Har en upphöjd rabatt som jag skall fylla med vita marktäckande rosor( huset är falurött), har varit inne och tittat på Hortogreen och Flora Linnea. Flora Linnea har inget som passar zon 4 där jag bor, och de flesta av rosorna som Hortogreen har odlas i Danmark,Tyskland och till och med Frankrike, därför blir jag lite tveksam till om de verkligen klarar den zon som anges.Jag antar att ni är några som handlat från Hortogreen och är nyfiken på era erfarenheter.
kerstin z5-6
13-02-2011, 18:43
Jag har handlat fr bägge samt en del del andra firmor.Det går bra , men det gäller mer vilka sorter du väljer.
Eftersom jag bor i Västerbotten z5-6 har jag inga större marginaler i zoner/urval.
Vilka sorter hade du tänkt dej ?
Leta på
www.rosenposten.dk dom har hur mycket som helst och hög kvalite, om du klickar på svenska flaggan ser du zonen för Sverige, har handlat massor där.
Har också köpt en del på Hortogreen men dom har ett litet urval, bara de vanligaste sorterna. Flora Linnea är också stora och har äntligen fått en ny hemsida.
Titta ev i mitt album /Polyantha rosor på rosen Katharina Zeimet, den klarar zon 5, en gammal fin vit ros. Den finns att köpa flera av billigt hos Hortogreen.
Jag har inte bestämt sort, vet bara att den skall vara vit och remontera, jag hittade en kanadaros som bara blir en meter, det kanske är ett alternativ, jag har flera kanadarosor tidigare, och har goda erfarenheter av dem, nackdelen är att de jag har inte remonterar.Jag skall titta in på Rosenposten också och ser vad de har.
kerstin z5-6
13-02-2011, 20:42
HM konstigt.. fördelen med Kanadarosorna är just att de remonterar-Är de nysatta? De första åren r det inte så pigga på det ibland.Gamla album ikonen med kameran vid min profil visar en del av mina rosor i album rosor i z 5-6
Håller med om att rosenposten är en bra firma den med
Satsa på Gallica, kanadensiska , alba, rugosa + med de olika förädlingsformerna av den,damacena, pimpinellrosor som stomme.Sätt kinkeputtar du måste ha" på de bästa pltserna , upphöjd är bra!
stanwell
15-02-2011, 16:31
Katharina Zeimet som nämndes tidigare är mycket fin som marktäckare och blommar länge.
Morden Snowbeauty är en låg kanadensare som borde funka. Snow Cover och
White Cover är andra tänkbara varianter.
Swany en annan fin liten ros. Lions rose gillar jag, men den kan dra lite åt ljusgult. De finns hos Flora Linnea och priset tycker jag är helt ok, speciellt vid köp av 5 st.
merlin68
17-02-2011, 19:16
En av mina favoriter är
http://www.cedergrens.com/Har bara fått fina plantor som levererades i tid, trevligt bemötande i telefon hade de också

Stort utbud av härdiga rosor har de - hur lätt som helst att falla djuuuuupt ner i rosträsket

.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.