mjonass
Hej
Jag fick mitt första växthus i höstas och är nu jättesugen på att börja så och plantera smile.gif

Har införskaffat en värmefläkt så jag ska klara frostnätterna som kan komma ända in i juni, om man har otur.

Här kommer några frågor och funderingar.
Jag bor i zon 3-4 och funderar på när ni brukar kunna ställa ut era plantor i växthuset?

Sitter och räknar på när jag ska börjar så ex tomatplantor. Det står att det tar 6-8 veckor från sådd till plantering.

Jag har köpt lysrörsarmatur (kalltvitt ljud) så jag ska kunna ge sådden extra ljus, är det då något annat som hindrar att man inte ska börja så för tidigt?

Är det "smart" att så några plantor jättetidigt med tilläggsbelysning, och sedan så några andra lite längre fram så man får skörd i omgångar?

//m.

Niklas-73-
Hej Mjonass

Jag kör en del av mitt året runt ca 4 m2 hela är 21 m2.
Grannarna har 4-5 m2 och de brukar plantera 1Maj i sina växthus och köra med värmefläkt.

Niklas
Sabina87
Hej!
Jag bor i zon 2 och jag har tänkt att så tomater första dagarna i mars. Du kan så redan nu om du har ett svalt utrymme och lysrören på 14 timmar per dygn. Annars så är det bättre att vänta lite till. Jag hade sått en omgång, tomater får du skörd av hela somaren. Gurkor producerar så länge du plockar av dem, och inte låter gurkorna växa sig för stora. Jag märkte jättestor skillnad på mina gurkplantor och min svärmors gurkplanta, hon lät gurkorna bli mycket större än vad mina fick bli. Så hennes planta slutade helt att producera efter ett tag, medans jag fick hela säsongen. Visst är det kul med växhus, jag fick mitt förra våren =)
/Sabina
asaleo
Jag bor i zon 3. Brukar så tomater i början av mars. Sätter ut plantorna i växthuset på dagarna så fort de har grott. Tar in dem på kvällen. När det blir varmare och plantorna blir större så arrangerar jag "tält" i växthuset för att klara uppvärmningen av plantorna.
Det blir ju elräkningen som bestämmer lite hur tidigt man börjar. Det finns ju också en risk för strömavbrott när det är som kallast.
Spännande blir det att börja igen.
Hälsningar
mjonass
Tack för tipsen! Jag avvaktar nog tomatplantorna några veckor till då.

Jag har läst om att sätta bubbelplast och isolera lite i växthuset, men måste man ha extrabelysning där då tro? Ljuset lyckas väl inte tränga igenom bubbelplasten?

Ja det ska bli superspännande att köra igång i växthuset "på riktigt" smile.gif

Visst är det elräkningen som styr, lite extra kan jag ju kosta på mig, men det får ju inte bli en alltför långdragen process.

/M.
Ally
Jag har precis samma funderingar som du! Det blir också mitt första vår med växthuset.
Hur stor är ditt växthus?
Det är nog inte nödvändigt att klä in det hela i bubbelplast på våren när drivplantorna är så små.
Direkt sol är förmodligen ok utan extra belysning, men är inte dagarna fortfarande för korta i april?
Belysningen kanske behövs som tillskott, och inte på grund av bubbelplast...

Jag funderar på att antingen köpa en mini växthus i plast (1,9m x 1,3m, höjd 1,9m, finns på Jula för 595:-) att ha inne i växthuset att kunna begränsa ytan att värma, eller en Willab "drivhustunnel Jumbo" (60x130, och 50cm hög, 761:- just nu, annars 845:-).
Att använda i växthuset när det är tillräckligt varmt att flytta tomat och paprika plantorna ut till växthuset (mitten på april??) Jag bor också i zon 3.
Kanske frigolit skivor under - eller räcker det med ett tjockt lager tidningar?

Frågan är... Om jag köper drivhustunneln, kan man använda en värmefläkt där inne, istället för att köpa med undervärme (en extra 1100:-), eller blir det för "blåsigt"?

Är det också för tidigt att så paprika?
Hur svalt behöver det vara efter plantorna har kommit upp?
19 grader räcker kanske?

Många frågor. Ursäkta att jag trängde in i din tråd, M giggle.gif
mjonass
Ursäkta dröjsmål och du får så gärna komma in i min tråd smile.gif

Mitt växthus är bara 5 m2. Jag var vädligt ivrig och började med att så paprika och chilie i början av februari. Första omgången med tomater är redan 5 veckor och riktigt stora och fina.
Jag har satt ett lysrör över dem.

Jag har även sått tomater en senare omgång. Inbillar mig att jag kanske kan få både tidig och sen skörd då? tongue.gif

Men nu börjat det blir lite ont om plats inne. Jag kommer nog att avvakta med att sätta ut plantorna tills dagstemperaturen håller sig över 10 grader iallafall.
Sen har jag en värmefläkt som ska gå på under natten.

Men om jag uppfattet det hela rätt så bör jag alltså isolera med typ fiberduk? Dels för att inte plantorna ska få en chock av solen och dels för att hålla värmen bättre över natten?

Eva 33c
Det avgörande för när man sätter ut växterna i växthuset är egentligen temperaturen. Tomater vill ha ganska varmt trots allt. Helst bör du kunna försäkra dig om att temperaturen aldrig, inte ens under natten sjunker under 10 grader. Någon enstaka gång gör inte så stor skada, men blir det varje natt under en längre tid kommer de att stanna i tillväxt, och sen kan de vara lite tröga med att starta om när det blir varmare. Då förlorar man hela vitsen med förodlingen. Detta vet jag av egen erfarenhet... Jag sätter ut mina plantor tidigast i april och har då en värmefläkt. När solen lyser på dagarna så är värmen inget problem men nätterna i ett växthus utan värmefläkt är lika kalla som utanför, men kortare försås då värmen stiger fort när solen kommer.
Ett alternativ om du har trånt inne men ingen värmefläkt i växthuset är att ställa ut dina plantor där på dagarna och ta in dem till natten. Det funkar jättebra bara man inte har alltför mycket att springa med. Jag har tillämpat den metoden också många år innan mitt intresse växte över alla breddar : )
Paprika vill helst ha ännu varmare än tomater.
Man kan som du säger behöva skugga plantorna lite den första tiden så att de hinner anpassa sig till det mycket starkare ljuset de får i ett växthus jämfört med lysrör. Fiberduken skyddar också mot lägre temperaturer i viss utsträckning.
kerstin z5-6
och ute i växthuset behövs inget tillskottsljus i form av lysrör, snarare behöver man skydda dem mot för mkt ljus de första dagarna med tex fiberduk.
Kullatorpet
Även jag är inne på mitt första odlingsår, så jag har oxå funderat över detta. (Bor i zon 1-2)
Jag springer med mina växter fram och tillbaka från min verkstad till växthuset. Det lär väl bli
en massa spring framöver. Detta har jag gjort nu i 1-2 veckor. Hoppas kunna ha dom permanent
där ute i början på maj. Det verkar som att dom mår bra av ha denna stunden varje dag.

sofia75
Den här veckan har jag sprungit in och ut med plantorna till växthuset. Första april sätter jag på värmefläkten och låter plantorna vara ute dygnet runt. det brukar funka bra. Odlar i zon 2.
theca
vilken zon hör stockholmshöjden till?
jag bor i zon 1 i finland (sydligaste delen,i höjd med stockholm)
här e det full vinter med halvmeter med snö,till har det kommit förra veckan angry.gif det ser aldrig ut att bli vår.
mitt växthus finns inte än,jag har sagt till gubben att före vårbruket börjar så ska det vara på plats..så till i början på maj får jag vänta..gud vet om snön har smultit tills dess...
mjonass

Här ska man kunna se vilken växtzon man tillhör.

http://www.odla.nu/artiklar/ute/gronsaker/...es-odlingszoner

Ja det känns som vintern aldrig tar slut, men hör och häpna, här i Dalsland är det inte mycket snö kvar nu biggrin.gif biggrin.gif Däremot ligger isen på sjöarna och det är fortfarande kallt. Väntar med iver på att få komma igång "på riktigt" i växthuset smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon