Full version: Sugarsnaps?
Louisen
Hej alla!

Bara undrar; i affären ligger det sockerärter och bredvis dessa sugarsnaps.... vad är skillnaden? Sugasrsnaps är lite tjockare och smakar faktiskt lite sötare. Är det en speciell sorts sockerärta eller vad? Skulle gärna vilja odla såna till sommaren! Tacksam för hjälp smile.gif
Piccante
Folk betalar lite mer för något som heter "sugar snaps" och är flygimporterat från något avlägset land tongue.gif Ur klimatsynpunkt vansinnigt att äta mitt i vintern men man kan ju odla själv och frysa in.
Louisen
Jag fryser alltid in mina sockerärter men nu tryter förrådet.

Men du har inte koll på vilken sort det kan vara?
Louisen
Kom just på den geniala idén att googla det wink.gif . Finns frön bla hos impecta. Så nu har jag själv svarat på min fråga tummenupp.gif
Eva 33c
Skillnaden mellan sockerärter och "sugarsnaps" som är en ska salladsärt eller brytsockerärt (finns flera namnsorter, både låga och höga om man vill odla själv) är att sockerärten äte rman innan ärtorna hinner bildas i baljan (de är inte lika goda sen), medan salladsärten ska utveckla ärter och sedan äter man både skidan och ärtan i ett svep. Runåbergs har också frö till brytsockerärt/salladsärt.
Piccante
CITAT (Eva 33c @ 14-02-2011, 22:07) *
Skillnaden mellan sockerärter och "sugarsnaps" som är en ska salladsärt eller brytsockerärt (finns flera namnsorter, både låga och höga om man vill odla själv) är att sockerärten äte rman innan ärtorna hinner bildas i baljan (de är inte lika goda sen), medan salladsärten ska utveckla ärter och sedan äter man både skidan och ärtan i ett svep. Runåbergs har också frö till brytsockerärt/salladsärt.

Där ser man, man lär sig alltid något nytt. Jag har nog ätit samma sort hela tiden men i olika grad av mognad alltså både med och utan utvecklade ärtor inuti.
Louisen
Aha, så då kan jag välja bland salladsärt, brytsockerärt - det behöver inte nödvändigtvis heta sugarsnaps! Det jag gillar är just det du beskriver Eva, att de är goda när ärtorna utvecklats - jag har en tendens att inte riktigt hinna med när sockerärtorna väl kommer, plötsligt är de halvtjocka och lite beska. Tack smiley_small_hug.gif
EKLO
Jag älskar brytärter (det är vad jag kallar dem) - om man gillar sockerärter så är brytärtan liksom ännu maffigare, saftigare, större - med liknande smak och användning.

Jag brukar alltid odla både och - sockerärterna går att börja äta lite tidigare, och är bättre att frysa in efter snabb förvällning. Brytärtan blir som sagt maffigare, går också att frysa in. Båda tacksamma att odla - man blir lycklig av att ha färska ärter i salladen varenda dag hela sommarhalvåret...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon