Full version: Ruccola sallad
Zanna
Först måste jag säga att detta forum verkar jätte bra, jag är med i ett forum för hundägare och får så mycket tips och hjälp från medlemmarna och nu verkar det som jag har hittat liknande för trädgården - och hjälp kan behövas då jag är nybörjare när det gäller trädgård och grönsaksodling.

Förra sommaren planterade jag ruccola sallad och den var väldigt god men drog snabbt i väg till blommande långa stjälkar med beska blad, landet såg ut som en ogräsodling! Gjorde jag något fel eller är ruccolasalladen så snabbväxande att man måste skörda dem snabbt? Jag kan tillägga att jag inte vattnade landet så mycket och det var ju väldigt varmt stor del av sommaren.

unsure.gif
KURT
Felet var SMHIs, det var alldeles för varmt! Många sallads och kål sorter börjar blomma om det är alltför varmt. Man kan försöka odla senare (eller tidigare) än den varmaste delen av sommaren som är slutet av juni + juli. Dessutom bör man inte så allt på en gång, utan så lite i taget med någon veckas mellanrum, annars hinner man sällan äta lika fort som det växer. Naturligtvis hjälper det endel om man kan vattna mycket, men är det mycket varmt så kan man inte kompensera med vatten.
Åsa, mälardalen zon 2
+Det finns även olika sorters sorters ruccola och de går olika lätt upp i blom.
pimpim
Hej Zanna!

Välkommen till forumet. Vad är det för hundforum du är med i *nyfiken*?

Pia
Susanna
Hej och Välkommen!

Jag är också väldigt nyfiken på hundforumet! Vad är det för adress?

Lycka till med ruccolaodlingen och andra odlingar!

Susanna
Ingrid på Västkusten
Den 'vilda' ruccolan som jag odlar går fint å äta även när den blommar. Det är oftast den mera 'tama' med beige blommor som har liksom lite brunt i sig som kan bli sämre i texturen. Mkt beror på hur mkt vatten de får med. Så också ruccola mitt i sommaren (förutom tidigt på våren). Min vilda ruccola har hitintills varit perenn hos mig, jag hopaps den har överlevt denna vargavinter- den stod ju pall förra vargavintern, och i så fall är det fjärde året hos mig - hoppas hoppas :-)

Kallas ibland sandsenap - Diplotaxs tenuifolia på latin.

Hälsar Ingrid
Zanna
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-02-2004, 07:52)
Den 'vilda' ruccolan som jag odlar går fint å äta även när den blommar. Det är oftast den mera 'tama' med beige blommor som har liksom lite brunt i sig som kan bli sämre i texturen. Mkt beror på hur mkt vatten de får med. Så också ruccola mitt i sommaren (förutom tidigt på våren). Min vilda ruccola har hitintills varit perenn hos mig, jag hopaps den har överlevt denna vargavinter- den stod ju pall förra vargavintern, och i så fall är det fjärde året hos mig - hoppas hoppas :-)

Kallas ibland sandsenap - Diplotaxs tenuifolia på latin.

Hälsar Ingrid

Vad heter den ruccolan eller ska man bar fråga efter "vild" ruccola?

Är det bättre att odla ruccola på ett skuggigt ställe? Mitt land har i sol hela dagen.

Zanna
Ätlig trädgård
Hej!

Jag skulle ocksà vilja veta vilket hundforum du är med i??
Ser ut som att vi borde starta ett här, men tanke pà nyfikenheten! biggrin.gif

MVH Ätlig
Susanne i Linköping
Vild rucola/sandsenap finns bl a på Impecta. Tack för påminnelsen förresten, jag skulle just skicka en beställning och hade glömt rucolan! smile.gif
Zanna
Listan som jag är med i är för dalmatinerägare. Det pratas väldigt mycket om mat, dressyr, motivation, sjukdomar etc etc och jag har lärt mig så mycket från medelmmarna. Alla har en väldigt trevlig inställning och ingen fråga är för dum.

http://www.onelist.com/community/dalmatiner

Om någon är intresserad av att starta en mailgrupp för blandade raser kan jag kolla hur man gör och kanske starta en. Maila mig i så fall så kan vi se hur utfallet blir.

Min "ögonsten" är Trixi, en dalmatinertik som blir två år imorgon (12 februari). Jag blev med "hus, hund och trädgård" samma sommar.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag har köpt mina frön ifårn england men prova gärna med Impectas variant.
Förra året vart stamamrna nästan en centimeter i diameter och busken avrt ca 75 cm hög.
Hoppas den överlever i år!!!

Hälsar Ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Även Runåbergs säljer frön till vild ruccola.
Zanna
Oj, 75 cm hög - låter som det skulle vara väldigt träig ruccola! Men, jag provar den till sommaren, det blir spännande.
Ingrid på Västkusten
Inget trä alls :-)
det är ju den man köper i butikerna så här års förresten ;-)

Hälsar ingrid
Zanna
Jag läste någonstans att man kan odla rucola året runt inomhus så jag tänkte försöka. Planterar väl i vanlig jord och skaffar en blomlampa ovanför.
Zanna
Jag har planterat ruccola i en kruka inomhus för ca två-3 veckor sedan men än har inget kommit fram. Är jag otålig eller behöver fröna annan jord än vanlig blomjord? Krukan står i ett rum där det är ca 10 grader.
Ingrid på Västkusten
Njae - den komme rnog :-) kan kanske behöva lite mera växling i temp mellan dag å natt,

Hälsar Ingrid
Zanna
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 01-03-2004, 15:42)
Njae - den komme rnog :-) kan kanske behöva lite mera växling i temp mellan dag å natt,

Hälsar Ingrid

Tack för tipset, då ska jag flytta den till köket på dagarna (rummet den står i värmer jag inte upp).
MRLINDELL
Den Italienska ruccolan blir väldigt besk.
Jag råkade köpa Lord Nelsson Sandsenap pga KRAV påse av ren reflex ungefär.
Har även en påse äldre Ruccola "Runway" från DAEHNFELDT.
Vilka ursprung har dessa Ruccola sallader, det står ingenstans. Jag vill inte ha någon så besk sallad som den Italienska.
Beror det på hur den odlas?
Ingrid på Västkusten
Besk italiensk sallad är ju ofta cikoria - ruccolan blir besk om man missköter vattningen.

Den 'ruccolan' ,man köper i butikerna nu är 'sandsenap' d v s Diplotaxis tenuifolia - dte är den som kan bli perenn i milda delar av Sverige.
Sandsenapen är en vild växt ursp+rungligen, och man har avlat på en släkting och tagit fram namnsorter med mindre hetta i.

Italiensk ruccola kallas ibland sandsenapen :-)) men även annat kan kallas italiensk ruccola har jag sett - missvisande. Total namndjungel. Bästa är att provodla och skapa sig en egen uppfattning.

Hälsar Ingrid
nilla
Jag sådde Lord Nelsons "Rucolasallat senapskål" Eruca sativa förra året. Toppengod i början av säsongen men besk och hård i slutet - tror det beror på vattning och värme (brist på det förra men inte det senare) Fick också mycket jordloppor på den, så det kanske bidrog.

Gunilla
Ingrid på Västkusten
Och min ruccola Diplotaxis teniufolia med gula blommor har överlevt denna vinte rmed! Nu är det fjärde året :-)) jag är såååå lycklig!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon