hajlila
14-02-2011, 23:26
Undrar om någon har erfarenhet eller kunskap om läkepassionsblomma Passiflora Incarnata. Skulle vilja utöka min örtagård med denna växt sedan jag såg tipset på Tv-program med läkeväxter och örter. Kan en del om ämnet men har helt missat denna sedan länge väletablerade läkeväxt. Den skall vara mycket vacker och ge ett rogivande te (ofta i kombination med kamomill).
Visste inte att det finns mängder av sorter varav en del giftiga.
Den enda passionsblomma som fanns i affären var P.coerulea, vacker men olämplig i örtagården.
Om någon har lust att dela med sig av tips för att odla örten och vet var jag kan hitta frö i Sverige skulle jag vara mycket tacksam.
Alexander-VG-zon3
14-02-2011, 23:44
den som finns (den vanligaste) är Passiflora caerulea, verkar vara felstavat det du läst i affären.
jag kan inte nåt om läkepassionsblommans användning däremot hur den odlas. hade du tänkt ha den ute på vintern ? såfall klarar den bara vintern i södra sverige (zon 1-2). den vill planteras i ett skyddat och soligtläge så fall i luckerjord. man kan djupplantera rankan någon cm ner. till vintern kan man lägga ner rankorna mot marken och täcka luftigt med en rejäl lövhög. den fryser ner till snönivån (till lövhögen) och återväxer till våren-försommaren från rankor som inte dött. den tål en hel del frost innan den fryser ner, mer än andra arter.
odlar du den i kruka, trivs dom i stora krukor med lucker och näringsrik jord. tas ut efter att frostrisken är förbi (avhärda den först mot solen) därefter placeras den soligt och varmt. mycket vatten och näring under tillväxten. sluta ge näring i juli-början av aug. den tål några frostnätter även i kruka, sedan kan den övervintras som en krukväxt (extraljus ett plus) eller kallt men frostfritt runt +1c +10c och lite torrare. kan beskäras på hösten-till våren om den blir för stor blommar på ettråigaskott.
Passiflora caerulea tål också en hel del kyla och kan växa på friland.
ska du odla den från frön (annars finns det plantor att köpa från Europa) men från frösådd tar det ju tid innan det blir så stor att den kan odlas på friland.
hajlila
20-02-2011, 10:58
Tack Flaxss!
Följer ditt råd att leta efter planta istället för frö för P. Incarnata.
Bortsett fr. de där fröna jag köpte förstås.
Namnet Coerulea: Jag tittar just nu förvirrat på frö-påsen från "Lord Nelson" där det verkligen står så. Du verkar kunna mycket om växten så du har säkert rätt i att det är fel.
Vad dåligt av dem tänker jag! De latinska namnen trodde jag man kunde lita på, är ju av viss betydelse när man vill vara säker på vad som kan förtäras.
Hoppas få tag på den spännande plantan och ska sköta om den så som du sagt. Även om jag bor i zon1 så blir det nog kruka att ta in över vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.