Full version: Tavelupphängning
Margith
Jag har lovat att hjälpa en släkting med upphängning av tavlor.
Vilka tavlor som ska hänga var är inga bekymmer, det är bara roligt.
Men jag har en kuslig känsla av att jag även kommer att åka på att faktiskt hänga upp dem, och det är desto mer bekymmer.
Jag fixar det, jag har gjort det förr, men väggarna brukar vara mer eller mindre perforerade innan jag är nöjd crying.gif .

Om vi leker med tanken att jag vill hänga upp 4 tavlor, alla med olika mått, 2 nertill och 2 ovanför, hur gör jag enklast för att få "ytterkanterna" raka?
Har du nåt bra tips?
mojan
Vattenpass! Nederkanten ska vara rak, sen kan de hamna på olika avstånd i förhållande till varandra. Lägg ut dem på golvet och plocka om tills du är nöjd. Du kan också ta digitalfoto på olika kombinationer (på golvet) för att se vad som blir bäst.
Tikka
Lita annars på ditt ögonmått. För att slippa gör fler hål i väggen går det även att korrigera via tavelupphängnings ståltråden som man ofta har bak på tavlorna som går från ram till ram tvärs över baksidan.
Den kan man spänna o släppa ut, lite svårare iof om det är i sidled. När man väl fått tavlan i det läget man nu är nöjd med kan man dra lite lätt i tavlan nerdåt när den är upphängt så får den rätt läge i ståltråden.
pimpim2
Hoppas nu att jag kan förklara begripligt...... Jag brukar använda en krok som redan sitter på väggen ( eller den första jag sätter upp) sätt den tavla du vill hänga på kroken och mät från golv till överkant eller nederkant (beroende på vilken kant du vill ska styra, man kan även kolla med ett litet blyerts sträck måttet från krok till tavlans kant. Om du mäter in alla tavlor efter första krok, är det inte svårt att mäta ut var de andra krokarna ska sitta.
Jag brukar dessutom lägga tavlorna på golvet och flytta runt dom, för att hitta den bästa kombinationen för uppsättning.
Motti
Häng dom bara inte vågrätt i rad !man brukar säga att de ska hänga i sitthöjd ,häng gärna olja för sig och akvarell för sig,man kan annvända tavlor som ett "pussel" de behöver absolut inte hänga på rad utan kan pusslas in efter storlek.Man kan även hänga en hel väg med olja från tak till golv om man har en relativt stor vägg till det.Bättre att ha alla tavlor samlade på ett ställe än att ha dom dittandes och dattandes här och där eller att plottra ner väggar totalt med tavlor hit och dit,samla dom så koncentrerat som möjligt gärna med en belysning på de större.
Peztis
Någon på tv (Loulou Carter?) tipsade om att man kunde rita upp det på tunt papper som man spikar igenom och sedan river bort.

Hittade ett annat forum där man också diskuterar tavelupphängning.
maramara
Sitter just och läser i tidningen Hus & Hem nr 3. De har en jättebra bilaga på 26 sidor, i slutet av tidningen. Ger många användbara och även estetiska metoder att få harmoni på väggarna, oavsett vad man har för konstsmak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon