pleximaster
Jag har har inte tidigare provat att ta sticklingar från pelagonier men satte ett antal avklippta skott i höstas i vatten (allihopa i samma vas) av några vanliga sorter; vita zonale, morbacka samt tre stycken med spräckliga blad och lite ovanligare namn som jag nu glömt. Sedan satte jag dem i blomjord för några veckor efter att de fått vattenrötter. Alla tycks ha klarat sig och växer så de knakar med massor av nya skott! Detta måste vara nybörjartur, jag väntar bara på bakslag, pelagonrost, ohyra eller nåt annat... Det kan väl inte vara så enkelt!? Jag har 24 stycken krukor nu och frun tycker de är ivägen i grovköket!

En ny värld har öppnat sig för mig med sticklingar... wink.gif

mvh plexi

Eva i Skåne
Grattis! och välkommen. Tror du blir ett pelargonfreak nu naughty.gif
De flesta pelargoner brukar gå bra att ta sticklingar av och du verkar ju ha rätta handlaget. Man blir bara mer och mer drabbad av pelargonsjukan ju bättre det går och fler och fler sorter vill man ha. Kanske kommer du att gräma dig över att du inte längre vet vad alla sorter heter.
Trångt i grovköket. Haha. Det är bara början.
fuchsian
Det gnälls hos mig också, så det är nog vanligt så här års. Mina sådder har tagit fart och sen tänker jag beställa sticklingar, men kan inte ta hand om dom förrän efter påsken för vi är bortresta en hel del innan dess, men sen reser inte jag mer utan tar hand om mitt.

Fick frågan idag om jag har tagit vatten över huvudet, men nejdå, har inte ens börjat ---- hörde bara en suck. .. naughty.gif ..Fuchsian .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon