josohl
Tänkte koka ihop mina egna fettblock istället för att köra dyra och/eller dåliga. Har förut testat med:
1. kokosfett och frön = för hårda
2. billigt margarin + havregryn = ok, men inte fantastiska

Jag har köpt block som enligt innehållsförteckningen innehåller talg (nötdjursfett), malda jordnötter och torkade insekter (!) som varit oerhört populära bland gästerna vid fågelbordet.

Nu tänkte jag försöka få tag på ister och/eller talg hos nån slaktare och koka ihop nåt, ev med lite kokosfett i också. Kanske havregryn? Funderar lite på att mala en del av jordnötterna och blanda i, men det kanske är för ambitiöst? Någonstans läste jag om att russin är populära?

Är det någon som brukar göra egna fettblock och kan dela mig sig av sitt superrecept?
amaira

Jag vet inte. Undrar bara varför du vill ha med havregryn? Det är få av fågelbordets gäster som äter havre, och de som gör det, är inte på talgbollarna och äter.

Jag hänger upp talgen direkt, så som jag köper den. Uppskattas av väldigt många! Har solrosfrön för sig och hampfrön för sig, och kastar ibland ut lite havre på marken. Viktigast för mig, är att ha maten "utspridd" på flera ställen, så många fåglar (individer) kommer åt den, och inte bara några "högsta höns" som vaktar över sin matkälla.

Faktiskt sprider jag ut solrosfröna på marken på morgonen (inte kvällen för då äter bara rådjuren upp alltsammans under natten, och det är för dyr mat för dem.) Och även hampfrö, samt har också hampfrö i en behållare för frön.

Viktigast för fåglarna är att det finns skyddande buskage intill. Fast där smyger grannarnas katter omkring, men är det öppet törs ingen fågel komma alls.
Olle A
Jag har hittills varit för lat för att göra egna fettblock eller talgbollar, men hittade följande recept hos SOF:

"Ingredienser: Kokosfett, jordnötter, fiberhavregryn, vetekross/kli, linfrö, hasselnötter, fågelfröblandning, margarin.

Gör så här: Smält kokosfettet på svag värme. Blanda i jordnötter (lätt hackade), fiberhavregryn (de är mindre än vanliga havregryn), vetekross/kli, linfrö, hasselnötter (hackade) och fågelfröblandning. Ta ungefär lika mycket av varje sort (en näve). Låt blandningen stelna något och rör i rumsvarmt margarin, vilket gör blandningen mjukare och följaktligen lättare att anpassa i kruka eller annan behållare. Fyll blandningen i delade kokosnötter eller små plastkrukor".

Amaira, vad bra att du har förstått detta med att ha maten utspridd! biggrin.gif Fast jag är förstås inte förvånad, då jag sedan länge vet att du vill alla djurs bästa. Jag behöver inte sprida ut solrosfrön i sluttningen nedanför fröautomaten, det sköter ett par nötväckor om. Sedan kommer diverse fåglar samt ekorrar, harar och rådjur och äter av de nerfallna fröna. Jordnötter strör jag däremot ut över några kvadratmeter, samt hackade äpplen över ett betydligt större område.

Olle
PeterDeleter
Hej hopp

Jag har köpt ICAs margarin (stora förpackningen) sen geggat in massa solrosfröer och jordnötter. Enkelt och har varit mycket uppskattat speciellt av hackspettar och koltrastar. Provat ister mm men det har inte varit lika mycket omtyckt.

Mitt recept brukar jag benämna "kaloribomben". Är väl det dom behöver?
josohl
Kokade faktiskt ihop några fettblock igår, innan era svar kommit!
Jag fick inte tag på nåt talg eller ister, så det blev Eldorados billiga ful-margarin istället.

Jag smälte det och rörde sen i:
- fågeljordnötter jag hade kört i mixern så de blev nästan mjöl
- linfrö
- havregryn
- russin från jul som var hårda och tråkiga

Jag hann inte se så mycket fåglar innan jag var tvungen att gå till jobbet imorse, men det var en stor hackspett och ett antal talgoxar som kalasade tidigt imorse iallafall!

(Havregryn hade jag i för att jag har för mig att jag har läst det nånstans, och för att jag tänkte att de skulle "ta upp" det smälta margarinet och ge det hela lite mer stadga. Jag antar att fler fåglar gillar dem och de är skalade och klara???)
amaira

Låter "gott" Josohl. Bra idé med margarinet, det ska jag prova.

Klura
Smälter 500 gram Ister eller kokosfett i micron.
Blandar ihop solrosfrön, hampfrön, äppelbitar. hasselnötter/jordnötter, russin och lite havregryn motsvarande ca en liter.
Häller allt i en bakbunke som får stelna, sen skjälper jag ut "godiskupolen" på gräsmattan.
Äts upp med god aptit på ca en vecka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon