|
Full version: Dvärgbandmask
Anki på Öland
13-02-2011, 19:37
Myosotis
13-02-2011, 19:41
 Inte bra... Tack för info!
Gossen Ruda
13-02-2011, 20:15
Överbölingen
14-02-2011, 10:18
Det får vi nog lära oss att leva med. Invandrande mårdhundar, rävar, vargar, lo m fl har ju oftast med parasiten från sina hemländer. Precis som via insmugglade hundar och kattor. Rabies kommer samma väg.
Vi får väl hoppas att naturvårdsverket avmaskar avelsvargarna före släpp.
Gossen Ruda
14-02-2011, 10:24
Sen är infektionsrisken på våra breddgrader nästan försumbar. Det är betydligt farligare att åka bil eller tom bara att leva.
Christa
14-02-2011, 10:39
Undrar om man måste koka sallad och andra grönsaker också. Äggen bode väl lika gärna kunna finnas där som på bär.
Undrar också hur det är med jordgubbar, vinbär och annat. Det kan ju lika gärna finnas rävar i ett jordgubbsland som bland blåbären.
Gossen Ruda
14-02-2011, 10:47
Skippa paniken tills vi vet hur allvarligt läget är, det kan bara ev ha varit ett enstaka fall.
Christa
14-02-2011, 10:55
CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2011, 10:47)  Skippa paniken tills vi vet hur allvarligt läget är, det kan bara ev ha varit ett enstaka fall. Finns det hos en räv så finns den i naturen och dessutom i det området där vi letar hus.
*Stintan*
14-02-2011, 11:14
Det är synd om dig Christa
Gossen Ruda
14-02-2011, 11:18
Det är synd om människan, särskilt om man inte kan kontrollera rädsla. Här står lite mer om masken: SVA.. Som sagt, om det finns någon risk är den liten, kanske försumbar. Dessutom utvecklas sjukdomen långsamt.
Jag vill inte bagatilisera maskens förekomst, men hur klarar dom sig i de länder masken funnits i evigheter? Borde inte typ alla dött av den om den nu är så farlig?
Huggorm
14-02-2011, 11:39
CITAT (Anma @ 14-02-2011, 11:33)  Jag vill inte bagatilisera maskens förekomst, men hur klarar dom sig i de länder masken funnits i evigheter? Borde inte typ alla dött av den om den nu är så farlig? Vi förlorar ju vår bärexport, men så som den har skötts de senaste åren är det kanske inte mycket att sörja
CITAT (Huggorm @ 14-02-2011, 11:39)  Vi förlorar ju vår bärexport, men så som den har skötts de senaste åren är det kanske inte mycket att sörja Nej, verkligen inte. Men man får väl koka sylt i stället. Eller frysa bären i -80 grader i en vecka.
Överbölingen
14-02-2011, 11:54
Jag tror inte att det någon risk för den som använder frysta resp kokta bär, frukter och grönsaker. Pandemi är det ju inte frågan om. Jag ser ingen anledning att ändra mitt skogliga beteende avseende hamstring av naturens godsaker.
Dito Verde
14-02-2011, 11:59
CITAT (Huggorm @ 14-02-2011, 11:39)  Vi förlorar ju vår bärexport, men så som den har skötts de senaste åren är det kanske inte mycket att sörja Affärernas frysdiskar är fulla av bär importerade från länder med med denna parasit. Så vår export påverkas nog inte av detta. Stor del av världen/Europa har levt med detta i långa tider. De människorna lever i och med naturen och är inte rädda. Nu har vi fått det, det är nytt och vi måste lära oss leva med detta men det är knappast någon anledning till rädsla eller panik. Mer som en sorg tycker jag.
Christa
14-02-2011, 12:28
CITAT (Överbölingen @ 14-02-2011, 11:54)  Jag tror inte att det någon risk för den som använder frysta resp kokta bär, frukter och grönsaker. Pandemi är det ju inte frågan om. Jag ser ingen anledning att ändra mitt skogliga beteende avseende hamstring av naturens godsaker. Det här svaret fick jag när jag meljade Smittskyddsinstitutet 2007 Jag ska försöka besvara dina frågor. När det gäller din oro över insmugglade hundar etc hänvisar jag till Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) som är den myndighet som ansvarar för djur. E-postadress: sva@sva.se tel 018-67 40 00 Upphettning (koka, steka) avdödar dvärgbandmaskens ägg. Äggen överlever dock frysninng. De kan överleva mer än 240 dagar i -18 C. För att vara säker på att äggen avlivats måste de frysas till minst -70 C. Med vänlig hälsning
Aqvakul
14-02-2011, 12:40
CITAT (Dito Verde @ 14-02-2011, 11:59)  ----- Stor del av världen/Europa har levt med detta i långa tider. De människorna lever i och med naturen och är inte rädda. Nu har vi fått det, det är nytt och vi måste lära oss leva med detta men det är knappast någon anledning till rädsla eller panik. Mer som en sorg tycker jag.
Christa
14-02-2011, 12:54
CITAT (Dito Verde @ 14-02-2011, 11:59)  Affärernas frysdiskar är fulla av bär importerade från länder med med denna parasit. Så vår export påverkas nog inte av detta.
Stor del av världen/Europa har levt med detta i långa tider. De människorna lever i och med naturen och är inte rädda. Nu har vi fått det, det är nytt och vi måste lära oss leva med detta men det är knappast någon anledning till rädsla eller panik. Mer som en sorg tycker jag. Så här står det på Sva´s webbplats "Om rävens dvärgbandmask fick tillfälle att spridas till Sverige och etablera sig i den svenska rävstammen skulle det kunna leda till allvarliga inskränkningar i friluftslivet och negativt påverka vår vana att plocka och äta bär, svamp och att äta färska grönsaker som odlats på friland." Hur skall man då göra med färska grönsaker och bär från trädgårdar och odlingar?
malcolm
14-02-2011, 13:02
Jag tycker det är lite väl tidigt att börja tala om katastrof och införa restriktioner av olika slag, som sagts tidigare finns denna mask i andra länder och där verkar livet fungera ändå men nu när VI i Sverige som är förskonade från det mesta upptäcker ETT fall av dvärgbandmask skall det slås på stora trumman. Galna kosjukan är ett annat exempel på hur medis försökte skapa panik och nu är vi här igen. Personligen tänker jag inte ändra mitt beteende vad det gäller bär och svamp ute i naturen eftersom jag inte känner mig särskilt orolig.
Dito Verde
14-02-2011, 13:04
CITAT (Christa @ 14-02-2011, 12:54)  Så här står det på Sva´s webbplats "Om rävens dvärgbandmask fick tillfälle att spridas till Sverige och etablera sig i den svenska rävstammen skulle det kunna leda till allvarliga inskränkningar i friluftslivet och negativt påverka vår vana att plocka och äta bär, svamp och att äta färska grönsaker som odlats på friland."
Hur skall man då göra med färska grönsaker och bär från trädgårdar och odlingar? Man får väl göra som de gör i andra länder där masken finns. Vi har ju några månader på oss innan det blir aktuellt. Vi får säkert veta massor innan dess.
Meriona
14-02-2011, 13:27
Jag som älskar svamp måste säga att jag tycker att det är snudd på katastrof att skiten nu är här. Och är det som jag tror en korkad människa som släpat hit en smuggelhund som är orsaken så blir jag ännu mer ledsen och förbannad.  Hur kan man veta att man steker svampen tillräckligt, t.ex.? Att ha såna parasiter som växer i levern känns inte bra alls.
Myosotis
14-02-2011, 13:39
CITAT (Dito Verde @ 14-02-2011, 11:59)  ...mer som en sorg tycker jag. Så känner jag också. Även om eller rättare sagt när dvärgbandmasken har etablerat sig är inte risken att bli smittad så stor. De flesta kommer att agera som människorna på kontinenten, dvs ignorera risken och äta smultron ändå. Många känner inte ens till denna parasit och de flesta klarar sig. Men om man inte vill ta risken måste man frivilligt avstå från att plocka de där goda smultronen och stoppa i munnen, bara gå förbi och låta dem vara, det känns sorgligt och man kommer att känna sig frestad att äta dem ändå, så hur man än gör blir åsynen av smultron förknippad med stress istället för glädje. Jag är inte så mycket för marmelad, det är inte alls detsamma. När det gäller svamp förstår jag inte oron, ingen äter väl rå svamp? Fallfrukt kanske man kan tvätta, räcker det? Sallad och jordgubbar kan man ju undra över. Jag har sett odlingar som är inhägnade så att varken räven eller äggen ska kunna komma in. Men det finns ju vanligt folk som odlar morötter i sina trädgårdar, undrar hur de gör. Borde man inte kunna lägga ut en massa köttbitar med avmaskningsmedel i skogen i det området?
Överbölingen
14-02-2011, 13:45
Vi skall nog ta det lilla lugna. 100% av moder jords innevånare lever i sina hemländer med djur och fåglar som sprider div parasiter och sjukdomar. Somliga är endemiska. Svåra angrepp på vissa håll och normala på andra. Här i Östersund fick vi en riktig läxa i mitten på november med Cryptosporidiumparasiten i dricksvattnet. Det är ännu inte helt klart med spolningen av ledningar och stammar. Drick inte vatten. "Vattnet är sjukt" säger yngsta barnbarnet (4+). 13 000 lär ha haft en släng av "racerbajs". Om någon vecka är det klart. 3 månader!
Tro inte att vi är världsbäst på hygien, renhet och naturvård.
Otrevligt är det men inte kommer det att bli en katastrof. Fast förargad upphöjt till 3 är vi väl lite till mans. Men det finns väl ingen anledning att måla fan på väggen för det.
Myosotis
14-02-2011, 13:48
Överbölingen, som sagt är risken väldigt liten men om man blir sjuk är det riktigt hemskt. Man kan ju inte förringa själva sjukdomen bara för att smittorisken är låg!
Varför skall man ändra beteende. Vilda djur har väl alltid mask o andra parasiter. Än har jag inte blivit drabbad och risken är nog microskopisk. Fler lär dö av giftsvamp. Det är bara att gilla läget och leva med det. Just nu är den här masken på tapeten men snart är den ett minne blott för dom flesta, och vi plockar våra blåbär o svampar. Mumms.
Myosotis
14-02-2011, 14:25
Kul för dig att kunna vara sorglös, alla klarar inte det. Den här masken går inte att jämföra med andra sorters maskar och parasiter som finns i Sverige. Sådär kort minne som du säger lyckas jag inte heller ha, jag har oroat mig för dvärgbandmask i åtminstone ca. 19 år. Det är inget nytt och inget som media hittar på. (Som jämförelse kan jag påminna att jag tyckte hysterin kring fågel- och svininfluensan enbart var löjlig.)
Gossen Ruda
14-02-2011, 15:11
Tanken på att lägga ut bete åt rävar med avmaskningsmedel är nog inte så dum men lite överdrivet. Läser man hur masken sprids så undrar jag nog om folk med utekatter får se upp. Katter som äter smittade gnagare kommer sen att sprida ägg omkring sig, mycket större fara än blåbären. Om man nu kan gradera så små risker.
Meriona
14-02-2011, 15:42
Om inte jag minns fel har man använt betat kött i Finland för att bli av med rabies, och lyckats.
Så det tycker jag kunde vara en bra taktik.
Elisabeth-Västkustkolonisten
14-02-2011, 16:06
Om det stämmer att den är vanligt nere i alperna, så kan jag bara säga att där plockar folk ofta och mycket bär och svamp.
Jag gillar inte heller när folk smugglar in hundar i landet och inte heller alla dom som har hunden med sig till kontinenten och sedan inte avmaskar innan hemresa.
Och man kanske skall tänka på att inte låta katten springa lös ute (som många gör)
Elisabeth
Överbölingen
14-02-2011, 16:12
Ett klokt inlägg finns på den här sidan av Birgitta i Hensmåla i tråden.
Dito Verde
14-02-2011, 16:31
CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2011, 15:11)  ...Läser man hur masken sprids så undrar jag nog om folk med utekatter får se upp. Katter som äter smittade gnagare kommer sen att sprida ägg omkring sig, mycket större fara än blåbären. Om man nu kan gradera så små risker. Just katter verkar vara mycket låggradiga smittspridare. Hörde att det visserligen bara fanns en studie på katter och dvärgbandmask (men med ett stort material). Den visade att äggen från dvärgbandmasken inte var fertila när de gått genom kattmagen. Lugnande tycker jag. Ska försöka hitta studien.
CITAT (Överbölingen @ 14-02-2011, 16:12)  Ett klokt inlägg finns på den här sidan av Birgitta i Hensmåla i tråden. Klokt skrivet.
Gossen Ruda
14-02-2011, 17:35
CITAT (Dito Verde @ 14-02-2011, 16:31)  Just katter verkar vara mycket låggradiga smittspridare. Hörde att det visserligen bara fanns en studie på katter och dvärgbandmask (men med ett stort material). Den visade att äggen från dvärgbandmasken inte var fertila när de gått genom kattmagen. Lugnande tycker jag. Ska försöka hitta studien. Enligt SVA som jag länkat till tidigare skulle även katter kunna smittas.
sparvuggla
14-02-2011, 18:07
CITAT (gnon49 @ 14-02-2011, 13:53)  Varför skall man ändra beteende. Vilda djur har väl alltid mask o andra parasiter. Än har jag inte blivit drabbad och risken är nog microskopisk. Fler lär dö av giftsvamp. Det är bara att gilla läget och leva med det. Just nu är den här masken på tapeten men snart är den ett minne blott för dom flesta, och vi plockar våra blåbär o svampar. Mumms. Liksom dom har gjort i Ryssland i hundratals år, trots den här masken. Vi kan inte stänga våra gränser och leva isolerad från omvärlden, även om vi ville det.
Dito Verde
14-02-2011, 18:21
CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2011, 17:35)  Enligt SVA som jag länkat till tidigare skulle även katter kunna smittas. Jag vet, det är olika bud...katter kan smittas men de verkar inte vara smittspridare...fortsätter leta efter studien....
Christa
14-02-2011, 18:25
CITAT (gnon49 @ 14-02-2011, 13:53)  Varför skall man ändra beteende. Vilda djur har väl alltid mask o andra parasiter. Än har jag inte blivit drabbad och risken är nog microskopisk. Fler lär dö av giftsvamp. Det är bara att gilla läget och leva med det. Just nu är den här masken på tapeten men snart är den ett minne blott för dom flesta, och vi plockar våra blåbär o svampar. Mumms. Jag läste i en tidning redan för 20 år sedan att i de länder smittan finns så äter man inte bär utan att koka dem. De skrev till och med ut "punkt slut" för att betona att så var fallet. Trist men sant. Det som gör mig så arg är att det aldrig tycks finnas någon instans som är ansvarig för att informera allmänheten INNAN saker och ting är för sent. Jag blir mer och mer desillutionerad när det gäller våra skattefinansierade samhällsfunktioner.
Överbölingen
14-02-2011, 19:02
Det är ju en helt annan sak och det har med velighet att göra.
Jag bor inte säskilt långt från det område där räven sköts. Jag har alltid hundarna med mig i skogen. Jag plockar bär & svamp i markerna och kommer fortsätta med det. Är alltså inte särskilt skrämd av 'larmet' än. Just nu är det parningstid för rävarna och så sent som i fredags hade vi tre stycken rävar som for som skottspolar över våra gärden. Vid parningen är det mycket rörelse bland rävarna då en hona parar sig med flera hanar så det kommer säkert uppenbara sig fler rävar här i det närmaste. Ändå är jag inte orolig. SVA har fått in närmare 300 rävar och det var endast i en som dvärbandmasken påträffades. Tyvärr var det i vårt område men det kommer förmodligen att spridas. Man får se till att avmaska sina husdjur regelbundet, tvätta händerna efter vad man nu sysslat med i skogen och koka, steka eller frysa den mat man plockat. Mina hundar duschas alltid efter en tur i skogen, vet inte hur de lyckas men de ser allt som oftast ut som träskmonster efter en runda, t.o.m unghunden som tror att hon kommer drunkna i en fingerborg med vatten. Vi får avvakta och se vad som händer. Fler rävar får avyttras i området och skickas till SVA så vi kan se om det är en större spridning på det än eller inte.
sparvuggla
14-02-2011, 19:19
CITAT (Christa @ 14-02-2011, 18:25)  Jag läste i en tidning redan för 20 år sedan att i de länder smittan finns så äter man inte bär utan att koka dem. De skrev till och med ut "punkt slut" för att betona att så var fallet. Trist men sant.
Det som gör mig så arg är att det aldrig tycks finnas någon instans som är ansvarig för att informera allmänheten INNAN saker och ting är för sent. Jag blir mer och mer desillutionerad när det gäller våra skattefinansierade samhällsfunktioner. Folk äter nog bär i skogen okokta, och det kommer jag också att göra även i fortsättningen........... Fast inte den här årstiden AIDS skulle ta död på mänskligheten, sen var det Ebola, SARS, fågelinfluensan och nu dvärgbandmasken?
smuleborg
14-02-2011, 20:17
Jag kan nicka instämmande när jag läser vad andra skrivit, t.ex. Dito Verde som skriver "...mer som en sorg tycker jag"; Meriona som liksom jag älskar svamp och liksom jag känner att "beror det här på att en korkad människa släpat hit en smuggelhund...". Nä, man äter inte svampen rå, men det innebär att vi får ändra vårt förhållande till naturliv. För att spetsa till det, inte stoppa fingern i munnen när vi plockar svamp eller inte sitta och rensa svampen var som helst (vi brukar sitta i en av sittgrupperna utomhus eller vid köksbordet). Myosotis, att inhängna landet så gnagare inte kommer in är väl i stort sett omöjligt? Vem vill äta kokt sallad, persilja o.s.v? Ja, jag vet enbart ett fastställt fall och att risken att bli smittad är minimal. Men, det som inte fick hända har hänt.
Dito Verde
14-02-2011, 20:26
CITAT (Christa @ 14-02-2011, 18:25)  ..Det som gör mig så arg är att det aldrig tycks finnas någon instans som är ansvarig för att informera allmänheten INNAN saker och ting är för sent. Jag blir mer och mer desillutionerad när det gäller våra skattefinansierade samhällsfunktioner. Nu förstår jag inte. Vem skulle ha informerat om vad? Och när?
När bärsäsongen kommer igång är det väl ofta bär från utlandet som säljs i butikerna. Billiga jordgubbar, blåbär, hjortron mm. I dom fallen är jag mer oroad över hur bären odlats fram eller om dom är besprutade av en eller annan anledning. Nej, blåbären o lingonen i min skog eller jordgubbarna i mitt land är nog det bästa jag kan stoppa i munnen. Fast när det gäller hallonen så har jag en mani på att titta efter så inga kryp finns i dom.
Gossen Ruda
14-02-2011, 21:35
Man kan informera tills rösten försvinner, tills fingrarna domnat, men lik förbannat kommer människor att bryta mot bestämmelser. Det finns nog ingen av kvinna född i detta land som INTE känner till att man inte får ta in djur till Sverige utan tillstånd. "Men den här stackars hunden jag hittade i Spanien och som tittar så bedjande på mig, inte kan den vara sjuk?" En del människor är födda idioter.
smuleborg
14-02-2011, 21:54
För att inte tala om idioterna som köper illegalt importerade hundar, för att de är billigare. Och kanske det värsta: De gynnar en fruktansvärd handel med djur. De bidrar till djurplågeri av stora mått och kanske till att dvärgbandmasken nu nått Sverige.
Gossen Ruda
14-02-2011, 22:02
CITAT (smuleborg @ 14-02-2011, 21:54)  För att inte tala om idioterna som köper illegalt importerade hundar, för att de är billigare. Och kanske det värsta: De gynnar en fruktansvärd handel med djur. De bidrar till djurplågeri av stora mått och kanske till att dvärgbandmasken nu nått Sverige. Instämmer, ett gäng chiwawor i en resväska exempelvis. Fast jag har faktiskt lite svårt att förstå smittspridningen till hundar. Den skulle alltså gå från rävar via gnagare till hundar? Äter hundar gnagare i så stor utsträckning eller får hundarna i sig maskäggen direkt när de rotar efter annan föda?
smuleborg
14-02-2011, 22:13
Det vore ju fantastiskt om smittspridningen till hundar är obefintlig, jag har dock svårt att tro det. I så fall är det ett "vet-knep", att hundar ska avmaskas vid resa mellan länder. Hundar nosar och petar ju gärna i spillning från bl.a. räv, men det kanske inte räcker för att de in facto smittas? Och visst käkar hunden en och annan gnagare, och om oturen är framme...
ingrid fuxwall
14-02-2011, 22:55
Har lyssnat mycket på radion i dag och någonstans var det någon som sa - media tar alltid upp det som är fasansfullt - som skapar rubriker. Det var hysteriskt när man pratade om galna kosjukan och fågelinfluensan - men vi överlevde den katastrofen Det är sorgligt att vi fått hit denna smitta men någon sa att det tar 5 - 10 år från smittan till att man dör, alltså kan man stoppa bär i munnen om man är äldre. Det är hemskt men vi får tänka om och lära oss att leva med den, det finns säkert någon som ”uppfinner” en vettig förpackning med tvättsprit som man kan ha i fickan och tvätta händerna med innan man dukar upp matsäcken, efter att man fyllt korgen med svamp/bär och så får man väll ha med sig något att tvättar bären med innan man stoppar den i munnen. Sedan fick jägarna anledning att ge sig ut och ta död på rävar idag – tio stycken hann de skjuta innan mörkret kom CITAT (smuleborg @ 14-02-2011, 22:13)  Det vore ju fantastiskt om smittspridningen till hundar är obefintlig, jag har dock svårt att tro det. I så fall är det ett "vet-knep", att hundar ska avmaskas vid resa mellan länder. Hundar nosar och petar ju gärna i spillning från bl.a. räv, men det kanske inte räcker för att de in facto smittas? Och visst käkar hunden en och annan gnagare, och om oturen är framme... Just rävbajs är en delikats för många hundar - tyvärr
Myosotis
14-02-2011, 23:24
CITAT (smuleborg @ 14-02-2011, 20:17)  ...Myosotis, att inhängna landet så gnagare inte kommer in är väl i stort sett omöjligt? Vem vill äta kokt sallad, persilja o.s.v?... Ja visst måste det vara omöjligt. Det har varit sånt fokus på bär i alla år så jag måste erkänna att jag aldrig har funderat över salladen. CITAT (sparvuggla @ 14-02-2011, 19:19)  AIDS skulle ta död på mänskligheten, sen var det Ebola, SARS, fågelinfluensan och nu dvärgbandmasken? Vem har pratat om mänskligheten?! AIDS tar död på väldigt många människor, är inte deras lidande tillräckligt illa? Risken att just du blir smittad av hiv eller dvärgbandmask är väldigt liten, men det ger dig inte rätt att förringa problemet.
*Stintan*
14-02-2011, 23:39
Stackars rävarna som nu får sätta livet till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|