Full version: Transport av växter
Trädgårdstoken
Hej!
Har tre stora citrusträd som skall flyttas från Täby in till Stockholm. Behöver hjälp med att hitta en budfirma eller liknande som kan transportera dom. Det största är runt två meter högt. Någon som har något bra förslag? Har kollat med Ella trädgård men dom kör inte växter på det sättet.

Funderar på att hyra en liten lastbil eller liknande och köra dom själv, men det måste ju vara uppvärmt. Apelsinträdet har många knoppar som jag inte vill att den skall tappa. Hur skall jag göra? Vad behöver jag tänka på?

Tacksam för hjälp!

/Mia

theseraphim
Det enda du behöver tänka på är att flaket är uppvärmt och att tiden det tar att lasta på/av är så kort som möjligt så att de inte fryser under den tiden. Svep dem i plast eller dylikt för att skydda dem.
Peztis
Om man kan välja så kanske man inte bör göra det när det är 17 minus som i morse men ibland kan man ju inte välja...

Som ovan skrev, svep in dem i något: bubbelplast, golvfoam, fleecefiltar....
Lokan
En hästtransport är perfekt! tummenupp.gif Om du inte känner nån som har en, så går det att hyra!
Sussie80
Hallå! Se till att ha ett uppvärmt lastutrymme... Vore inte kul att förlora så pass dyra växter pga av att man snålat med transportkostnaden... Lycka till!!
Trädgårdstoken
Tack så mycket för tipsen! Transporten är nu fixad.

/Mia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon