Full version: Ruccola sallad
Zanna
Först måste jag säga att detta forum verkar jätte bra, jag är med i ett forum för hundägare och får så mycket tips och hjälp från medlemmarna och nu verkar det som jag har hittat liknande för trädgården - och hjälp kan behövas då jag är nybörjare när det gäller trädgård och grönsaksodling.

Förra sommaren planterade jag ruccola sallad och den var väldigt god men drog snabbt i väg till blommande långa stjälkar med beska blad, landet såg ut som en ogräsodling! Gjorde jag något fel eller är ruccolasalladen så snabbväxande att man måste skörda dem snabbt? Jag kan tillägga att jag inte vattnade landet så mycket och det var ju väldigt varmt stor del av sommaren.

unsure.gif
KURT
Felet var SMHIs, det var alldeles för varmt! Många sallads och kål sorter börjar blomma om det är alltför varmt. Man kan försöka odla senare (eller tidigare) än den varmaste delen av sommaren som är slutet av juni + juli. Dessutom bör man inte så allt på en gång, utan så lite i taget med någon veckas mellanrum, annars hinner man sällan äta lika fort som det växer. Naturligtvis hjälper det endel om man kan vattna mycket, men är det mycket varmt så kan man inte kompensera med vatten.
Åsa, mälardalen zon 2
+Det finns även olika sorters sorters ruccola och de går olika lätt upp i blom.
pimpim
Hej Zanna!

Välkommen till forumet. Vad är det för hundforum du är med i *nyfiken*?

Pia
Susanna
Hej och Välkommen!

Jag är också väldigt nyfiken på hundforumet! Vad är det för adress?

Lycka till med ruccolaodlingen och andra odlingar!

Susanna
Ingrid på Västkusten