elth12
Hej,

Velar mellan linoljefärg och modern färg till träväxthus av lärkträ. Har fått höra att linoljefärg var suveränt innan man förbjöd de algdödande medel som man förr hade i färgen, och att linoljefärg nu därför snabbt får algpåväxt.

Jag vill gärna ha en blank (som på halvblank lackfärg) yta på färgen och undrar hur detta blir med linoljefärg?

Tips från coachen sökes!!

Hälsningar
Elin
malarmaster
linoljefärg är blank de första åren men går relativt snabbt ner i glans.Att det skulle växa mer på linoljefärg än andra oljefärger tror jag inte på.Det beror helt på om fasaden är skuggad,hur länge fukt o dyl. stannar kvar på ytan.Moderna färger är inte mycket bättre.
vill du ha en modern oljefärg kan jag rekommendera Gjöco Exclusive silikonoljefärg(helt suverän) eller Nordsjö Tinova VX som jag också har mycket goda erfarenheter av.(målar c.a 15 hus per sommar).
Just tinova målade jag första gången för 10 år sedan o det huset ser fortfarande mycket bra ut.
Undvik däremot alla "plastfärger" typ Jotun demidekk,Akrylat m.m.
Det finns vattenbaserade oljefärger på marknaden som är mycket bättre.
Har 30 års erfarenhet av måleri o ser massor av uppruttna fasader pga "plastfärger" som tyvärr dominerar utbudet.
Tillbaks till linoljan så tycker jag att det fortfarande är bästa alternativet dock kräver det kunskaper om hur man målar.Det är inte som moderna färger där det i princip bara är att lägga på ett lager.
Ulf
elth12
Tusen tack för info från ett proffs (låter det som)! En följdfråga vad gäller glansen; stämmer det att glansen kommer tillbaka när man underhåller med ett nytt lager linolja eller linoljefärg?

Hälsningar
Elin
malarmaster
det går att få upp glansen med ett lager linolja efter några år men det varar inte så länge pga att ren linolja inte innehåller pigment så uv-strålningen mattar den ganska snabbt.målar du på ett nytt lager färg så är det just det,nymålat.underhållsintervall på en oljefärg är ungefär 6-8 år på södersida,8-10 på öst/västsida o 10-
på norrsidan.det är också norrsidan som är känsligast för påväxt då fukt ligger kvar längre här.Men det går att tvätta fasaden när man ser att det börjar grönska.Diskmedel/grönsåpa går alldeles utmärkt att använda.
Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon