Full version: Rabatthjälp
nyk_anna
Jag blir med min första trädgård i maj och har planerat för en rabatt. Jag har aldrig odlat i mer än krukor så jag känner att jag har dålig koll. Rabatten kommer att bli ca 3,5 x 0,5 m och vara placerad intill ett altanstaket. Första året tänkte jag göra en ganska enkel och inte så ordnad rabatt i blått-lila-rosa-rött med sideneternell, kornvallmo, blåklint och förjätmigej. I ena hörnet upp längs en stolpe på altanen har jag tänkt plantera en purpurvinda. Jag har väldigt svårt att föreställa mig hur denna rabatt kommer att se ut. Har jag valt för tunna, spretiga blommor, så rabatten kommer se gles ut? De flesta av dessa blommor kommer ju att sås direkt i rabatten och komma upp först i juli. Vad skulle jag kunna komplettera med för att även ha en rabatt som är trevlig att titta på juni-september? Jag har funderat på något prydnadsgräs. Alla tips på hur jag kan göra rabatten mer spännande är välkomna!

Bifogar en bild på hur det ser ut.
[attachment=58133:Capitex_011.jpg]
kerstin z5-6
Valet av växter är ju ettåriga ,kanske kan du fylla på med några lite mindre sirliga växter med bredare blad än de du valt
En sådan rabatt ändras ju dessutom vart år, testa dej fram vad du tycker om
Låga tobaksblommor , luktärt, mfl kan fylla ut lite bättre
Däremot tycker jag att du ska fundera på bredden och utöka den till 1 meter..minst..annars kan du inte bygga upp en bra rabatt -det blir pinnar på rad i smal rabatt..
Överbölingen
Klokt råd Kerstin.
Peztis
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-02-2011, 15:57) *
Däremot tycker jag att du ska fundera på bredden och utöka den till 1 meter..minst..annars kan du inte bygga upp en bra rabatt -det blir pinnar på rad i smal rabatt..

Precis vad jag också tänkte!
Jag har en sådan där smal rabatt mellan gång och gräsmatta och det ser inte bra ut.
nyk_anna
Tack för tipsen. Ska absolut bredda rabatten. Det är sånt man inte tänker på när man sitter och tittar på bilder och försöker planera något man aldrig gjort förut.

Tar gärna emot fler tips på bra blommor att komplettera rabatten med.
Gåsis
Hosta är ju en fin perenn som gifter sig bra med det mesta. Jag tycker du ska fundera på lite fler perenner som täcker upp när inte sommarblommorna kommit igång. Eller köpa lite sommarplant, tex dahlia, som blommar innan dina direktsådder kommer.
/Åsa
kerstin z5-6
Ett annat råd är att plantera all oavsett vad i grupper om 3, 5 ,7 plantor, ojämna par ger bra synintryck, grupper av samma planata o färg är mer etetiskt" för ögat
Lycka till och Ja ta in perenner redan i år..+ lökar i höst för vårblommning
Ally
... och kanske en rundare form istället för rakt.
Gör en ritning över vilka växter du vill ha, och var dom ska placeras.
Som Kerstin sa, grupper av 3, 5, 7 plantor blir bra, och gärna repeterat.
Och kanske en låg marktäckare eller kantväxt genom hela för att "binda ihop".
ingrid fuxwall
CITAT (Gåsis @ 14-02-2011, 19:27) *
Hosta är ju en fin perenn som gifter sig bra med det mesta. Jag tycker du ska fundera på lite fler perenner som täcker upp när inte sommarblommorna kommit igång. Eller köpa lite sommarplant, tex dahlia, som blommar innan dina direktsådder kommer.
/Åsa

Men det verkar ju som om det var sol och då trivs ju inte hosta - inte hos mig i alla fall

CITAT (kerstin z5-6 @ 14-02-2011, 20:46) *
Ett annat råd är att plantera all oavsett vad i grupper om 3, 5 ,7 plantor, ojämna par ger bra synintryck, grupper av samma planata o färg är mer etetiskt" för ögat
Lycka till och Ja ta in perenner redan i år..+ lökar i höst för vårblommning

Även så har jag börjat göra och då blir det mycket bättre än om man "sår i rader"

CITAT (Ally @ 14-02-2011, 21:03) *
... och kanske en rundare form istället för rakt.
Gör en ritning över vilka växter du vill ha, och var dom ska placeras.
Som Kerstin sa, grupper av 3, 5, 7 plantor blir bra, och gärna repeterat.
Och kanske en låg marktäckare eller kantväxt genom hela för att "binda ihop".

Hur tänker du då? Med rundare form.
Tänker ändra på mina rabatter så jag kapar tråden och ber om råd om hur man rundar till det
nyk_anna
Jättebra tips! Vårlökar hade jag inte ens tänkt på än men såklart vill jag ha blommor där igen redan nästa vår. Nu måste jag komma på en bra rabattkant. Natursten kanske?

Pratat lite med sambon som visst ville vara med och det blir nog lite lobelia längs med kanten. Det blir till att läsa på om hur stora alla blommor blir och börja rita tror jag. Luktärt och lite brudslöja får vara med och fylla ut. Ska köpa en del blommor färdiga för att snabbstarta och sedan kanske försöka hitta blommor jag kan förodla och plantera ut. Jag har en del tid på mig innan jag flyttar.

Men jag blir lite fundersam. Hur odlar man i grupper om 3-7 när man har så "vilda" blommor som flera av dessa är? Ska man bara försöka gruppera dem så det blir struktur eller ska man verkligen försöka få bara udda tal av allt. Lite förvirrad.
ingrid fuxwall
CITAT (nyk_anna @ 15-02-2011, 07:21) *
Men jag blir lite fundersam. Hur odlar man i grupper om 3-7 när man har så "vilda" blommor som flera av dessa är? Ska man bara försöka gruppera dem så det blir struktur eller ska man verkligen försöka få bara udda tal av allt. Lite förvirrad.

Du behöver ju inte ha ett udda antal i varje grupp - fyra eller sex stycken går också bra.

Som jag förstod tipset och som jag själv gör så planterar jag en grupp med tex ett antal tobaksplantor eller andra växter som jag drivit upp inne eller som jag köpt färdiga
Ally
CITAT
Hur tänker du då? Med rundare form.

Jag antar att nyk_anna tänker ha en rabatt längst staketet.
Men rundare menar jag att istället för att ha en lång rad, gör en oval form på rabatten...
Hmmm, lite svårt att beskriva ...
Inte en rakt kant parallel med staketet i alla fall, men en rund kant.
Typ en halv cirkel, men inte så "tjockt" i mitt delen, mer som en oval, eller ojämn kanske, som en "figure 8".....

Du kan testa med en vattenslang på marken, eller gör en ritning och testa olika varianter
kerstin z5-6
Plantera bara växterna gruppvis o för sig, oavsett du har 3 eller 53 ser det bättre ut så

20d.jpg

16.jpg

12.jpg

nyk_anna
Nu är nog med på hur ni menar! Jag ska nog fundera lite mer på att ha olika höjder på blommorna nu också efter att ha se de fina bilderna.
Blomstertanten
På bilden ser det ut att vara väldigt mycket raka kanter och kantiga forrmer samlat på samma ställe, så jag skulle absolut runda formen på rabatten. Vid växtvalet skulle jag nog också försöka tänka lite "runt", men blanda runda bladformer och växtsätt med spiror för att få liv i rabatten.
Hoppas du förstår vad jag menar nu! Svårt att förklara tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon