Full version: Kan ni identifiera?
BigDaddy
Hej

Jag har en massa buskar & träd på tomten jag inte har en aning om vad det är. Mest är det ris & snår. Väldigt vildvuxet.
Är så himla nyfiken bara på om ngt kan vara lite kul.
Tror ni att ni kan identifiera dem trots att det är vinter & de inte har blommor el löv på sig?

Jag har fotat en del som jag isf kan lägga in...
Huggorm
En del kan säkert identifieras. In med bilder!
BigDaddy
CITAT (Huggorm @ 13-02-2011, 13:15) *

Hej & tack. Det låter trevligt.
Håller på febrilt men nu krånglade kameran. Skit är det!
Jaja, jag återkommer så fort jag fått ordning på detta.
BigDaddy
Sådär, har problem med datorn el vad det kan vara men på jobbet gick det att lägga över bilderna.
Jag tror en del av dessa småträd är björk som spridit sig. Vi har en stor björk på tomten & säkert 100 små barn i 0,5-1 meter höga.
Jag kommer slita upp dessa till våren. Ngt förslag vad jag ska göra med dem?
Vill ju inte bara slänga men kan inte ha så tokmånga här.

Jag får lägga in bilder i omgångar här.
Börjar med dessa:

Fler här:
Vissa är ju samma fast närbilder.

BigDaddy
CITAT (Huggorm @ 13-02-2011, 13:15) *

Nu ligger alla bilder uppe.
Blev en del.
Ni får mkt gärna hjälpa mig reda ut vad det är. smile.gif
Huggorm
Det skulle nästan ha varit ännu närmare närbilder, på knopparna då framförallt. Men jag gissar att busken på de allra första bilderna är en fläder, och det lite större trädet ungefär i mitten, det är klart och tydligt ett körsbärsträd. Det som sitter spaljerat på väggen är troligtvis något slags klematis, och det före den spaljerade ser ut som ytterligare en fläder. De två sista ser ut som något slags plommon, men det är svårt att säga säkert
BigDaddy
Jag ska knäppa lite närmre bilder då till helgen.
Imorn är det helg, gör det då. smile.gif

Plommon låter troligt på en av dem, det sade tanten skulle finnas.
Körsbär låter dock inte som det stämmer för plommon & äpple var de enda frukterna trodde hon & äpplet har jag inte med på bild.
Fläder var ju skoj, då kanske den får stå kvar. Var det den med snurrade stammar?

De jag undrar mest över är de två sista träden varav en skulle vara plommon. Det andra undrar jag mkt över för är det inget fruktträd åker det ner troligtvis, om det inte är ngt annat skoj.

Sedan undrar jag där i mitten, det trädet som har ett stöd vad det kan vara plus det större trädet precis efter det.
För de står på bästa ställena & behöver vara ngt skoj om det ska få stå kvar.

edit. Tusen tack förresten! smile.gif
Sedan kan det vara körsbär såklart, tanten var helvsenil & verkade ha mkt dålig koll på trädgården tyvärr.
Vågar inte hoppas på körsbär dock. Vore för bra för att vara sant. Älskar körsbärsträd.
Huggorm
CITAT (BigDaddy @ 04-03-2011, 17:28) *
Sedan undrar jag där i mitten, det trädet som har ett stöd vad det kan vara plus det större trädet precis efter det.
För de står på bästa ställena & behöver vara ngt skoj om det ska få stå kvar.

Det är just det stora trädet som kommer efter det med stödet som jag tycker ser ut som körsbär. Barken ser väldigt körsbärslik ut, och det gör den ju även på trädet med stöd.

Jag tycker inte du skall ta bort något innan våren kommer. Ser man löven så får man en bekräftelse på vad det är, och man ser även om det finns mycket döda grenar och liknande.
BigDaddy
Ja jag får nog avvakta lite. Ska försöka knäppa lite fler bilder. Ska även ta på mitt äppelträd som ser helknas ut. Grenarna växer på varandra & alla grenar stretar mot solhållet. Vet inte om det brukar bli så på träd att de sträcker sig efter solen el om det är en tillfällighet?
Vet inte heller om det är kört med det el om jag kan fixa till beskärning på det så det blir bra framöver.
Jättegoda äpplen var det iaf, smakade i höstas på visningen på huset.

Ngn idé vad man kan göra med alla björkar?
Kan man bara sätta dem i ngn skog för känns trist att slänga dem.

Fläder vore ju kul om det var det där andra du nämnde för det vill jag ha.
Allt ser bara så risigt ut nu men blir väl finare så småningom.

Björnbär växer taggiga rankor överallt med. Ska jag ha i växthus i framtiden om jag ska ha för denna spridning är ju jobbig.
BigDaddy
CITAT (Huggorm @ 04-03-2011, 17:40) *
Det är just det stora trädet som kommer efter det med stödet som jag tycker ser ut som körsbär. Barken ser väldigt körsbärslik ut, och det gör den ju även på trädet med stöd.

Jag tycker inte du skall ta bort något innan våren kommer. Ser man löven så får man en bekräftelse på vad det är, och man ser även om det finns mycket döda grenar och liknande.

Här är ett par bilder till. Se på det ev körsbärsträdet & dess 'skada'. Är det läkt el är det ngt som kan vara illa för framtiden?
Ser ut som ngn huggt med yxa i det.

.

.

.

.
Huggorm
Kvistarna på första bilden tycker jag är mycket lika fläder. Man kan kapa en kvist och se om det finns mjuk märg inuti. Är märgen vit är det äkta fläder, är den gråvit är det druvfläder.

Den där skadan ser bedrövlig ut. Jag gissar att det är en större gren som har knäckts av exempelvis snö, och som man sedan kapat bort på ett klumpigt sätt. Trädet har börjat övervalla, men en sådan skada kommer det förmodligen aldrig helt att klara av. Eventuellt kunde det hjälpa att kapa bort den där fliken, men jag vet inte. Det kan hända att det står kvar i många år och levererar fin frukt, men det kan också gå röta i skadan, eller så kan det knäcka sig i en storm.

Trädet på sista bilden har knopparna i klasar, just som körsbär gärna har. Jag är nästan säker på att det är en prunus, men det kan även vara någon annan sort. Någon sorts frukt lär du kunna få så småningom i alla fall, och det trädet ser ju ganska bra ut i form och skick.

BigDaddy
Jättekul att det är körsbär.
Det tragiska är att trädet du tycker är fint är det som även har skadan. Alltså samma träd på de sista 2 bilderna tyvärr.
Jag håller med om att det ser jättefint ut annars.
Jag hoppas det kan överleva länge. Skadan ser ut att vara rätt gammal ändå. Vet inte om jag törs skära ngt i det utan kanske bäst att låta det vara så jag inte försämrar ngt. Bara hålla tummarna & hoppas.
Det står ju ett likadant intill som jag visat tidigare med en käpp intill sig. Inte lika fint & det lutar lite, men men.

Samma här som för äppelträdet, jag planterar nog ett nytt & hoppas dessa kan hålla ut fram tills det nya blir stort. Synd att allt på min tomt som är bra träd är ngt vajsing med.
Väldigt tråkigt.

Men förhoppningsvis ger det mig frukt några år iaf tills mina nya kommer upp.

Fläder har jag då räknat att jag har 5st gigantidka buskar på tomten. Det är iaf minst 3 för många så några får jag ta bort.
Jag gillar fläder men inte så många stora buskar. Det blir för mkt.
En av buskarna står fint placerad, där hade jag ställt den med, så den får stå kvar. Resten får jag se. En av dem växer ju precis utanför en byggd plantering så den måste ha förökat sig dit själv. Ser inte fint ut så den åker ner ganska snart.

Funderar över om man ska ta lite av de mindre rotskotten & sätta till en häck ngnstans runt tomten. Kan det vara bra med en fläderhäck tro?
Har stor yta runt tomten jag tänkt sätta häck på.

Syrén en sidan tänkte jag.
En sida har jag tänkt sätta relativt tätt med vinbärsbuskar.
Bortre sidan mot skogen till kanske jag ska sätta fläder?
Just nu är det rissnår runt hela tomten. Är ngn typ av buske men den ser ruggigt risig ut & har spritt sig så det är flera lager på vissa ställen.
Ja det är väldigt frivuxet & vildväxt i min trädgård just nu.
Men rätt kul på ett sätt för man får inte dåligt samvete av att ta bort saker & kan då göra precis som man vill från början.

Hade det vart ngt som ser välskött & ganska bra ut hade det vart jobbigare att ta ner det. Nu är det bara att riva upp den mesta skiten.

Såg förresten nu när snön försvunnit att gräsmattan inte är så mkt gräs utan mossa mestadels.
Får väl på ngt sätt försöka fixa det med. Ska söka på hur man bäst går till väga med det.

Tusen tack!!!!
malcolm
Jag tycker bild 5 ser ut som ett jasmineträd, påminner i alla fall väldigt mycket om det jag hade under köksfönstret förut, Vita starkt parfymdoftande blommor där småfåglarna älskade att gömma sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon