Jag har en brudorkidée som jag tänker försöka få fast på en stock och hänga ut i växthuset i sommar. Frågan är bara - Hur får man fast orkidéen på stocken?
Bind fast rötterna med snöre eller ståltråd för växter (är nog inte så bra med tråd som rostar. Du kan lägga lite vitmossa mellan rötterna och stocken så fukten stannar längre. Beroende på hur varmt det blir i rummet får rötterna duschas olika ofta, troligen någongång per dag. Om det är en stor stock kanske du får fästa märlor och dra trådarna emellan om det inte går att vira tråden runt hela stocken.
Tack! Då ska jag ge mig ut på shoppingtur ;-)
Welander
18-02-2011, 08:50
Jag skulle nog som jax_74 föreslog ha vitmossa mellan rötterna för fuktighetens skull.Men jag skulle knyta fast växten med akrylgarn istället samt försöka fästa en liten burk ,ex fotoburk bakom stocken så det inte syns.I den kan man ha vatten som man sedan lägger i en tråd med akrylgarn som sedan knyts fast runt vitmossa och växt.Tanken är att det via kapillärkraften ska sugas upp vatten och hålla mossan fuktig hela tiden.
Jag har själv inte provat det utan läst det någonstans.Du får prova dej fram med olika grovlekar med akrylgarn så det inte suger upp för snabbt.
Med vänlig hälsning Kenneth
Det var en bra idé med garn och vattenburk! Ska jag absolut testa!
Jubbe063
07-03-2011, 12:42
Jag har bundit med strumpbyxor som man klippt remsor ur. Strumpbyxor är ett ovanligt snällt material som inte skaver eller klämmer sönder röterna eftersom den är mjuk och dessutom rätt elastisk.
Jag är imponerad av uppfinningsrikedomen! Är det nylon- eller "vanliga"strumpbyxor du använt?
Jubbe063
10-03-2011, 17:15
Det är vanliga tunna bruna elasiska som kan höjas ut jättemycket, antar det är de som kallas nylonstrumpa. Ni tjejer vet nog vad,jag menar. Är själv dum kille som inte kan så mycket om olika strumpfabrikat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.