blomkronan
Jag håller just nu på att gå igenom alla mina grönsaksfröer, och har kommit till gurkorna. Att man ska samla på sig så mycket!
Jag hade 12 olika sorter. Men jag kan ju omöjligt få plats med alla så jag måste välja ut några sorter.

Men min fråga är då hur länge håller gurkfrön, i hur många år kan jag spara på dom?

Peztis
Som du ju vet så beror det ju också på hur du förvarar dem. Idealet är ju svalt, torrt och mörkt.
Jag har hela tiden hört att palsternacksfrön inte håller sig länge, att man få köpa nya varje säsong. Varför fyller de då påsen med hundratals? Vem med normal tomst sår hundratals palsternackor? biggrin.gif
I alla fall, jag la tio av förra årets köp av palsternacksfrön mellan fuktat hushållspapper för ett par veckor sedan och de grodde fort som 17 alla tio! Så så var det med det... Och jag som redan hade beställt nya frön... Nu har jag ytterligare hundratals... crazy.gif

Men för att svara på din fråga så tror jag nog att de håller rätt länge! Läste någonstans 5-7 år...
Du får bombardera grönsakskedjorna med gurkfrön!
DykUnderYtan
Annars vet du ju var jag bor, om de behöver ett hem menar jag... tongue.gif
blomkronan
CITAT (Peztis @ 13-02-2011, 21:55) *
Som du ju vet så beror det ju också på hur du förvarar dem. Idealet är ju svalt, torrt och mörkt.
Jag har hela tiden hört att palsternacksfrön inte håller sig länge, att man få köpa nya varje säsong. Varför fyller de då påsen med hundratals? Vem med normal tomst sår hundratals palsternackor? biggrin.gif
I alla fall, jag la tio av förra årets köp av palsternacksfrön mellan fuktat hushållspapper för ett par veckor sedan och de grodde fort som 17 alla tio! Så så var det med det... Och jag som redan hade beställt nya frön... Nu har jag ytterligare hundratals... crazy.gif

Men för att svara på din fråga så tror jag nog att de håller rätt länge! Läste någonstans 5-7 år...
Du får bombardera grönsakskedjorna med gurkfrön!

Bra med 5-7 år tummenupp.gif Det står ju ett datum på påsen men det gäller ju sista försäljningsdag sen håller dom ju flera år...
och jag har packat någon påse till grönsakskedjan smile.gif

Det där med palsternackan var ju bra att veta, och jag ska nog ta och göra lika dant med mina tre påsar jag hitta i min låda wink.gif
CITAT (DykUnderYtan @ 13-02-2011, 22:19) *
Annars vet du ju var jag bor, om de behöver ett hem menar jag... tongue.gif

Självklart smile.gif och du har ju plats...

Nu märkte jag att jag hade många frilandssorter tummenupp.gif , så några fler än jag trodde kommer jag få plats med. Mitt växthus är ju redan fullt av all paprika och chili som ska ut dit i sommar.

EKLO
Fröfirman Runåbergs har en bra lista över hållbarheten för grönsaksfrön på deras hemsida.

De jag minns håller kort tid (1-2 år) är palsternacka, koriander, ev dill - men kolla listan så är du säker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon