Nybörjargrön
14-02-2011, 16:42
Hej!
I oktober flyttade vi en del av vår häck. Frosten och vintern kom ganska raskt inpå och den är kvar än, så än så länge vet vi inte alls om häcken har överlevt. Men om den nu har det … kan/bör vi i så fall beskära den nu i vår eller bör vi vänta? Hur länge i så fall?
Jag antar att det skulle underlätta att veta vad det är för häck, men … jag har ingen aning :-). Den har gröna blad (inte så här års), en del ganska långa taggar och växer sig hög (>2 meter).
Vi bor i växtzon II om det inverkar.
Huggorm
14-02-2011, 16:52
Taggarna och storleken skulle kunna tyda på någon sorts hagtorn. Hur som helst, så behöves lövverket för att samla kraft för att skapa nya rötter nu. Eventuellt kan man skära ner lite för att förbättra balansen mellan rötter och krona, men det viktigaste är ändå att vattna mycket hela sommaren och även nästa
Nybörjargrön
14-02-2011, 17:33
Hej och tack för svar!
Ja, det ante mig att det inte är så bra att beskära när häckstackaren redan har utsatts för påfrestningar. Återstår bara att bestämma oss för om hela häcken ska få vara vildvuxen eller om den istället ska få ha en "puckel" där de flyttade plantorna är ...
Häcken har förresten inga blommor, kan det vara hagtorn ändå?
Huggorm
14-02-2011, 18:06
CITAT (Nybörjargrön @ 14-02-2011, 17:33)

Hej och tack för svar!
Ja, det ante mig att det inte är så bra att beskära när häckstackaren redan har utsatts för påfrestningar. Återstår bara att bestämma oss för om hela häcken ska få vara vildvuxen eller om den istället ska få ha en "puckel" där de flyttade plantorna är ...
Häcken har förresten inga blommor, kan det vara hagtorn ändå?
Något slags blommor måste den ha, den måste kunna föröka sig på något sätt. Antingen kräver den att få växa fritt under många år innan den blommar, eller så är blommorna så små och anspråkslösa att de inte syns tydligt. Även om det är hankloner måste de ha något slags blomning. Om detta tyder på att det är hagtorn eller ej vet jag inte.
Nybörjargrön
15-02-2011, 12:54
Hum, ja det har du rätt i förstås, någon sorts blommor har den väl :-) Men anspråkslösa, jag har aldrig reflekterat över dem. Jag tänker mig hagtorn som ganska tydligt blommande, men det finns väl många sorter.
Tack igen!
Beror lite på hur man beskär. Ganska många hagtornshäckar formbeskär man ju och det är inte ovanligt att man inte ser en endaste blomma eller bär pga detta.
SLå upp på google och kika på bilder av hagtorn (vanlig i häck är amerikansk hagtorn) för att se om det är den du har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.