon bara låg i korgen, åt inte, ville inte ens gå ut.
Vi skaffade därför ytterligare en ny tik, det visade sig att även hon var ganska undergiven, men den äldre tiken gjorde en helomvändning och var inte alls lika bossig som tidigare. Tvärtom tog hon hand om den nya på ett fantastiskt sätt!
Så visst går det bra att ha 2 tikar, dessutom kan det också bli förändringar i deras humör både till det sämre och bättre!
Vi har tre tikar (mor, stora och lilla syster) och en kastrerad hanhund här och det har aldrig varit några problem mellan dem. Du måste vara tydlig som ledare och dra lättförstådda, konsekventa gränser för hur de får bete sig. Mvh Fenja
merlin68
25-02-2011, 18:25
CITAT (Fenja @ 25-02-2011, 13:19)  Vi har tre tikar (mor, stora och lilla syster) och en kastrerad hanhund här och det har aldrig varit några problem mellan dem. Du måste vara tydlig som ledare och dra lättförstådda, konsekventa gränser för hur de får bete sig. Mvh Fenja Instämmer med Fenjas kloka ord. Var tydlig att det är du som bestämmer hur de får bete sig. Rent allmänt brukar det vara mer tjafs mellan tikar i samma flock oavsett om de är släkt med varandra eller inte. Ibland kan det bli lugnare om man dessutom har en kastrat i flocken. Två kasterade hanar brukar gå bra för det mesta men är en kasterad hane och en okastrerad hane tillsammans brukar kastraten bli ranglägre. Sedan är det ju kemin hundarna emellan som avgör och de enskilda hundarnas personlighet.
CITAT (merlin68 @ 25-02-2011, 18:25)  Instämmer med Fenjas kloka ord. Var tydlig att det är du som bestämmer hur de får bete sig. Rent allmänt brukar det vara mer tjafs mellan tikar i samma flock oavsett om de är släkt med varandra eller inte. Ibland kan det bli lugnare om man dessutom har en kastrat i flocken. Två kasterade hanar brukar gå bra för det mesta men är en kasterad hane och en okastrerad hane tillsammans brukar kastraten bli ranglägre. Sedan är det ju kemin hundarna emellan som avgör och de enskilda hundarnas personlighet. Min nuvarande tik är kastrerad, och jag kommer även att kastrera den andra tiken efter hennes första löp. Efter vad jag läst om era förslag och era erfarenheter så känns det mycket lugnare när jag får hem min andra tik. Tack alla.
herkules
25-02-2011, 20:42
två kastrerade tikar får du förhoppningsvis inga som helst problem med  vad det gäller skällandet vid dörren så är det faktiskt hundars uppgift att larma, en godisbit, ett bra och sen ska det vara tyst. ignorera dåligt beteende som fortsatt skällande efter godisbiten.
CITAT (herkules @ 25-02-2011, 20:42)  två kastrerade tikar får du förhoppningsvis inga som helst problem med  vad det gäller skällandet vid dörren så är det faktiskt hundars uppgift att larma, en godisbit, ett bra och sen ska det vara tyst. ignorera dåligt beteende som fortsatt skällande efter godisbiten. att ignorera skällandet efter godis biten, funkar inte. hon fortsätter att skälla så länge hon hör någon i trappan. men jag kämpar på.
herkules
28-02-2011, 12:09
CITAT (boxer2 @ 28-02-2011, 11:55)  att ignorera skällandet efter godis biten, funkar inte. hon fortsätter att skälla så länge hon hör någon i trappan. men jag kämpar på. härligt med hundägare som kämpar på!  du är duktig!
merlin68
01-03-2011, 17:02
Det som fungerar absolut i särklass bäst med hundar som skäller när de inte ska eller sticker iväg, gör utfall och dylikt är skvallerträning  Googla på det det finns nog en massa skrivet. Vissa hundar är hur svåra som helst men blir hjälpta av skvallerträningen. Jag tror att Eva Bodfäldt har skrivit om det i kontaktkontraktet en jättebra bok:)
CITAT (merlin68 @ 01-03-2011, 17:02)  Det som fungerar absolut i särklass bäst med hundar som skäller när de inte ska eller sticker iväg, gör utfall och dylikt är skvallerträning  Googla på det det finns nog en massa skrivet. Vissa hundar är hur svåra som helst men blir hjälpta av skvallerträningen. Jag tror att Eva Bodfäldt har skrivit om det i kontaktkontraktet en jättebra bok:) ja skvallerträning har jag läst om innan, det är värt ett försök.  Jag hörde i TV att om hunden biter så respekterar den ej den den biter, stämmer det? Min tik biter när jag ska borsta tänderna på henne, en gång så bet hon så jag blödde lite. Annars biter hon aldrig. Hur vinner jag hennes respekt? Jag har säkert borstat hennes tänder i ca 1½år nu, så hon borde ju va van. Tips är varmt välkomna. Jag lägger henne på rygg i famnen som en "baby" och borstar med en topz. det går nästan helt bra, men jag undrar om tänderna blir rena av en topz.
herkules
02-03-2011, 12:53
CITAT (boxer2 @ 02-03-2011, 11:45)  ja skvallerträning har jag läst om innan, det är värt ett försök. Jag hörde i TV att om hunden biter så respekterar den ej den den biter, stämmer det? Min tik biter när jag ska borsta tänderna på henne, en gång så bet hon så jag blödde lite. Annars biter hon aldrig. Hur vinner jag hennes respekt? Jag har säkert borstat hennes tänder i ca 1½år nu, så hon borde ju va van. Tips är varmt välkomna. Jag lägger henne på rygg i famnen som en "baby" och borstar med en topz. det går nästan helt bra, men jag undrar om tänderna blir rena av en topz. mina hundar tuggar per automatik så fort jag är i munnen och rotar på dem (alltså inte en tandvisning), det har inget med respekt att göra. fingertutorna av microfibrer som finns att köpa, hos vet. bla) är bra att borsta tänderna med. eller en barntandborste, då lär hon ju bara bita i tandborstskaftet och inte i dina händer
CITAT (herkules @ 02-03-2011, 12:53)  mina hundar tuggar per automatik så fort jag är i munnen och rotar på dem (alltså inte en tandvisning), det har inget med respekt att göra. fingertutorna av microfibrer som finns att köpa, hos vet. bla) är bra att borsta tänderna med. eller en barntandborste, då lär hon ju bara bita i tandborstskaftet och inte i dina händer  Har försökt det, men det svåraste är att öppna munnen när hon vet att hon ska borsta tänderna, annars kan jag öppna munnen utan problem. men när hon ser att jag har tandborste och tandkräm, (som hon gillar) så morrar, visar tänder och bits hon. det är där problemet är, inte i själva borstningen, har jag väl fått in borsten är hon snäll. Jag har så ont i fingrarna när borstningen är över. har prövat att muta med godis, funkar ej. jag har, barnborste, finger tutt och dubbelsidig hund tandborste. vad gör jag? Vill inte att valpen sen ska lära av hennes "dåliga" vanor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|