MirMaja
Hej!

För första gången på flera år har jag ingen egen trädgård... Inte ens en balkong! Inte ens ett ljust placerat fönster...
Jag bor i en källarlägenhet i en villa i centrala Uppsala. Jag har dock en egen ingång med en smal remsa gräsmatta, nån slags buske och ett träd. Jippi smile.gif Här får jag placera några krukor om jag vill, inget skrymmande bara, menar hyresvärden...

Så-vad göra om man bara har några krukor att leka med? ÖRTER smile.gif Och nån sommarblomma förstås, gärna en som doftar ordentligt när man kommer hem om sommarkvällen wink.gif

Nu behöver jag alltså idéer, tips och förslag på vilka örter och sommarblommor (och kanske nån grönsak?) som ger gott och fylligt resultat i några halvstora krukor, låt säga hinkstorlek (15liter?)

Läget är söder, dock tror jag att trädet och grannhuset ger skugga under morgonen.

Väntar på svar smile.gif
//Miranda
Sparta
Varför inte nån ört som doftar underbart. Mynta, timjan och rosmarin tycker jag doftar underbart. Jag tror dom borde vara enkla att odla i kruka också. Har skälv tänkt skaffa en rosmarin och en timjan i varsin stor kruka när våren kommer.
MissB
Pepparmynta och chokladmynta doftar underbart, och passar bra i kruka eftersom de sprider sig så dant! De kan dock skicka ut utlöpare och rota sig utanför krukan också, så man bör hålla lite koll. Citronmeliss, persilja och gräslök är underbara i kruka! Älskar gräslökens blommor! Skörda och torka/frys så har du örter hela vintern sen! Nån tomatplanta i kruka är ju också trevligt, i söderläge borde den stormtrivas! smile.gif
evachris
Det kanske går med squash??

Chilli och gurka går.

Lycka till!

Hälsningar

Eva-Christin
MirMaja
Hm, oregano är nästan obligatorisk! Den använder jag dagligen i matlagningen.
Och ni har alldeles rätt om myntan och citronmelissen, de brukar vara så väldigt tacksamma och bli stora ruggar som gör en glad bara man tittar på dem. Men jag använder dem sällan...

Squash är jättekul att odla, har haft dem i 40 litershinkar på förra stället.... en fyrtiolitershink med squash är väl inte sååå skrymmande? God att äta, lätt att bli trött på...

Ja, tomat är ju också både kul att driva upp och äta smile.gif

Gräslök ja, blommorna är jättefina och örten kan man äta till det mesta, speciellt i kalla sommar rätter.

Dill odlade jag i en kattlåda (rengjord) förra året, det blev en jättefin liten skörd som var uppskattad i sommarköket. Lite tork känslig har jag för mig?

Doftande sommarblommor....LUKTÄRT biggrin.gif Och många somrar har jag gått och drömt om narcisstobaken Grandiflora, ska drömmen bli verklighet i år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon